کمبود ظرفیت‌های مکانی و زمانی در طرح فاصله‌گذاری اجتماعی
کد خبر: 3891702
تاریخ انتشار : ۲۶ فروردين ۱۳۹۹ - ۱۷:۱۹
سخنگوی شورای شهر تهران بیان کرد:

کمبود ظرفیت‌های مکانی و زمانی در طرح فاصله‌گذاری اجتماعی

سخنگوی شورای شهر تهران با اشاره به اینکه هرچقدر که به سمت فاصله‌گذاری اجتماعی حرکت کنیم، باز هم در ظرفیت‌های مکانی و زمانی کمبود داریم، از پیشنهاد طرحی مبنی بر رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی در فروشگاه‌های بزرگ از طریق نوبت‌دهی خبر داد و گفت: هم‌اکنون مترو و اتوبوس با ظرفیتی حدود ۳۵۰ هزار نفر در حال فعالیت است و اگر این آمار از مرز ۴۵۰ هزار نفر بگذرد، دیگر امکان رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی نیست.

به گزارش خبرنگار ایکنا؛ علی اعطا، سخنگوی شورای شهر تهران در نشست خبری که امروز سه‌شنبه به صورت ویدیو کنفرانس و مجازی برگزار شد، با اشاره به تشکیل کمیته نظارتی در شورای شهر تهران به منظور نظارت بر مجموعه فعالیت‌های شهرداری تهران در بحث مقابله با شیوع ویروس کرونا، گفت: در جلسه هم‌اندیشی اعضای شورای شهر تهران که در ایام تعطیلات نوروز به صورت مجازی برگزار شد، برای تشکیل این کمیته نظارتی تصمیم‌گیری شد و این کمیته با حضور سه عضو از کمیسیون خدمات شهری و یک عضو از هر کدام از کمیسیون‌ها (در مجموع هشت نفر) به ریاست رییس کمیسیون محیط زیست و خدمات شهری تشکیل شد.

سخنگوی شورای شهر تهران که وظیفه اطلاع‌رسانی تصمیمات اتخاذ شده در این کمیته را بر عهده دارد، افزود: در جلسه اول دستور کاری برای این کمیته تدوین شد و در جلسه دوم که روز یکشنبه هفته جاری برگزار شد، تعدادی از مدیران شهری حضور پیدا کردند و در رابطه با اقدامات انجام شده، توضیحاتی ارایه شد. این کمیته شأن نظارتی دارد و در بحث‌های اجرایی، مداخله‌ای انجام نمی‌دهد، اما در مواردی که شورا لازم بداند، ممکن است پیشنهاداتی برای رفع خلأ‌های موجود مطرح و در صحن مورد بررسی قرار گیرد.

وی ادامه داد: امروز نیز جلسه هم‌اندیشی به صورت مجازی برگزار و مقرر شد به دلیل تراکم کاری جلسات صحن علنی یکشنبه همچنان ادامه پیدا کند و جلسات سه‌شنبه به صورت غیررسمی و به صورت مجازی برگزار شود. البته برگزاری تماماً مجازی جلسات شورای شهر منتفی است.

اعطا در ادامه به موضوع طرح فاصله‌گذاری اجتماعی در حمل‌ونقل عمومی اشاره کرد و گفت: مترو در روز شنبه ۳۲۸ هزار مسافر داشت و در صورتی که مسافران تا ۵۰۰ هزار نفر باشند، می‌توان تا حدودی فاصله‌گذاری اجتماعی را رعایت کرد، اما با افزایش مسافران مشکل می‌شود انتظار داشت که فاصله‌گذاری اجتماعی امکان‌پذیر شود.

سخنگوی شورای شهر تهران به پیشنهاد ورود ۵۰۰ اتوبوس به ناوگان حمل و نقل شهری پایتخت هم اشاره کرد و گفت: روز گذشته صحبت‌هایی شد که براساس آن ۵۰۰ اتوبوس تا اردیبهشت‌ماه به تهران داده شود. این مسئله اقدامی خوش‌بینانه است، اما گمان نمی‌کنیم به این زودی اجرائی شود؛ لذا پیشنهاد جایگزینی داریم تا با توجه به آنکه تعدادی از تولیدکنندگان داخلی، مینی‌بوس‌هایی را در اختیار دارند این مینی‌بوس در اختیار شهر تهران قرار گیرد، چرا که این مسئله بیشتر تحقق‌پذیر خواهد بود.

وی با اشاره به اینکه هرچقدر که به سمت فاصله‌گذاری اجتماعی حرکت کنیم، باز هم در ظرفیت‌های مکانی و زمانی کمبود داریم، تصریح کرد: شواری شهر برای شناورشدن ساعات کاری ادارات پیشنهادی داده است که اگر مسئولان این پیشنهاد را برای پایتخت بپذیرند، در حمل و نقل عمومی هم می‌توانیم سیاست فاصله‌گذاری اجتماعی را انجام دهیم.

اعطا از کاهش سرفاصله حرکت قطار‌ها در خط ۲ متروی تهران هم خبر داد و گفت: در برخی از خطوط مانند خط دو سرفاصله ۳ و نیم دقیقه است و به احتمال زیاد در هفته آینده می‌توانند سرفاصله را به ۳ دقیقه کاهش دهند. معاونت حمل و نقل ترافیک این اطمینان را داده است تا بتواند در گلوگاه‌های مکانی موثر باشد.

سخنگوی شورای شهر تهران با اشاره به اتوبوس‌های رزرو شده در پایتخت هم گفت: در آذرماه سال گذشته این مسئله مطرح شد، اما توضیحات روشن نبود و باعث ایجاد سوءتفاهم برای شهروندان شد. این اتوبوس‌ها در واقع ربطی به ناوگان فعلی ندارد و با یک ایده استارت‌آپی، ظرفیتی را از طریق بخش خصوصی به حمل ونقل عمومی اضافه می‌کنند تا از طریق رزرو محقق شود و یک نوع حمل و نقل تقاضامحور است و هیچ ارتباطی با ناوگان فعلی حمل و نقل ندارد.

وی در ادامه این نشست و در پاسخ به سوالی در خصوص اظهارات رئیس شورای شهر مبنی بر خطرناک بودن سیستم تهویه مترو در انتشار ویروس کرونا گفت: آقای هاشمی از کارشناسان برجسته و زبده حوزه حمل ونقل ریلی هستند و ایده تعطیلی مترو در ایام نوروز به این دلیل بود که مترو به سیستم هوای آزاد کمتر دسترسی دارد و در یک فضای بسته امکان شیوع بیشتر است. اما اینکه دقیقاً بدانیم چه میزان می‌تواند در سیستم تهویه چنین اشکالی وجود داشته باشد، نیازمند اظهارنظرهای تخصصی است و نباید آن‌ها را به تشویش اذهان عمومی ارتباط داد.

اعطا ادامه داد: در شورای شهر کمیسیون‌های تخصصی فعالیت دارند و مطالباتی را مطرح می‌کنند، اما نهاد تصمیم‌گیرنده، ستاد کرونا است. اگرچه که با سیاست فاصله‌گذاری اجتماعی نگرانی‌ها در مورد حمل ونقل عمومی کاهش یافته، اما نگرانی‌ها به قوت خود باقی است.

سخنگوی شورای شهر تهران در خصوص ایجاد چالش بزرگ در تحقق بودجه شهرداری تهران در سال ۹۹ گفت: در بودجه ۹۹ شهرداری برای سه ماهه اول سال ۷ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان در نظر گرفته شده است که در بدبینانه‌ترین حالت، ۲ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان، در حالت متوسط ۲ هزار و ۹۰۰ میلیارد تومان و در خوشبینانه‌ترین حالت فقط ۳ هزار و ۷۰۰ میلیارد تومان آن محقق خواهد شد. این در حالی که است که طبق بررسی‌ها بودجه مورد نیاز برای هر ماه در بدبینانه‌ترین حالت ۹۱۳ میلیارد تومان، در حالت متوسط هزار و ۱۰۰ میلیارد تومان و درحالت دست بالا هزار و ۳۰۰ میلیارد تومان است و با عددی که در حالت خوشبینانه تازه موفق می‌شود، فاصله معنا‌داری دارد که ما را نگران کرده است.

وی با اشاره به جلسه کمیته ویژه شورا با شهردار تهران درباره تحقق بودجه ۹۹ ادامه داد: قطعاً ما باید به سمت کاهش هزینه‌ها، تأمین منابع جدید درآمدی و دریافت تسهیلات برای تامین هزینه‌هایمان برویم. همچنین یکشنبه هفته آینده نیز خزانه‌دار شورا گزارشی دراین باره در صحن ارائه خواهد داد.

اعطا همچنین در پاسخ به سوالی در خصوص تخطی برخی از کارگاه‌های ساختمانی از بخشنامه تعطیلی شهرداری تهران گفت: در سال‌های گذشته نیز درباره ضرورت تعطیلی این کارگاه‌ها در ایام نوروز تأکیداتی صورت می‌گرفت، اما امسال با شیوع کرونا، این موضوع اهمیت بیشتری پیدا کرد. بخش‌هایی که از این بخشنامه تخطی کردند، بیشتر بخش‌های خصوصی بودند که کارفرمای آن‌ها اجازه تعطیلی نمی‌داد و البته ادامه تعطیلی بعد از تعطیلات نوروز از لحاظ درآمدی مشکلاتی ایجاد می‌کند. البته این موضوع در کمیسیون شهرسازی و معماری شورا بررسی خواهد شد و اگر بنا به ادامه تعطیلی باشد، اعلام خواهد شد.

سخنگوی شورای شهر تهران درخصوص تعداد فوت‌شدگان بر اثر کرونا در تهران نیز گفت: همانطور که می‌دانید ما مرجع رسمی ارائه آمار نیستیم، اما از ستاد استانی و ستاد ملی مقابله با کرونا می‌خواهیم که به تفکیک استان‌ها، آمار مبتلایان را اعلام کنند، چراکه شهرداری و شورا برای تصمیم‌گیری به این آمار به صورت تفکیک شده نیاز دارند.

وی از پیشنهاد طرحی مبنی بر اینکه فروشگاه‌های بزرگ از طریق نوبت‌دهی فاصله‌گذاری اجتماعی را رعایت کنند، خبر داد و گفت: تأکید می‌کنم که هم‌اکنون مترو و اتوبوس با ظرفیتی حدود ۳۵۰ هزار نفر در حال فعالیت است و اگر این آمار از مرز ۴۵۰ هزار نفر بگذرد، دیگر امکان رعایت فاصله اجتماعی نیست.
 
اعطا به آغاز طراحی و ساخت مرکز تطهیر مجهز و ایزوله با هدف افزایش ظرفیت پذیرش اموات (‌عروجیان ٢) در مواقع بحرانی در محل سوله‎های بحران اشاره کرد و گفت: نظارت دائم بر سیستم تصفیه‌خانه سالن#های تطهیر بهشت زهرا‎(س) از سوی شرکت آب و فاضلاب استان تهران و نصب دستگاه پایش از راه دور و کلرزنی در تصفیه‌خانه از ‎جمله اقدامات مقابله‎ای سازمان بهشت زهرا برای موضوع مقابله با کرونا بوده است.

سخنگوی شورای شهر تهران با اشاره به اینکه سازمان بهشت زهرا در مواقع بحرانی پیش‌بینی‌های لازم را انجام می‌دهد، اضافه کرد: در همین راستا، مجتمع عروجیان به سردخانه ۴٠ فوتی و ٢ سردخانه کندویی و دو دستگاه کانتینر ١٢ متری یخچال‌دار تجهیز شده است.

عضو هیئت رییسه شورای شهر تهران ادامه داد: در گزارشی که معاون خدمات شهری شهرداری تهران در صحن ارائه کردند، به حفر ١٠ هزار قبر اشاره شد. لازم است توضیح دهیم که این تعداد قبر صرفاً برای موضوع کرونا حفر نشده است، چرا که برای متوفیان کرونا قطعه خاصی در بهشت زهرا در نظر گرفته نشده است و بنا به تقاضای خانواده‌های متوفی، در قطعات مختلف دفن می‌شوند.

وی با تأکید بر مکاتبات شهردار تهران با رییس بنیاد مستضعفان مبنی بر کمک بلاعوض به گروه‌های هدف توضیح داد: بر همین اساس، طی سه نوبت به کارگران سازمان پسماند و سازمان بهشت زهرا(س) به مبلغ ۴ میلیارد تومان و همچنین به دستفروشان نیازمند سطح شهر به مبلغ ۴ میلیارد تومان از طریق شهرداران مناطق ۲۲‌گانه کمک شد. در همین راستا، کمک ۵ میلیارد تومانی به دستفروشان نیازمند سطح شهر نیز در دست اقدام است.

انتهای پیام
captcha