مناظره ترامپ و بایدن نماد افول اخلاقی آمریکا و درس آمریکاشناسی بود
کد خبر: 3926489
تاریخ انتشار : ۱۰ مهر ۱۳۹۹ - ۰۹:۲۲
محسن پاک‌آیین:

مناظره ترامپ و بایدن نماد افول اخلاقی آمریکا و درس آمریکاشناسی بود

دیپلمات ارشد کشورمان مناظره اول ترامپ و بایدن را یک کلاس درس آمریکاشناسی برای ملت ایران و همه جهان خواند و گفت: سطح نازل مباحث و ادبیات سخیف دو طرف نشان داد که افول قدرت آمریکا فقط محدود به ابعاد سیاسی و امنیتی نیست، بلکه افول فرهنگی و اخلاقی آمریکا کاملاً جدی است. این مناظره در واقع نمایش عریان افول اخلاقی آمریکا در سطح سیاستمداران و دولتمردان این کشور بود.

 محسن پاک‌آیین

محسن پاک‌آیین، دیپلمات ارشد و سفیر پیشین کشورمان در جمهوری آذربایجان و تایلند، در گفت‌وگو با ایکنا، درباره تأثیر مناظره اول دو نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا در شناخت بهتر چهره واقعی آمریکا گفت: مناظره اول ترامپ و بایدن در حقیقت یک کلاس درس آمریکاشناسی بود و همه مردم جهان متوجه ویژگی‌های خاص تمدن آمریکایی، که مدعی تمدن برتر جهانی است، شدند.

مناظره‌ای سرشار از تهمت‌ و توهین

وی افزود: نه تنها ایرانیان، که آمریکا را دشمن خود می‌دانند، به این جمع‌بندی از انحطاط تمدن آمریکایی رسیده‌اند، بلکه اکثر رسانه‌ها، صاحب‌نظران و اندیشمندانی که این مناظره را مشاهده کردند این مناظره را صحنه‌ای برای تهمت‌پراکنی و توهین دو طرف به یکدیگر دریافتند که فاقد هرگونه نکته مثبت و ارائه طرح و برنامه بود. این مناظره انتظارات هیچ‌کس را در داخل آمریکا برآورده نکرد و مجموعه‌ای از انتقادات به ساختار سیاسی آمریکا، نه طرف مقابل، با ادبیات بسیار سخیف ارائه شد.

این دیپلمات ارشد کشور با اشاره به سطح به شدت نازل مباحث دو رقیب انتخاباتی، گفت: جالب این است که یکی از آنها می‌خواهد رئیس‌جمهور قدرتمندترین کشور دنیا شود و این سطح نازل صحبت‌ها نه تنها موجب تعجب مردم جهان شد، بلکه مایه شرمساری اکثر مردم و رسانه‌های آمریکا به خاطر چنین رقابت انتخاباتی هم شد.

تأیید نژادپرستی به عنوان مؤلفه هویتی آمریکا

پاک‌آیین یادآور شد: این دو رقیب به جای اینکه راه حل‌های مناسب برای کنترل ویروس کرونا، به عنوان معضل جدی امروز آمریکا، ارائه دهند از مسئله کرونا برای تخریب طرف مقابل استفاده کردند. نکته مهم دیگر اینکه دو نامزد به نوعی نژادپرستی را تأیید کردند و معتقد بودند نژادپرستی یکی از مؤلفه‌های هویتی آمریکاست و هیچ یک از این دو نفر به نفع طبقات ضعیف و تحت فشار از سوی پلیس دفاع نکردند و در واقع خشونت پلیس را مورد تأیید قرار دادند.

وی افزود: این دو در این مناظره همدیگر را دروغگو، دلقک و سایر القاب زننده خطاب کردند و جز تخریب مسئله دیگری را ارائه ندادند. البته این مسئله نشان می‌دهد که خود مردم آمریکا هم به لحاظ آگاهی سیاسی سطح پایینی دارند که به این قبیل شوهای بی‌نتیجه علاقه‌مند می‌شوند و از درون چنین مناظرات نازلی باید رئیس جمهور خود را انتخاب کنند.

سفیر پیشین کشورمان در جمهوری آذربایجان یادآور شد: البته بخشی از این مسئله به دلیل این است که فقط دو حزب می‌توانند در رقابت انتخاباتی حاضر شوند و مردم آمریکا هم چاره‌ای جز انتخاب بین این دو نفر که در واقع انتخاب بین بد و بدتر است، ندارند.

نمایش سقوط لیبرال دموکراسی در مناظره ترامپ و بایدن

پاک‌آیین درباره نسبت بین سطح نازل این مناظره با مقوله افول آمریکا گفت: افول قدرت آمریکا فقط محدود به ابعاد سیاسی و امنیتی نیست، بلکه افول فرهنگی و اخلاقی آمریکا کاملاً جدی است و این مناظره در واقع نمایش عریان افول اخلاقی امریکا در سطح سیاستمداران و دولتمردان این کشور بود.

وی تصریح کرد: در واقع این مناظره نشان داد که آمریکا به هیچ وجه نمی‌تواند یک الگوی اخلاقی و فرهنگی برای کشورهای جهان باشد و علی‌رغم تبلیغات و تصویرسازی‌هایی که از سوی هالیوود و امپراتوری رسانه‌ای غرب برای نشان دادن یک چهره اخلاقی و حقوق بشری آمریکا می‌شود و به نوعی برتری‌ جهانی فرهنگ آمریکایی را دنبال می‌کنند، اما افول اخلاقی و فرهنگی آمریکا امروز کاملاً نمایان شده است.

این دیپلمات ارشد کشورمان اظهار کرد: این افول اخلاقی در واقع زیربنای اصلی تمام تصمیم‌گیری‌ها سیاستمداران آمریکاست. حمله به عراق و افغانستان، کشتار مردم، جنایات در زندان‌های ابوغریب و گوانتانامو و حمایت از تروریسم نشان‌دهنده فروپاشی اخلاقی دولتمردان آمریکایی و در معرض سقوط بودن لیبرال دموکراسی است.

وی یادآور شد: البته مردم متمدن ایران به خوبی این ماهیت غیراخلاقی و ظالمانه آمریکا را شناخته‌اند و امروز کار به جایی رسیده که اعتبار و حیثیت جهانی آمریکا در نزد سایر ملت‌ها از جمله ملت‌های غربی نیز به شدت کاهش یافته است. همه اینها از افول همه‌جانبه قدرت آمریکا حکایت می‌کند.

انتهای پیام
captcha