ظرفیت رسانه‌ها در مسیر گسترش ارزش‌های اسلامی اصیل باشد
کد خبر: 3932813
تاریخ انتشار : ۱۲ آبان ۱۳۹۹ - ۱۴:۰۷
در وبینار «منطقه‌ای غرب آسیا» مطرح شد؛

ظرفیت رسانه‌ها در مسیر گسترش ارزش‌های اسلامی اصیل باشد

در وبینار «منطقه‌ای غرب آسیا» که دیروز، یکشنبه 11 آبان‌ماه، در چهارمین روز کنفرانس وحدت اسلامی برگزار شد، سخنرانان تأکید کردند: ظرفیت رسانه‌ها باید در مسیر گسترش ارزش‌های اسلامی اصیل باشد و با قدرت رسانه‌ای غرب که تلاش دارد به اسلام ناب محمدی خدشه وارد کرده و مسلمانان را به عنوان افرادی عقب‌مانده معرفی می‌کند، مقابله کند.  

به گزارش ایکنا؛ به نقل از ستاد خبری سی‌وچهارمین کنفرانس بین‌المللی وحدت اسلامی، «رباب جوهری» فعال اجتماعی اهل لبنان در وبینار «منطقه‌ای غرب آسیا» ضمن تبریک سالگرد ولادت با سعادت پیامبر(ص) و امام صادق(ع) و هفتۀ وحدت اسلامی، اظهار کرد: تمام جهان با بیماری کرونا دست به گریبان شده است و این بیماری بسیاری از نکات منفی تمدن غرب را آشکار ساخت. به تدریج برای دنیا روشن شده است که نظام‌های سیاسی مدعی مردمی بودن، تنها به فکر منافع کلان سرمایه‌داران هستند و روشن شد که این نظام‌ها هر چند ظاهری دموکراتیک دارند اما در واقع حکومت اقلیتی هستند که قدرت و ثروت را به انحصار خود درآورده‌اند.
 
وی ادامه داد: ما نباید با الگوی غرب که همه چیز را به شکل عدد و رقم می‌بیند با موضوع برخورد کنیم، برای غرب فقط آمار مرگ و ابتلا و آمارهای اقتصادی دوران کرونا و پیامدهای کنونی پیش روی نظام سرمایه‌داری اهمیت دارد. ما باید به حمایت از انسان‌ و برآوردن نیارهای انسانی‌اش همت بگماریم و چالش‌های پیش روی فرد، خانواده و جامعه را بررسی کنیم. ما باید از شرایطی که این بیماری به وجود آورده است برای تبلیغ ارزش‌های اسلام ناب محمدی استفاده کنیم. باید راه و اهداف انبیا را دنبال کنیم.
 
این فعال اجتماعی لبنانی تأکید کرد: پیامبران در دنیا یک هدف والا داشتند و آن گرایش مردم به راستی و عدالت است. امروز عدالت در رفتار مردم رنگ باخته و ظلم و زور غالب شده است. ما باید فلسفۀ وجود بلا را تبیین کنیم؛ قاعدۀ قرآنی آن است که «فإن مع العسر یسراً، إن مع العسر یسراً». کسانی که جهان‌بینی اسلامی دارند موظفند ارزش‌های اسلامی را تبیین و تبلیغ کنند. برای این منظور باید ساز و کارهای اسلامی برای مقابله با بلایا مثل صبر، انجام وظایف در سطح فردی، ایثار و همکاری در سطح اجتماعی تبیین شود.
 
رباب جوهری یادآور شد: هرگونه نقص و کاستی در باورهای مردم مسلمان، نهایتا از باورها به رفتارها تسری خواهد یافت. بر این اساس شکل گیری باورهای نادرست در امت اسلام به شکل گیری رفتارهای ناردست و انحرافی منجر خواهد شد. امروز کرونا پرسش‌ها و چالش‌های زیادی در رابطه با دین و معنویت پدید آورده است. در چنین شرایطی نخبگان فکری مسلمان وظیفه دارند که گفتمانی روشنگرانه مبتنی بر یک نگاه اعتقادی دقیق که معطوف باشد به تبیین مفهوم بلا و آزمایش، مطرح کنند.
 
این فعال اجتماعی لبنانی ابراز کرد: یکی از چالش‌های همراه بیماری‌های دنیاگیر آن است که باید درک کنیم هر آنچه که انسان بدان مبتلا می‌شود، هر چند در ظاهر نقمت باشد، در باطن رحمت است. همۀ بلایایی که انسان با آن رو به رو است و در رأس آن ویروس کرونا از نشانه‌های خداوند هستند تا حق را تشخیص دهیم.
 
وی افزود: شکی نیست که آنچه امروز در دنیا رخ می‌دهد، بلایی الهی است؛ یعنی فعل خداست. این نظام هستی متقن و استوار که آفریدۀ خداست و در آن انبوهی از سنت‌ها جای دارد، به واسطۀ رفتارهای مردم به چنین بلاهایی منجر می‌شود . لذا ما باید یک اندیشۀ روشنگرانۀ مبتنی بر این جهانبینی را در پیش بگیریم که «هیچ عامل مؤثری در جهان نیست جز خداوند».
 
رباب جوهری بیان کرد: چالش اصلی فهم صحیح بلاست. یعنی بفهمیم بلا، بیماری، زلزله، حوادث طبیعی و حتی دشمن همه در مسیر امتحان انسان است تا به کمال برسد. می‌توان این ویروس را مثل یک حیوان درنده، سیل، آتش، باد، دریا و مانند آن در نظر گرفت که مختار نیستند بلکه هدایت شده‌اند . یعنی می‌تواند از مظاهر خیر یا شر باشد اما در چارچوب آنچه خداوند به آن الهام می‌کند.
 
وی خاطرنشان کرد: اینکه این ویروس را نشانه‌ای از نشانه‌های خداوند بدانیم و در عین حال با تمام توان به دنبال مقابله با آن باشیم، تعارضی با هم ندارد. این ویروس فرصتی است تا به ما یادآوری کند که چه بسیار نعمت‌ها که از آن برخوردار بوده‌ایم اما دیر زمانی از آنها غفلت ورزیده‌ایم. فرصتی است تا نشانه‌ای باشد که ما را به فکر وا دارد. فرصتی است تا به درگاه خداوند تضرع و خود را در برابر واجب الوجود فقیر مطلق بدانیم.
 
این فعال اجتماعی لبنانی گفت: یکی از مهمترین حکمتهای بلاهای همگانی آن است که مردم متنبه شوند و توبه کنند و از اشتباهاتی که در حق کرۀ زمین، در حق جوامع، جسم و حق همسایگان خود مرتکب شده‌اند بازگردند. این بلا کمک می‌کند که انسانها به حقایقی برسند که نقش مهمی در زندگی بشر دارند. چه بسا این بلا بر ما فرود آمد تا نعمت مجهول ماندۀ سلامت را به ما یادآوری کند، ضعف ما در عین پیشرفت علوم را به ما یادآوری کند و نیازمندی ما به خداوند قوی مقتدر را یادآوری می‌کند. رهبر معظم انقلاب نیز بر اهمیت توسل عمومی برای دفع کرونا تأکید کرده است.
 
رباب جوهری افزود: می‌توان این امتحان را فرصتی بی‌مانند برای بازنگری دربارۀ خود، اصلاح مسیر، تصحیح رویکردها و نیات و تصحیح عبادات دانست. می‌توان این بلا را فرصتی دانست برای اینکه متذکر شویم چقدر نیازمند تزکیه نفس هستیم تا با خودخواهی و دنیادوستی مقابله کنیم.

وی ادامه داد: می‌توانیم درک کنیم که این بیماری برای هراس آفرینی نیامده است بلکه آمده است تا حقیقت و معنای آزموده شدن با بلا را تبیین کند. آمده است تا راست را از دروغ متمایز و صبر را به منصه ظهور برساند و مایۀ بالا رفتن درجات بندگان شود.
 
این فعال اجتماعی لبنانی تصریح کرد: این امتحان فرصتی استثنایی برای تلاش در راه موفقیت است. پس با تمام توان بکوشیم از این امتحان بهره برداری کنیم. این کار با نهادینه کردن دروس صبر، توکل بر خدا و تبدیل این نقمت به نعمتی در طریق سعی الی الله محقق می‌شود. با این نگاه، محدودیت‌ها و دستورالعمل‌های بهداشتی که در جریان این بیماری باید رعایت شوند، صرفاً به پروتکل‌های مادی مانند پوشیدن ماسک و ضد عفونی کردن دست‌ها منحصر نخواهد بود، بلکه تطهیر قلوب از زنگار گناه و پوشیدن لباس تقوا را هم شامل می‌شود.
 
رباب جوهری بیان کرد: تقوایی که انسان را وا میدارد که به سلامتی همۀ جامعه بیاندیشد و با رعایت بهداشت محیطش برای جلوگیری از انتقال بیماری، مسئولیت شرعی‌اش را به انجام رساند.
 
 
غدیر جمال: استکبار جهانی با ویران کردن اقتصاد کشورها بر آنها سیطره پیدا می‌کند
 
دکتر «غدیر جمال» استاد دانشگاه و مسئول موسسه غیردولتی قواریر در کویت در وبینار «منطقه‌ای غرب آسیا» با بیان اینکه بیش از یک قرن پیش، اسنادی خطرناک با عنوان پروتکل‌های حکمای صهیونیست وجود داشت، اظهار کرد: در اروپا، مجموعه‌ای از حکمای یهودی صهیونیست گرد هم جمع شدند و بند بند این پروتکل‌ها را تنظیم و تصویب کردند که هدف از آنها، سیطره یافتن بر تمام جهان و گلوگاه‌های حساس اقتصادی، سیاسی، اجتماعی و دینی آن بود.
 
ظرفیت رسانه‌ها باید در مسیر گسترش ارزش‌های اسلامی اصیل باشد

وی ادامه داد: آنچه که اکنون در جهان اسلام رخ می دهد، اجرای عملی پروتکل‌های حکمای صهیونیست است که از سوی عرب‌زبانان، ثروت کشورهای عربی و نیروی انسانی اسلامی عملی می‌شود.
 
این استاد دانشگاه تأکید کرد: این یک نظام جدید است که می خواهد در جهان اسلام بر اساس این پروتکل‌های صهیونیستی، آنگونه که می خواهد سیستم خود را پیاده سازد. یک بار با نام ارتش، بار دیگر با نام ائتلاف و دیگر بارها با نام های اسلامی، پیروزی، آزادی، دین، پیشرفت برنامه‌های خود را پیاده می‌کنند. برای پیاده سازی این برنامه‌ها نیز به ابزارهای مختلفی روی می‌آورند که پدیده‌هایی مانند داعش یا جبهه اسلامی از جمله آنهاست و بدین وسیله یک رهبر کاریکاتوری را که مناسب با هر مرحله باشد، بر می‌گزینند.

غدیر جمال یادآور شد: در پروتکل‌های حکمای صهیونیست، شعارهای آزادی، مساوات و برادری داده شده که بر اساس متن اسناد، همان شعارهای انقلاب فرانسه است تا طوطی‌وار مردم همه این امور را تکرار و باور کنند. این اسناد و پروتکل‌ها بر تشکیل یک طبقه بزرگ از ارتش و نیروهای نظامی برای پیشبرد اهداف صهیونیسم تأکید دارد.
 
وی افزود: از دیگر برنامه‌های آنها، تشکیل احزاب و گروه‌های مختلف است تا بدین وسیله سلطه خود را گسترش دهند و تمامی قوانین را به نفع خود تغییر دهند تا بدین شکل، هیچ گروه یا فردی وجود نداشته باشد که با آنها به مخالفت برخیزد. همچنین با در اختیار قرار دادن سلاح در دست گروه‌های درگیر، همه آنها را ضعیف می‌ساختند، چرا که بدین شکل، همه کسانی که طمعی در سر دارند، برای آنها وارد جنگ‌هایی بدون نظم و انضباط می‌شوند که این امر به نوبه خود سبب گسترش آشوب و فروپاشی جوامع می‌شود.
 
مسئول مؤسسه غیردولتی قواریر کویت بیان کرد: تشویق رشوه، فساد و نیرنگ و خدعه، مصادره املاک و خشونت‌طلبی از دیگر برنامه‌های آنهاست که بدین طریق بر ثروت‌های ملت‌ها می‌توانند مسلط شوند. هر آنچه که مستکبران جهانی انجام می‌دهند، در راستای این هدف است که در تمام کشورها و مناطق به سلطه و قدرت برسند؛ از جمله اقداماتشان برای این مهم، می‌توان به انقلاب‌ها و کودتاهای ناگهانی اشاره کرد که در کشورها و مناطق مختلف رخ می‌دهد؛ آنها بدین وسیله یک حکومت را به زیر کشیده و دست نشانده خود در آنجا بر سر کار می‌آورند.
 
غدیر جمال با بیان اینکه هدف استکبار جهانی، ویران ساختن اقتصاد کشورهایی است که قصد دارد بر آنها سیطره یابد و آنها را زیر بار وام ها و بدهی‌ها له کنند، تصریح کرد: آنها برای رسیدن به این هدف، سعی می‌کنند که بر مؤسسات رسانه‌ای، انتشارات، مطبوعات و خبرگزاری‌های آنها مسلط شوند تا هر آنچه که آنها می‌پسندند و صلاح می‌دانند منتشر سازند.
 
وی ابراز کرد: ما دیده‌ایم که از نژادها، زبان‌ها و تابعیت‌های مختلف، جنگجویانی از سراسر جهان می آیند و در کشورهای عربی و اسلامی دست به جنگ و خونریزی می‌زنند؛ حال بهانه و شعار آنها چیست؟ آنها به اسم اسلام و اصلاح جوامع اسلامی می‌آیند و این جنایات را انجام می‌دهند. این جنگجویان، حرف به حرف نظریه‌هایی که در پروتکل‌های حکمای صهیونیست آمده است در زمینه قتل، ایجاد هراس، بریدن سر و شرارت به اجرا در می‌آورند و جالب اینجاست که رسانه‌هایی هستند که از این اقدامات حمایت تبلیغاتی به عمل می‌آورند که در تاریخ نظیر آن را سراغ نداریم.
 
این استاد دانشگاه اضافه کرد: این رسانه‌ها از طریق ده‌ها شبکه تلویزیونی و صدها پایگاه اینترنتی، اقدام به وارونه جلوه دادن حقایق و انتشار اکاذیب و شایعات کرده و از چهره‌های سرشناس رسانه‌ای، تحلیل‌گران اقتصادی، نظامی و سیاسی دعوت کرده و با آنها به گفتگو می‌نشینند. همه اینها وجدان‌های خود را با اندکی پول فروخته‌اند.

غدیر جمال تصریح کرد: ما به وضوح به آنها می گوییم که نمی توانیم امت اسلام را به زانو در آورید. ما در برابر صهیونیست‌ها می ایستیم و در کمین آنها هستیم و به مقابله با نقشه های استکباری و استعماری شما برخواهیم خواست. باید بدانیم که جنگ نرم و تهاجم فرهنگی خطرناک ترین نوع جنگ‌ها است و بسیار از جنگ کلاسیک نظامی خطرناک‌تر و بیشتر باید نسبت به آنها هوشیار بود.
 
وی ادامه داد: محورهایی وجود دارد که جهان اسلام باید بر اساس آنها به مقابله با جنگ و تهاجم فرهنگی صهیونیست‌ها برخیزد. اول اینکه باید نسل‌هایی تربیت کرد که عشق و دوستی وطن در آنها نهادینه شود. بخشی از نقش پلیدی که استکبار جهانی آن را در پی گرفته، اسطوره سازی و ساختن حقایقی ساختگی و در مقابل از میان بردن حقیقت تاریخ است. ما باید برای مقابله با این توطئه‌ها، از رسانه‌ها و شبکه‌های اجتماعی بهره ببریم تا بوسیله آنها بتوانیم افکار عمومی جوامع خود را هدایت و ارشاد کنیم.
 
مسئول موسسه غیردولتی قواریر کویت افزود: بر ما واجب است که جهان را با راهنمایی و ارشاد کردن فرهیختگان و درک و فهم توطئه‌های بیگانگان نجات دهیم. بسیار ضروری است که موسسات فرهنگی تشکیل شده و روابط اسلامی را در سراسر جهان اسلام به تمام معنای کلمه تقویت کند. ما باید از ادبیات کودکانه و ادبیات جوانان و ادب مقاومت حمایت کنیم. ما باید جوانان را هدایت کنیم تا علوم تربیتی، فرهنگی و فکری توسعه یابد تا بدین شکل از طرح‌های استعمارگران جلوگیری به عمل آید.
 
غدیر جمال با اشاره به موضوع شیوع ویروس کرونا تصریح کرد: استراتژی‌های مختلفی وجود دارد که می‌توانیم از آنها در دوران کرونا و حتی پس از آن بهره ببریم. ما وارد عصر جدیدی شده ایم و این عصر، باید عصر مقاومت باشد. ما باید در این نبرد پیروز شویم و با همه هجوم‌های فکری، اقتصادی، اجتماعی، سیاسی که از سوی منظومه استکبار جهانی متوجه ما است به مقابله برخیزیم.
 
وی در پایان گفت: ما در استراتژی خود باید از همه متفکران و فرهیختگان دعوت به عمل آوریم. ما باید فعالیت انجمن‌ها و نشست‌هایی که در آنها نمایندگان ملت‌های مسلمان گرد هم جمع می‌شوند، افزایش دهیم چرا که بدین شیوه، تبادل افکار و دیدگاه ها صورت می‌پذیرد و تنها بدین شیوه است که می‌توانیم بر این توطئه‌ها و دسیسه‌های دشمنان و استکبار جهانی چیره بشویم. ما مطمئنیم که در آینده نزدیک شکست این طرح‌های استکباری و صهیونیستی را خواهیم دید.
 
 
عرندس: ظرفیت رسانه‌ها باید در مسیر گسترش ارزش‌های اسلامی اصیل باشد
 
«بتول امین عرندس» سردبیر مجله مومنات لبنان در وبینار «منطقه‌ای غرب آسیا» با اشاره به اینکه رسانه نقش مهمی در تبلیغ و ترویج هر پروژه یا طرحی به ویژه موضوعاتی که پیرامون امنیت اجتماعی و بهداشتی جامعه باشد، دارد، گفت: در این گونه طرح‌های مهم نیازمند کارگروه متخصص، توانمند، ماهر و با اخلاص هستیم. این کارگروه باید آگاه و با بصیرت و به واقعیت ‌ها و چالش‌های موضوع واقف و از رهبر خود اطاعت کند و در برابر چالش‌ها، صبور و با استقامت باشد.
 
ظرفیت رسانه‌ها باید در مسیر گسترش ارزش‌های اسلامی اصیل باشد

وی ادامه داد: ظرفیت رسانه‌ها باید در مسیر گسترش ارزش‌های اسلامی اصیل باشد و با قدرت رسانه‌ای غرب مقابله کند؛ که تلاش دارد به اسلام ناب محمدی خدشه وارد کرده و مسلمانان را به عنوان افرادی عقب‌مانده معرفی می‌کند که این اقدام خبیثی است و باید با آن مقابله کرد.
 
سردبیر مجله مومنات لبنان تاکید کرد: در سایه همه‌گیری کرونا مسئولیت هر یک از ما بیشتر شده است. در این جنگ بیولوژیک باید عزم خود را قوی‌تر کنیم و این مساله را بی‌ارزش و کم اهمیت ندانیم. ما نیازمند اقدام جدی برای همبستگی و کمک به نیازمندان هستیم.
 
عرندس یادآور شد: بسیاری از مردم شغل های خود را از دست داده‌اند و چشم انتظار یاری نیکوکاران هستند. باید فرصت‌های شغلی جدید از جمله مشاغل خانگی یا آموزش از راه دور را ایجاد کنیم. دین اسلام بر اساس اصل همبستگی و کمک به نیازمندان بنا شده است و باید به این افراد به ویژه زنان بیوه و مطلقه کمک کرد.
 
وی افزود: امروز بیش از گذشته به تقویت ایمان جوامع خود و رهنمود کردن آن به سمت قرآن، دعا و راز و نیاز خالصانه با خدای متعال نیازمند هستیم. بسیاری از روایت‌ها، مومنان را به آگاهی‌افزایی مردم دعوت می‌کند و جامعه اسلامی را همچون یک پیکر واحد می‌داند که اگر عضوی به درد آید سایر اعضای بدن دچار مشکل می‌شوند و به یاری آن می‌شتابند.
 
سردبیر مجله مومنات لبنان بیان کرد: باید از همه ظرفیت‌های ممکن برای گسترش همبستگی استفاده کرد. ما نیازمند افراد متخصص در همه زمینه‌ها هستیم که به پیروی از سیره معصومین (ع)، امید و خوش‌بینی را میان مردم رواج دهند. همچنین عالمان دین، دانه‌های صبر و تحمل بر سختی ها و توسل به اهل بیت(ع) را در دل مومنان بکارند.
 
عرندس با بیان اینکه این مسئولیت مهم یعنی آگاهی افزایی مردم، باید در شبکه‌های اجتماعی نیز صورت گیرد، خاطرنشان کرد: باید در شبکه‌های اجتماعی کاملا هوشمندانه، علمی و دقیق عمل کرد و از نشر خبرهای جعلی و دروغ پرهیز نمود که این خبرها، ترس و اضطراب را در میان مردم گسترش می دهد.
 
وی در پایان گفت: گفتمان اسلامی و رسانه‌ای، گفتمان وحدت بخش و بصیرت افزا است که به انسان، به عنوان برادر خود می نگرد. باید از آن دسته افرادی که شبانه‌روز در تلاشند تا به جوامع اسلامی ضربه بزنند و اختلاف و فتنه در آن ایجاد کنند، برحذر باشیم.
انتهای پیام
captcha