انعکاس واکنش‌ها در پی هتک حرمت به قرآن کریم در رسانه‌ها
کد خبر: 3921031
تاریخ انتشار : ۱۵ شهريور ۱۳۹۹ - ۱۹:۵۱

انعکاس واکنش‌ها در پی هتک حرمت به قرآن کریم در رسانه‌ها

«واکنش آیت‌الله‌العظمی نوری همدانی درپی هتک حرمت به قرآن کریم»، یکی از عناوین مهم صفحات معارفی رسانه‌ها در روز جاری است.

به گزارش ایکنا، صفحات معارفی رسانه‌ها، امروز شنبه، 15 شهریورماه، اخبار متعددی منتشر کرده‌اند که یکی از مهمترین این اخبار، خبر «واکنش آیت‌الله‌العظمی نوری همدانی درپی هتک حرمت به قرآن کریم» است.

تسنیم
صفحه دین، قرآن و اندیشه خبرگزاری تسنیم طی امروز شنبه، 15 شهریورماه و تا ساعت 14 تعداد 12 خبر را بر روی خروجی خود منتشر کرده که تنها دو خبر از این اخبار در حوزه تخصصی قرآن کریم قرار داشته و مابقی اخبار امروز این صفحه در حوزه‌های مختلف معارفی منعکس شده‌اند.

یکی از مهمترین اخباری که صفحات معارفی خبرگزاری‌های مختلف طی امروز بدان پرداخته‌اند، محکومیت شدید مسئولان نهادهای مختلف کشور نسبت به هتک حرمت نشریه فرانسوی شارلی‌ابدو به ساحت مقدس پیامبر گرامی اسلام(ص) است که بازتاب فراوانی در رسانه‌های مختلف داشته است.

«حضرت زینب (س) کوفیان را با چه آیه‌ای معرفی کرد؟» و «حمایت معاونت قرآنی وزارت ارشاد از ۹۵۰ مؤسسه خسارت‌دیده کرونا»، عناوین دو خبر قرآنی امروز این صفحه را تشکیل می‌دهند که تا این ساعت انتشار یافته‌اند.

در بخش‌هایی از خبر قرآنی «حمایت معاونت قرآنی وزارت ارشاد از ۹۵۰ مؤسسه خسارت‌دیده کرونا» که در گفت‌و‌گو با سیدفخرالدین اسماعیلی، مدیرکل دفتر آموزش و توسعه مشارکت‌های مردمی معاونت قرآن و عترت وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی منتشر شده، آمده است: «سیدفخرالدین اسماعیلی مدیرکل دفتر آموزش و توسعه مشارکت‌های مردمی معاونت قرآن و عترت وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم، با بیان اینکه 950 مؤسسه قرآنی خسارت‌دیده شناسایی شده‌اند، گفت: مجموع حمایت‌ها در این مرحله 14 میلیارد ریال است که می‌تواند برای جبران بخشی از هزینه‌های مؤسسات قرآنی کمک قابل توجهی باشد.

وی ادامه داد: حمایت‌های دیگری نیز از سوی معاونت قرآن و عترت وزارت ارشاد صورت گرفته که نمونه آن تخصیص مبلغ 2 میلیون تومان به مؤسساتی است که فعالیت مجازی داشته‌اند. در جریان برگزاری آزمون سراسری حفظ و مفاهیم نیز دوباره این حمایت از سوی معاونت قرآنی ارشاد انجام شد. امیدوارم مؤسسات بتوانند از طریق کمک گرفتن از ظرفیت‌های مردمی و خیرین قرآنی سایر هزینه‌های خود را جبران کنند».

فارس
خبر تلاوت ترتیل صفحه 473 کلام‌الله مجید شامل آیات ۵۰ تا ۵۸ سوره مبارکه غافر با صدای استاد شهریار پرهیزکار، آغازگر اخبار امروز صفحه قرآن و فعالیت‌های دینی خبرگزاری فارس است که طبق روال معمول این خبرگزاری به عنوان اولین خبر هر روز صفحه قرآن و فعالیت‌های دینی منتشر شده است.

همچنین در ادامه و تا این ساعت نیز اخبار دیگری با عناوین «تشکر جامعه مدرسین حوزه علمیه قم از مردم برای رعایت پروتکل‌های بهداشتی در عزاداری‌ها»، «آستان قدس رضوی خادمیار جدید می‌پذیرد/ آغاز کشیک خادمیاری طی روز‌های آینده»، «نامه قرائتی به مدیران آموزش و پرورش و مدارس همزمان با آغاز سال تحصیلی»، «مدیر حوزه‌های علمیه خواهران کشور ابقا شد» و «پایان طرح حفظ تابستانه قرآن با استقبال ضعیف مخاطبان به دلیل کرونا»‌ بر روی خروجی این صفحه منتشر شده که در حوزه‌های مختلف معارفی ازجمله حوزه تخصصی قرآن کریم جای دارند.

«پایان طرح حفظ تابستانه قرآن با استقبال ضعیف مخاطبان به دلیل کرونا»‌، عنوان یکی از اخبار قرآنی امروز این صفحه را تشکیل می‌دهد که در رابطه با برگزاری ششمین دوره طرح ملی رحله ویژه حفظ قرآن کریم بوده و در بخش‌هایی از آن آمده است: «این طرح امسال به دلیل شیوع کرونا با تحولاتی روبرو بود و مسئولان مؤسسه بیت‌الاحزان حضرت زهرا‌(س) در آخرین لحظات آن را به صورت غیرحضوری برگزار کردند. به این صورت کار به شکل تلفنی دنبال شد و اساتید با قرآن‌آموزان به صورت روزانه در تماس هستند و ضمن پی‌گیری محفوظات دروس جدید را به آنها اعلام می‌کنند.

با وجود همه این تمهیدات باز هم استقبال چندانی از طرح رحله نشد و نهایتاً ۱۳۸ نفر نام‌نویسی کردند که از این تعداد ۱۰۹ نفر موفق به اتمام دوره شدند. این در حالی است که طرح رحله در سال‌های گذشته سالانه بیش از ۲ هزار مخاطب داشت و ده‌ها نقطه در کشور میزبان قرآن‌آموزان بودند».

ایرنا
تعداد پنج خبر با عناوین «مدیران و معلمان برای پیوند خانه، مدرسه و مسجد هم پیمان شوند»، «نهادهای بین‌المللی اسلامی ریشه‌های خط اسلام‌ستیزی را قطع کنند»، «سال تحصیلی جدید حوزه‌های علمیه آغاز شد»، «کلاس‌های حوزه علمیه تا جایی که ممکن است حضوری برگزار شود» و «واکنش آیت‌الله نوری همدانی درپی هتک حرمت به قرآن کریم»، طی امروز و تا این ساعت بر روی خروجی صفحه قرآن و معارف خبرگزاری جمهوری اسلامی منتشر شده که یکی از این اخبار در حوزه تخصصی قرآن کریم قرار دارد.

«واکنش آیت‌الله نوری همدانی درپی هتک حرمت به قرآن کریم»، عنوان تنها خبر قرآنی امروز این صفحه را تشکیل می‌دهد که در بخش‌هایی از آن آمده است: «آیت‌الله حسین نوری همدانی از مراجع تقلید با صدور پیامی در پی هتک حرمت قرآن در سوئد ضمن محکوم کردن این حادثه اسفناک، از سران کشورهای اسلامی خواست مانع از تکرار این قبیل جنایات شوند.

اقدام شرم‌آور اهانت به ساحت به مقدس قرآن کریم موجب تألم خاطر همه انسان‌های آزاده گردید.

بی‌شک این اقدام سبک‌سرانه با پشتیبانی اندیشکده‌های صهیونیستی و آمریکایی در راستای اسلام هراسی صورت گرفته لازم است مسلمانان جهان با اتحاد و همبستگی در مقابل این نقشه شوم ایستادگی نمایند».

باشگاه خبرنگاران جوان
«توصیه امیرالمومنین (ع) به خدمتگزاران مردم»، «راز ماندگاری نهضت عاشورا در طول تاریخ چیست؟/ وقتی کرونا هم نمی‌تواند جلوی اقامه عزای امام حسین‌(ع) را بگیرد» و «حجت‌الاسلام قرائتی مسئولان آموزشی را به ترویج نماز بین نوجوانان توصیه کرد»، عناوین سه خبر امروز صفحه قرآن و عترت خبرگزاری باشگاه خبرنگاران تا این لحظه هستند که در حوزه‌های مختلف معارفی منعکس شده‌اند.

«حجت‌الاسلام قرائتی مسئولان آموزشی را به ترویج نماز بین نوجوانان توصیه کرد»، عنوان یکی از اخبار معارفی امروز این صفحه است که در رابطه با نامه حجت‌الاسلام قرائتی به رؤسای ادارات و مدیران مدارس آموزش و پرورش به مناسبت آغاز سال تحصیلی ۱۳۹۹-۱۴۰۰ منتشر شده و در بخش‌هایی از آن آمده است: « می‌گویند: مدیر خوب کسی نیست که به عقب نگاه کند که چقدر رفته است، تا از خود راضی و گرفتار غرور شود، بلکه مدیر خوب آن است که به راه‌های نرفته بیندیشد و با خلاقیت به سمت اهداف گام بردارد.

همه می‌دانیم مشکل امروز دنیا علم نیست، ایمان و اخلاق است.

در قرآن برای هیچ مسئله‌ای یازده سوگند پی‌درپی نیامده است، جز اخلاق! (قَدْ أَفْلَحَ مَنْ زَکَّاها، وَ قَدْ خابَ مَنْ دَسَّاها…)
مشکل امروز دنیا علم نیست، بلکه انحراف صاحبان علم از معنویات است. یعنی «اقرأ» هست، ولی «باسم رب» نیست.
هیچ‌کس نمی‌تواند بگوید که هر کشوری دانشگاهش بیش‌تر است، آمار فسادش کمتر است».

ایسنا
صفحه دین و اندیشه خبرگزاری دانشجویان نیز طی امروز و تا این ساعت تعداد چهار خبر با عناوین «پس‌قلعه؛ تعلیق یک آئین، نجات یک انسان»، « چاپ سنگی «مختارنامه» در کتابخانه ملی»، «تا امکان دارد حوزه علمیه باید حضوری تشکیل شود» و «‌حسد ورزان تاب دیدن عزت مسلمانان را ندارند» را بر روی خروجی خود منتشر کرده که هیچ‌کدام از این اخبار نیز در حوزه تخصصی قرآن کریم قرار ندارد.

مهر
«آغاز ثبت نام آموزش‌های مجازی کوتاه‌مدت قرآن ویژه کارگران»، «جلسه نقد کتاب جنسیت و زبان قرآن برگزار می‌شود» و «مدیران و معلمان برای پیوند خانه، مدرسه و مسجد هم پیمان شوند»، عناوین سه خبر امروز صفحه قرآن و متون دینی خبرگزاری مهر تا این ساعت را تشکیل می‌دهند که دو خبر از این اخبار در حوزه تخصصی قرآن کریم جای دارد و یک خبر باقیمانده نیز مربوط به نامه حجت‌الاسلام قرائتی به رؤسای ادارات و مدیران مدارس است.

«جلسه نقد کتاب جنسیت و زبان قرآن برگزار می‌شود»، عنوان یکی از اخبار قرآنی امروز این صفحه است که مربوط به برگزاری جلسه نقد کتاب جنسیت و زبان قرآن به همت پژوهشکده زن و خانواده مرکز مدیریت حوزه‌های علمیه خواهران و همکاری پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی بوده و در بخش‌هایی از آن آمده است: «به همت پژوهشکده زن و خانواده مرکز مدیریت حوزه‌های علمیه خواهران و همکاری پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی، جلسه نقد کتاب جنسیت و زبان قرآن برگزار می‌شود.

این نشست با حضور مؤلف حجت الاسلام مجید دهقان و نقد حجت الاسلام علیرضا قائمی نیا پنج شنبه ۲۰ شهریورماه از ساعت ۱۰ تا ۱۲ برپا و علاقه‌مندان می‌توانند به صورت زنده آن را از http://live.mou.ir/wrc ملاحظه کنند.

کتاب جنسیت و زبان قرآن نوشته مجید دهقان به همت دفتر مطالعات و تحقیقات زنان در سال ۱۳۹۴ منتشر شده است. حجت الاسلام دهقان در تشریح چرایی تدوین کتاب، یکی از دلایل را بررسی متون دینی با نگرش فمینیستی از سوی فمینیست‌ها دانست و گفت: آن‌ها اعتقاد داشتند که دین در تقویت جنسیت در جامعه خیلی مؤثر بوده و است؛ بر این اساس، بررسی زن در متون دینی از یهودیت و مسیحیت آغاز شد و به اسلام رسید. در گذشته منظور از جنسیت، زنان بود و امروز به بحث‌های همجنس‌گرایی و… نیز رسیده است».

ایبنا
تعداد 12 خبر طی امروز و تا این ساعت بر روی خروجی صفحه دین و اندیشه خبرگزاری تخصصی کتاب ایران منتشر شده که هیچ‌کدام از این اخبار در حوزه تخصصی قرآن کریم قرار نداشته و تمامی این اخبار در دیگر حوزه‌های معارفی انتشار یافته‌اند.

یکی از اخبار معارفی امروز این صفحه عنوان «‌صحیفه سجادیه عنصر احیاگر امت اسلامی است» دارد که مربوط به برگزاری نشست رونمایی از کتاب «دانشنامه صحیفه سجادیه» بوده و در بخش‌هایی از آن نیز آمده است: «‌نشست رونمایی از کتاب «دانشنامه صحیفه سجادیه» ‌شنبه (۱۵ شهریورماه) با حضور حجت‌الاسلام والمسلمین محی‌الدین بهرام محمدیان، حجت‌الاسلام والمسلمین سید جواد بهشتی، فضل‌الله خالقیان، محمدابراهیم محمدی و حمید‌رضا شاه‌آبادی، مدیر عامل انتشارات مدرسه از سوی موسسه خانه‌کتاب و ادبیات ایران در سرای اهل قلم به صورت مجازی برگزار شد.

«دانشنامه صحیفه سجادیه» شرح و تبیین مفاهیم و مضامین موجود در نیایش‌ها و مناجات‌های امام سجاد(ع) در صحیفه است که در قالب مقالات متعدد تدوین شده است. پیش از این بیش از ۸۰ شرح براین مناجات‌ها نوشته شده است. اکثریت این ترجمه‌ها و شرح‌ها، عالمانه و قابل ستایش است و هر کدام بخشی از معارف این کتاب شریف را برای خوانندگان خود تبیین و توضیح داده‌اند».

میزان
«آنچه در روز شانزدهم ماه محرم رخ داد/سر‌های مبارک شهدای کربلا را به سوی شام بردند» و «ورزشگاه «امام رضا(ع)» ظرفیت برگزاری بازی‌های بین‌المللی را دارد»، عناوین دو خبر امروز صفحه دین و اندیشه خبرگزاری میزان تا این ساعت را تشکیل می‌دهند که در حوزه‌های مختلف معارفی انتشار یافته‌اند.

کیهان
روزنامه کیهان نیز در صفحه معارف شماره امروز خود اقدام به انتشار مطلبی با عنوان «غیرتمندی بی‌مثال اهل بیت(ع) در برابر کوفیان و شامیان» به قلم آیت‌الله سیدحسن عاملی کرده که مطلبی قابل تأمل و خواندنی بوده و در بخش‌هایی از آن آمده است: «حضرت زینب‌(س) در حادثه کربلا در هفت مورد درخواست کرده است، از جمله آنها اینکه در بدو ورود کاروان اسرا به شام از شمر درخواست کرد که ما را از دروازه‌ای وارد کن که هیچ جمعیتی در آنجا نباشد،آن حضرت بسیار حساس بود که چشم نامحرم به زنان و دختران اهل‌بیت نیفتد و لذا فرمود ما را از باب الساعة وارد شام نکنید،امّا شمر لعین از سر عناد، آن قهرمانان حجاب و عفت را از باب الساعة وارد دمشق کرد.حضرت زینب‌(س) قطعاً می‌دانست که سخن او مورد قبول نخواهد شد، امّا با این کار خواست درس بزرگی برای نسل‌های آینده بدهد.

سید‌بن طاووس این حادثه را به ام‌کلثوم نسبت می‌دهد و می‌نویسد: راوی می‌گوید:حضرت ام‌کلثوم‌(س) (به شمر) فرمود: زمانی که ما را وارد شهر می‌کنی از دری وارد کن که نظاره‌کننده کمتری در آنجا وجود داشته باشد و به کسانی که در کاروان هستند بگو که سرها را از جمع اسرا خارج کنند،چون همه برای دیدن سرها می‌آیند و چشمانشان بر ما می‌افتد، سرها از جای دیگری وارد شوند و ما از در دیگر. بدرستی که آنقدر چشمان نامحرم بر ما افتاد که خوار شدیم.

دقت شود که چشمان نامحرم ناخواسته به آنها می‌افتد و آنها احساس خواری می‌کنند، حال جماعتی از زنان این روزگار که ادعای شیعه بودن اهل‌بیت را دارند عمداً کاری می‌کنند که مردم آنها را تماشا کنند!».

انتهای پیام
captcha