از ضرورت جانمایی مساجد در شهرک‌سازی تا رسیدگی به وضعیت نمازخانه‌ها در مراکز خرید
کد خبر: 3921725
تاریخ انتشار : ۱۸ شهريور ۱۳۹۹ - ۱۳:۵۶
در کارگروه تمهیدی مدیریتی مطرح شد؛

از ضرورت جانمایی مساجد در شهرک‌سازی تا رسیدگی به وضعیت نمازخانه‌ها در مراکز خرید

دبیر ستاد اقامه استان مرکزی بر ضرورت به باور رساندن آموزش‌های دینی تأکید و اظهار کرد: جانمایی مساجد در شهرک‌سازی، رسیدگی به وضعیت نمازخانه بیمارستان‌ها و مراکز خرید باید در دستور کار قرار گیرد.

به گزارش ایکنا از استان مرکزی، حجت‌الاسلام علی رودبارانی، دبیر ستاد اقامه استان مرکزی، امروز، 18 شهریور ماه در اولین جلسه کارگروه تمهیدی مدیریتی برلزوم ذونق و جریان‌سازی در حوزه نماز تأکید و اظهار کرد: برای توسعه و ترویج فرهنگ نماز در جامعه و دستگاه‌ها نیاز است این فریضه را شناخته و باور داشته باشیم، چنانچه این دو عامل مهم به درستی محقق شود بی‌شک نمازیاورانی خواهیم داشت که خود مروج فریضه الهی خواهند بود.

وی با اشاره به اینکه آثار و برکات نماز به ویژه نماز اول وقت باید به درستی برای مردم تبیین شود، تصریح کرد: بیش از هرچیز نیازمندیم که احساس اقامه این فریضه الهی در جامعه به ویژه بین نوجوانان و جوانان نهادینه شود و بسیار لازم است برای تحقق این امر مهم همه دستگاه‌ها پا به کار باشند.

رودبارانی ادامه داد: نماز باکیفیت باعث تقویت روحیه معنوی در افراد شده و زمینه اعتلای خودباوری در عرصه‌های دیگر را فراهم می‌کند، هرچه نماز باکیفیت بیشتر اقامه شود، بازدهی و خروجی آن بهتر خواهد بود. بسیار ضروری است برای رونق بخشیدن به اقامه نماز و گرایش جوانان به این فریضه الهی کیفیت‌افزایی با تشکیل اتاق فکر صورت گیرد. مدیریت تمهیدی باید زمینه‌ساز ترویج نماز در دستگاه‌ها و سطح جامعه باشد.

این مقام مسئول در پاسخ به سؤال خبرنگار ایکنا مبتنی بر عدم نظارت بر شهرک‌سازی جهت جانمایی مسجد، فقدان نمازخانه در پاساژها، رسیدگی به وضعیت نمازخانه بیمارستان‌ها، آموزش کاربردی به جای آموزش‌های کلیشه‌ای وکم توجهی به والدینی که کودک کمتر از 7 سال دارند اظهار کرد: با انجام آموزش‌های کاربردی بسیار موافقم، آموزش‌ها باید مورد استفاده و دارای خروجی باشد، قرار نیست تنها امار دهیم فلان کار را انجام داده‌ایم، بناداریم برنامه‌ها با اثربخشی و اثرگذاری همراه باشد.

وی با بیان این نکته که آموزش والدین محصلان فرصت خوبی برای به باور رساندن دانش‌آموزان است به شرط آنکه خود پدر و مادران اعتقاد و باور قلبی به مباحث دینی داشته باشند و این باور باید توسط کارشناسان مسائل دینی تبیین شود، افزود: مدارس بهترین مکان برای ترویج مباحث مذهبی با لسانی شیوا است و 12 سال زمان طلایی است که باید به بهترین شکل ممکن از آن بهره برد.

رودبارانی افزود: درست است که برای والدین دانش‌آموزان می‌توان خدمات بهتری صورت داد، اما نباید از والدینی که کودک کمتر از 7 سال دارند، غافل شد. کودکان زیر 7 سال از اهمیت بسیاری برخوردارند؛ چراکه آنان باید به دین باوری متناسب با سن خود برسند تا بتوان در دوران تحصیل آنان را گام به گام با مباحث تخصصی‌تر آشنا کرد، با وجود اقدامات صورت گرفته در مهدهای کودک، اما باید گفت در این زمینه کمبودها و خلأهایی وجود دارد که باید برطرف شود. بسیار لازم است آموزش‌های کاربردی به باور قلبی تبدیل شود.

وی ضرورت تقویت سلامت معنوی آحاد مختلف جامعه را مورد تأکید قرار داد و گفت: برای گرایش نوجوانان و جوانان به نماز باید برنامه‌ریزی داشته باشیم، نیاز جامعه هدف امروز با دهه‌های 60 و 70 متفاوت است، باید نیازسنجی صورت گیرد و متناسب با ذائقه و سلیقه آنان برنامه‌های دینی را پیش برد.

رودبارانی با ابراز تأسف از عدم نظارت بر شهرک سازی‌ها مبتنی بر جانمایی مساجد، تصریح کرد: متأسفانه نظارت دقیق بر شهرک سازی وجود ندارد و پس از اتمام کار با پیگیری خود مردم مقوله ساخت مسجد مطرح می‌شود که انجام این اقدام در این بازه زمانی با مشکلاتی رو به رو است. بهترست انبوه سازان و پیمانکاران برای ساخت شهرک جانمایی مسجد را در همان مراحل ابتدایی دنبال کنند.

دبیر ستاد اقامه نماز استان مرکزی همچنین در پاسخ به وضعیت نمازخانه بیمارستان‌ها و فقدان نمازخانه در پاساژها و مراکز خرید، گفت: شواهد حاکی از وضعیت نه چندان خوب نمازخانه‌های بیمارستانی دارد، این نمازخانه‌ها حداقل‌ها را رعایت کردند، اما برای رسیدگی هرچه بهتر در اسرع وقت با رئیس دانشگاه علوم پزشکی جلسه‌ای مبتنی بر ساماندهی وضعیت نمازخانه‌های بیمارستانی جلسه‌ای برگزار خواهد شد. رسیدگی به فقدان نمازخانه در پاساژها نیز در دستور کار قرار خواهد گرفت.  

انتهای پیام
captcha