طیبی: توان تولید علم فاخر را داریم/ علیزاده: برگزیدگان امروز نویسندگان فردایند
کد خبر: 3935649
تاریخ انتشار : ۲۶ آبان ۱۳۹۹ - ۱۷:۱۲
گزارش ایکنا از آیین اختتامیه جشنواره‌های ملی جهاد دانشگاهی

طیبی: توان تولید علم فاخر را داریم/ علیزاده: برگزیدگان امروز نویسندگان فردایند

آیین اختتامیه جشنواره‌های ملی جهاد دانشگاهی با حضور رئیس و معاون فرهنگی جهاددانشگاهی در استودیو مبین سازمان قرآنی دانشگاهیان برگزار شد.

نفت و گاز با توسعه فناورانه ارزش خود را از دست داده استبه گزارش خبرنگار ایکنا؛ آیین اختتامیه بیست و هفتمین جشنواره کتاب سال دانشجویی، هجدهمین دوره پایان‌نامه دانشجویی، چهارمین دوره مسابقات دفاع سه دقیقه‌ای از پایان‌نامه و نخستین دوره مسابقات دانشجویی کتاب سه دقیقه‌ای عصر امروز ۲۶ آبان با حضور حمیدرضا طیبی، رئیس جهاد دانشگاهی در استودیو مبین سازمان قرآنی دانشگاهیان کشور به صورت آنلاین برگزار شد.

حمیدرضا طیبی در این آیین گفت: امروزه در دنیا شاخص سنجش توانمندی کشورها را توان تولید فناوری و نوآوری می‌دانند و برونداد آن، ایجاد اقتدار اقتصادی، دفاعی و ایجاد رفاه و کیفیت زندگی مردم و امنیت داخلی و برون‌مرزی هر کشور است.

وی در ادامه با اشاره به اینکه سرعت توسعه علم بسیار زیاد شده است، افزود: توسعه فناوری و ارزش افزوده‌ای که توسعه علمی و فناورانه در جامعه ایجاد می‌کند، نسبت به مواد اولیه نیز افزایش یافته است. پیشتر، مواد اولیه‌ای مانند نفت ارزش بسیاری داشتند، اما اکنون ارزش افزوده فناورانه باعث شده، این مواد اولیه ارزش خود را از دست بدهند و از همه مهمتر اینکه، توسعه فناورانه راهکارهای جایگزینی را برای این مواد اولیه پیشنهاد می‌کنند. زیرا اگر روزی نفت و گاز منبع اصلی تولید انرژی در نیروگاه‌ها بودند، اکنون نیروگاه‌های خورشیدی و بادی به سرعت در حال جایگزین شدن نیروگاه‌های برق هستند.

طیبی تصریح کرد: باید از توسعه فناورانه در کشورمان حمایت کنیم تا شاهد توسعه بیشتری در حوزه‌های گوناگون باشیم. با توجه به اینکه جهاد دانشگاهی را از سال 59 الگوسازی کرده و توان تولید علم فاخر در کشور را به وجود آوردیم. در مرز علم و فناوری حرکت و این مسئله را در حوزه‌های گوناگون پزشکی، کشاورزی، مهندسی، علوم انسانی و اجتماعی و ... ثابت کردیم. با توسعه مراکز آموزشی در کشورمان تعداد زیادی دانشجوی دکتری در کنار اساتید تحقیق و پژوهش می‌کنند و روز به روز شاهد پیشرفت علمی آنها هستیم.

وی در ادامه گفت: معاونت فرهنگی جهاد دانشگاهی چند اقدام شایسته را از طریق سازمان انتشارات خود در دستور کار قرار داد و آن هم حمایت از دانشجویانی بود که کارهای شاخص علمی و فناورانه کردند. پایان‌نامه‌ها، ملاک و شاخص کار علمی آنها در مقاطع گوناگون است و برگزاری جشنواره پایان‌نامه سال دانشجویی کار ارزنده‌ای است تا از کسانی که کار شاخص علمی انجام می‌دهند، قدردانی شود.

طیبی: توان تولید علم فاخر را داریم/ علیزاده: برگزیدگان امروز نویسندگان فردایند

طیبی ادامه داد: کتاب سال دانشجویی نیز کار ارزنده دیگری است. ما باید علم را به همت خالقان علم و کتاب مستند کنیم که کتاب و مقاله می‌تواند در این زمینه گزینه‌های مناسبی باشد. زیرا سرعت انتشار علم در فراگیری و جلوگیری از کارهای موازی کمک می‌کند و تداوم این جشنواره سبب شده به روندی اثرگذار در فعالیت‌های فرهنگی تبدیل شود.

رئیس جهاد دانشگاهی گفت: جشنواره دفاع سه دقیقه‌ای از پایان‌نامه نیز کار خوبی است تا دانشجویان خود را در دفاع از کار علمی خود در مدت اندک محک بزنند و بتوانند کار خود را برای کارفرمایان و ... ارائه دهند. این کار بسیاری لازم و ضروری است و جشنواره معرفی کتاب سه دقیقه‌ای نیز به ترویج کتاب و کتابخوانی کمک می‌کند. قدردانی از اساتید و ناشران نیز اقدام شایسته‌ای است که معاونت فرهنگی جهاد دانشگاهی در برنامه‌های خود قرار داده است.

علیزاده: ارتقای کیفی پایان‌نامه و کتاب در گرو آسیب‌شناسی است

در ادامه، عیسی علیزاده، معاون فرهنگی جهاد دانشگاهی نیز  با تأکید بر تداوم برنامه‌های جهاد دانشگاهی گفت: موضوع کتاب و کتابخوانی یکی از موضوعات مهمی است که در معاونت فرهنگی و سازمان انتشارات پیگیری می‌شود. بسیاری از دانشجویانی که در جشنواره ملی کتاب سال دانشجویی شرکت می‌کنند، از نویسندگان فاخر کشور شده و در حال حاضر نیز از داوران جشنواره ما هستند. آسیب‌شناسی‌هایی در مورد این برنامه هم در حوزه کتاب و هم در بخش پایان‌نامه داشته‌ایم که منجر به ارتقای کیفی فعالیت های آینده می‌شود.

وی افزود: هر کدام از این چهار برنامه می‌توانست اختتامیه جداگانه و باشکوهی داشته باشد. با این هدف که اهتمام خود را به برگزاری مراسم اختتامیه نشان دهیم و با توجه به شرایط، اختتامیه این رویداد‌ها به صورت مجازی برگزار می‌شود.

طیبی: توان تولید علم فاخر را داریم/ علیزاده: برگزیدگان امروز نویسندگان فردایند

معاون فرهنگی جهاد دانشگاهی با بیان اینکه هدف از برگزاری مسابقات ملی کتاب سه دقیقه‌ای، ترویج فرهنگ کتاب و کتابخوانی است، گفت: مطالعات ما نشان می‌دهد، کتاب هنوز در سبد علاقه‌مندی دانشجویان قرار دارد و همه نهاد‌ها و ارگان‌های متولی فرهنگی باید در این زمینه دست به دست هم داده و به گسترش این فرهنگ کمک کنند.

علی‌اکبرزاده: کتاب ابزار فرهنگ‌سازی است

حامد علی اکبرزاده، سرپرست انتشارات جهاد دانشگاهی در این آیین با اشاره به اهمیت کتاب و کتابخوانی گفت: کتاب یک ابزار فرهنگ‌ساز و ضامن رشد و توسعه کشور است و بزرگان دینی و علمی درباره اهمیت کتاب و کتابخوانی نکات ارزشمندی را بیان کرده‌اند.

وی افزود: نوشتن کتاب، مطالعه و نقد و بررسی کتاب و ... اهمیت ویژه‌ای داشته و جهاد دانشگاهی نیز در این زمینه فعالیت‌های ارزشمندی را در دستور کار خود قرار داده است که جشنواره‌های کتاب سال دانشجویی، پایان‌نامه سال دانشجویی، دفاع سه دقیقه‌ای و معرفی کتاب سه دقیقه‌ای از جمله آنهاست.

علی‌اکبرزاده ادامه داد: کتاب سال دانشجویی بیست و هفتمین دوره خود را سپری می‌کند و در این راستا ۶۴۵ اثر دریافت کردیم که بیشترین اثر با ۲۱۹ عنوان در حوزه علوم انسانی و کمترین تعداد با ۱۲ اثر در حوزه کشاورزی بود. ۶۰ درصد آثار نیز تألیفی بودند که از میان آن‌ها ۱۶ اثر به عنوان برگزیده و شایسته تقدیر انتخاب شده است.

طیبی: توان تولید علم فاخر را داریم/ علیزاده: برگزیدگان امروز نویسندگان فردایند

وی در ادامه بیان کرد: در بخش پایان‌نامه سال دانشجویی نیز ۶۱۵ اثر از سوی دبیرخانه دریافت شد که بیشترین حجم پایان‌نامه‌ها در حوزه علوم انسانی با ۳۰۰ عنوان و کمترین حجم در حوزه کشاورزی با ۳۱ عنوان را شامل می‌شود و از میان آثار دریافتی، پس از داوری ۸ اثر برگزیده و ۸ اثر شایسته تقدیر انتخاب شدند. در جشنواره دفاع سه دقیقه‌ای نیز ۶ نفر به مرحله نهایی رسیدند که از میان آن‌ها سه نفر به عنوان برگزیده انتخاب شدند.

یادآور می‌شود؛ آیین اختتامیه چهار جشنواره ملی جهاد دانشگاهی به صورت آنلاین برگزار و پیام‌های تصویری از وزیر علوم، تحقیقات و فناوری و اساتید برجسته دانشگاه پخش شد. در پایان از دو برگزیده به نمایندگی از سایر برگزیده‌ها به صورت حضوری تجلیل و جوایز سایر برگزیده‌های جشنواره‌ها برای آنها ارسال خواهد شد.

انتهای پیام
captcha