بحران کرونا ذات اشغالگر صهیونیست‌ها را تغییر نمی‌دهد/ لزوم اجماع جهان اسلام برای فشار به اسرائیل
کد خبر: 3894865
تاریخ انتشار : ۰۹ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۰:۰۱
محسن پاک‌آیین:

بحران کرونا ذات اشغالگر صهیونیست‌ها را تغییر نمی‌دهد/ لزوم اجماع جهان اسلام برای فشار به اسرائیل

کارشناس ارشد روابط بین‌الملل با اشاره به برخی تحلیل‌ها درباره کاهش خشونت و سلطه‌گری در عصر پساکرونا و تناقض آن با اقدامات تجاوزگرانه اخیر اسرائیل، گفت: آنچه در روزهای اخیر به اثبات رسید این است که بحران فراگیری مانند کرونا نیز قادر نیست ذات خبیثانه رژیم صهیونیستی را تغییر دهد یا حتی تعدیل کند و چون جنایتکاری در ذات صهیونیست‌هاست، نمی‌توان انتظار داشت که در دوره پساکرونا در برابر ملت فلسطین انعطافی داشته باشند.

محسن پاک‌آیین

رژیم صهیونیستی در روزهایی که جهان درگیر کروناست دست از اشغالگری و تجاوز برنداشته و در همین مدت اقداماتی را مانند گسترش شهرک‌سازی در اراضی اشغالی، تصویب مصادره اراضی حرم ابراهیمی شهر الخلیل و خروج آن از کنترل فلسطین انجام داده و نتانیاهو نیز در یک سخنرانی از اعلام موافقت آمریکا با الحاق کرانه باختری به اسرائیل تا دو ماه آینده خبر داده است، در حالی که مجموعه کشورهای عربی و اسلامی به جز معدودی کشورها از جمله ایران واکنشی به این اقدامات نداشته‌اند.

محسن پاک‌آیین، سفیر پیشین ایران در جمهوری آذربایجان و تایلند و کارشناس ارشد روابط بین‌الملل، در گفت‌وگو با خبرنگار ایکنا، درباره تأثیر درگیر شدن جهان به موضوع کرونا با تشدید اقدامات تجاوزگرانه رژیم صهیونیستی علیه فلسطینی‌ها گفت: یکی از فرازهای فرمایش مقام معظم رهبری در پیام نیمه‌شعبان این بود: «حادثه کرونا نباید موجب غفلت ما از ظلم و ستم قدرتمندان دنیا به ملت‌های مختلف از جمله مردم فلسطین و یمن شود.» طی روزهای اخیر رژیم صهیونیستی با سوءاستفاده از وضعیتی که در جهان به خاطر شیوع کرونا به وجود آمده به صورت خزنده و مرموز اقداماتی را علیه ملت فلسطین انجام داده و خواهد داد که جهان اسلام نباید از آن به سادگی عبور کند.


بیشتر بخوانید:


وی افزود:‌ در واقع فراگیری جهانی کرونا فرصتی را به نتانیاهو داد تا مشکلات داخلی، را که به تهدیدی برای ادامه نخست‌وزیری او تبدیل شده بود، مدیریت کند و مانع از برگزاری انتخابات و ادامه دادگاه فساد مالی خودش شود و همزمان اقداماتی مانند گسترش شهرک‌سازی و اعمال فشارهای بیشتر بر ملت فلسطین را سرعت بخشید.

پاک‌آیین اظهار کرد: براساس تجربیات قبلی از رفتار اسرائیل، پیش‌بینی می‌شود که در ماه رمضان و با نزدیکی هر چه بیشتر به روز جهانی قدس این اقدامات تداوم یابد.

نقش ایران در ایجاد اجماع ضد اسرائیلی

این کارشناس ارشد روابط بین‌الملل درباره نوع واکنش جهان اسلام به اشغالگری‌های اخیر اسرائیل گفت: جهان اسلام در قالب سازمان همکاری‌های اسلامی، اجلاس سران کوالالامپور و جنبش عدم تعهد باید کاملاً مراقب باشند تا فضای شکل گرفته در جهان به واسطه کرونا موجب نشود که فرصتی برای رژیم صهیونیستی در راستای فشار مضاعف به ملت فلسطین ایجاد شود.

وی با بیان اینکه نقش دستگاه دیپلماسی کشورمان در این راستا بسیار پررنگ است، ادامه داد: وزارت امور خارجه باید با ارتباط مستمر و پیگیرانه با مقامات کشورهای اسلامی، آن‌ها را درباره این حرکات مرموز اسرائیل در این روزها توجیه کند تا مانع به حاشیه رفتن موضوع فلسطین در این ایام شود و یک اجماع و اتحاد در میان کشورهای اسلامی برای اعمال فشار علیه اسرائیل شکل بگیرد و نتانیاهو تصور نکند که کرونا باعث شده جهان اسلام مسئله فلسطین را فراموش کند و متوجه هوشیاری کشورهای اسلامی شود.

سفیر پیشین ایران در جمهوری آذربایجان تأکید کرد: در واقع جمهوری اسلامی ایران در این چارچوب می‌تواند پیشقراول جهان اسلام باشد و نقش بیدارباش و هشداردهنده را ایفا کند.

پاک‌آیین درباره دلایل سکوت جریان‌های مقاومت فلسطینی در طی روزهای اخیر گفت: عدم واکنش این جریان‌ها به معنی آن نیست که واکنشی نشان نخواهند داد. قطعا گروه‌های مقاومت فلسطینی از جمله حماس و جهاد اسلامی از اقدامات و تحرکات رژیم صهیونیستی و پشت پرده‌های آن مطلع هستند و از مشورت ایران و سایر اعضای محور مقاومت برخوردارند و در زمان مقتضی واکنش لازم را انجام می‌دهند.

وی یادآور شد: در مجموع کلیت جهان اسلام از جمله گروه‌های مقاومت باید هوشیار باشند و موضوع کرونا نباید مسئله آزادی قدس و فلسطین را تحت‌الشعاع قرار دهد و فضایی برای اجرای طرح معامله قرن ایجاد شود.

ذات خبیثانه اسرائیل تغییر نمی‌کند

پاک‌آیین درباره برخی تحلیل‌ها در موضوع دوره پساکرونا مبنی بر حرکت جهان به سمت صلح و ثبات بیشتر و کاهش خشونت و سلطه‌گری قدرت‌ها به واسطه دچار شدن به مشکلات درونی و تضاد این تحلیل‌ها با تسریع تجاوزگری اسرائیل در همین ایام گفت: راجع به موضوع جهان پساکرونا نظریات متعددی در حال ارائه و تولید است و هنوز یک تحلیل و نظریه غالب شکل نگرفته است که آیا در جهان پساکرونا تغییرات عمده‌ای در نظم جهانی ایجاد می‌شود یا فقط تأثیراتی بر برخی مناطق می‌گذارد. مسلم است که چنین بحران‌های فراگیر جهانی هم قادر نیست که ذات خبیثانه رژیم صهیونیستی را تغییر دهد یا حتی تعدیل کند.

پاک‌آیین اظهار کرد: در واقع هدف اصلی و ثابت صهیونیست‌ها محدود کردن هرچه بیشتر فلسطینی‌ها، توسعه اشغالگری و احیای طرح شکست‌خورده «از نیل تا فرات» است. به عبارتی چون جنایتکاری در ذات صهیونیست‌هاست، نمی‌توان انتظار داشت که در دوره پساکرونا در برابر ملت فلسطین انعطافی داشته باشند.

سفیر پیشین ایران در تایلند ابراز کرد: بر این مبنا تنها راهکار ملت فلسطین در دوره کرونا و پساکرونا نیز مقاومت و مبارزه با صهیونیست‌هاست تا در سایه این مقاومت و مبارزه طرح جمهوری اسلامی ایران را مبنی بر تعیین سرنوشت آینده فلسطین از طریق همه‌پرسی با حضور همه فلسطینیان فراهم کنند و رژیم صهیونیستی از طریق مقاومت و مردم‌سالاری از بین برود.

گفت‌وگو از مهدی مخبری

انتهای پیام
captcha