جامعه قرآنی فعال‌تر از گذشته عمل می‌کند
کد خبر: 3890980
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۲۴ فروردين ۱۳۹۹ - ۱۳:۳۳
غلامرضا شاه‌میوه بیان کرد:

جامعه قرآنی فعال‌تر از گذشته عمل می‌کند

داور مسابقات ببن‌المللی قرآن کریم با اشاره به اینکه بیانیه اخیر جمعی از قرآنیان کشور نشانه همدلی جامعه قرآنی بود، تأکید کرد: از این پس جامعه قرآنی در برابر موضوعات مختلف فعال‌تر از گذشته عمل خواهد کرد.

نقدهایی به تلاوت «حامد شاکرنژاد» / اتفاقی که همدلی جامعه قرآنی را بیشتر کرد

به گزارش ایکنا، با شیوع ویروس کرونا و توصیه‌های اکید مراجع بهداشتی به در خانه ماندن، بسیاری از فعالان شروع به دیدوبازدید‌هایی در فضای مجازی کردند. در عرصه فعالیت‌های قرآنی نیز محمدهادی صلح‌جو، فعال قرآنی و از مجریان صداوسیما، تلاش کرده است که هر شب رأس یک ساعت خاص با برخی از اساتید قرآنی کشورمان به گفت‌وگوی دونفره بپردازد.

مهمان شب گذشته غلامرضا شاه‌میوه، داور مسابقات بین‌المللی قرآن کریم، بود. این گفت‌وگو درباره موضع‌گیری جامعه قرآنی در حوادث مختلف، سبک‌شناسی در تلاوت و برخی موضوعات دیگر انجام شد که صرفاً به اهم آن پرداخته می‌شود.

شاه‌میوه،‌ مدرس قرآن، در بخشی از این گفت‌وگو که به بحث در مورد تلاوت جنجالی منتشر شده در فضای مجازی اختصاص یافت، با اشاره به اینکه جزء امضاءکنندگان این بیانیه است، گفت: لحن بیانیه ملایم بود، اما می‌توانست قاطعانه‌تر باشد.

وی در پاسخ به این سؤال که واکنش‌های جامعه قرآنی به این پست باعث بیشتر دیده شدن آن نشده است؟ گفت: می‌توانیم از چند دیدگاه به این موضوع نگاه کنیم، یکی اینکه در برابر برخی موارد که فکر می‌کنیم خلاف شئون و عرف تلاوت است و در فضای مجازی یا حقیقی اتفاق می‌افتد، اگر بخواهیم سکوت کنیم تاریخ درباره ما قضاوت خواهد کرد. ضمن اینکه قبل از اینکه بیانیه صادر شود به صورت خصوصی تذکر داده شده بود. به عنوان کسانی که در بحث تلاوت، آموزش و حفظ قرآن فعالیت می‌کنیم، به نوعی حافظان این حریم هستیم و چراغی که از گذشته اساتید به دست ما داده‌اند، باید روشن نگاه داریم، لذا اگر هر اتفاقی می‌افتد در برابر آن سکوت کنیم، مناسب نیست.

شاه‌میوه با بیان اینکه در مواردی که مسئله بسیار حساس است، جامعه قرآنی باید حتماً ورود داشته باشد، گفت: باید به مسائلی بپردازیم که پیش از این نیز در جامعه قرآنی به وجود آمد. در برهه‌ای که یک اتفاق در جامعه قرآنی رخ داد، اگر ورود جدی‌ای وجود نداشت، به این خاطر بود که قوه قضائیه اظهارنظر شفاف و رسمی نکرد و لذا کسی نمی‌توانست وارد شود؛ چرا که باید مستند قانونی در دست می‌بود. ممکن است برخی از پشت پرده اطلاع داشته باشند و سیستم قضایی باید شفاف عمل می‌کرد.

جامعه قرآنی فعال‌تر از گذشته خواهد شد

این مدرس قرآن کریم با ذکر اینکه بعد از آسیبی که به آن اشاره شد، ضربه سختی به پیکره جامعه قرآنی وارد آمد، ابراز کرد: در مورد این پست اخیر و بیانیه‌ای که صادر شد، اگر به بحث شکاف بین جامعه قرآنی اشاره شد، این شکاف در بحث محکومیت این عملکرد نبود، بلکه بر سر صدور یا عدم صدور بیانیه‌ بود.

شاه‌‌میوه همچنین پاسخ به این سوال که چنین واکنش‌هایی باعث بزرگ‌تر شدن شخص متخلف نخواهد شد؟ اظهار کرد: چرا ما از بُعد تکلیف به این قضیه نگاه نمی‌کنیم؟ کاری به بزرگ شدن یا نشدن ندارم. یک اشتباه را دیده‌ام. تکلیف امر به معروف و نهی از منکر به من می‌گوید که باید گوش‌زد کنم. وقتی بیش از 90 نفر که هر کدام برای خود اسم و رسمی دارند به این موضوع واکنش نشان می‌دهند بیانگر این است که همه احساس تکلیف کرده‌اند و محدود به یک یا دو نفر نیست. از این به بعد نیز این را بدانند که جامعه قرآنی به چنین مسائلی واکنش نشان خواهد داد. از این پس جامعه قرآنی در مسائلی این چنین فعال‌تر خواهد شد. با گسترش فضای مجازی لاجرم شاهد چنین وقایعی خواهیم بود و لذا این فضای مبارکی بود که بفهمند اساتید قرآنی نسبت به این مسائل بی‌تفاوت نیستند.

وی با بیان اینکه از استاد این شخص نیز گلایه دارم، گفت: توقع می‌رفت ایشان به نحوی برای حذف پست جنجالی اقدام کند و به شاگرد خود مشاوره دهد. جامعه قرآنی اگر تا پیش از این متحد نبودند از امروز متحد خواهند بود و همدلی آنها پابرجا خواهد بود. در بیانیه‌ای که صادر شده ابتدا از جوانانی که دلسوزانه به قرآن خدمت می‌کنند تقدیر شده است. ما نمی‌خواهیم این جوانان را از دست بدهیم، بلکه می‌خواهیم رفتارشان را اصلاح کنند.

شاه‌‌میوه به ارائه توصیه‌هایی به قاریانی که در ابتدای راه قرار دارند پرداخت و گفت: همه اتفاقاتی که در تلاوت به عنوان خروجی لحنی و صوتی یک نفر اتفاق می‌افتد از گوش وارد می‌شود، بنابر این استماع شرط اول برای یک خواننده است، هرچه خوب بشنویم و بیشتر بشنویم و درست بشنویم، بسیار مهم است. برخی از شنیدن‌ها گوش ما را خراب می‌کند.

سبک‌های مضر و مفید قرائت

وی در پاسخ به سوالی در مورد تلاوت‌ قاریانی که آلودگی صوتی برای قاری ایجاد می‌کنند، گفت: به عنوان مثال یک قاری مانند «سیدسعید» برای گوش موسیقایی ضرر دارد. وقتی منبع خوبی همچون مصطفی اسماعیل وجود دارد، چرا باید سراغ سیدسعید برویم؟ برای اینکه متفاوت باشیم باید استماع درستی داشته باشیم. این شنیدن منبع می‌خواهد و منابعی مانند مصطفی اسماعیل و رفعت یا شعشاعی و حتی علی محمود نکات خیلی قابل برداشتی دارند. شما به استاد حامد شاکرنژاد نگاه کنید، ضمن اینکه نقدهایی به تلاوت ایشان دارم، اما ایشان لحن نزدیک به 200 تلاوت از مصطفی اسماعیل را حفظ کرده و نتیجه این حفظ کردن این است که ابداعاتی را در تلاوت ارائه می‌کند، بنابر این اگر کسی به این مرحله برسد باید حتماً شنیده‌های خود را افزایش دهد. 

این مدرس قرآن کریم در بخش دیگری از صحبت‌هایش در پاسخ به سوالی در مورد نحوه تلاوت حامد شاکرنژاد، گفت: نظرم این بوده که از نظر قدرت اجرا و ادا حتی از بسیاری از مصری‌ها بالاتر اما برخی از فعل و انفعالات لحنی ایشان خارج از عرف تلاوت است، نه فقط ایشان بلکه بسیاری افراد دیگر هستند که از این خط قرمز عبور می‌کنند و گمان می‌برند، اسم این عبور ابداع است.

انتهای پیام
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
حسین
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳۹۹/۰۱/۲۵ - ۰۶:۰۲
0
0
انشاءالله اساتید گرامی از گذشته فعال تر عمل کنند و در برابر مسابقات قران هم به وظیفه خطیر خود عمل کنند
captcha