مسابقه طراحی بقاع متبرکه ائمه بقیع(ع) برگزار می‌شود
کد خبر: 3952836
تاریخ انتشار : ۲۰ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۴:۵۵

مسابقه طراحی بقاع متبرکه ائمه بقیع(ع) برگزار می‌شود

دبیر مسابقه طراحی بقاع متبرکه ائمه بقیع (ع) از برگزاری این مسابقه خبر داد و گفت: معماران می‌توانند طرح‌های خود را تا سوم اردیبهشت سال ۱۴۰۰ به دبیرخانه این مسابقه ارائه کنند.

مسابقه طراحی بقاع متبرکه ائمه بقیع(ع) برگزار می‌شودبه گزارش ایکنا؛ سیدجواد هاشمی فشارکی، دبیر مسابقه طراحی بقاع متبرکه ائمه بقیع(ع) درباره این مسابقه گفت: مسابقه جنة البقیع به منظور زمینه‌سازی برای زیارت ائمه معصومین بقیع (ع) و سایر بزرگان مدفون در جنة البقیع و تلاش برای مرمت و احیای آثار تاریخی صدراسلام و آشنایی بیشتر با فرهنگ و تمدن غنی اسلامی برگزار می‌شود.

وی افزود: این مسابقه می‌تواند وفاق میان فرق اسلامی در پیگیری سیاست امت واحده جهانی، حول محور مدینة النبی را ایجاد کند و یک شور و نشاط فرهنگی و خلاقیت در جامعه معماران و شهرسازان به وجود آورد. همچنین باعث جهت‌دهی معنوی در فعالیت‌های تخصصی شود.

هاشمی فشارکی ادامه داد: مسابقه طراحی مقدماتی مجموعه جنة البقیع در محدوده حصار فعلی چهار طرف بقیع شریف و محیط داخلی آن واقع در مرکز شهر مدینة النبی درعربستان است. محدودیتی برای شرکت‌کنندگان وجود ندارد و همه معماران، شهرسازان، طراحان شهری، شرکت‌ها‌ی مهندسین مشاور، اساتید و دانشجویان رشته‌های مرتبط در سطح ملی می‌توانند در این مسابقه شرکت کنند. همچنین منعی برای حضور شرکت‌کنندگان کشور‌های دیگر وجود ندارد.

وی در ادامه با بیان اینکه شرکت‌کنندگان می‌توانند به صورت گروهی و یا انفرادی در مسابقه شرکت کنند، گفت: مشخصات طراحی و معیار‌های طراحی در داوری مورد ارزیابی قرار خواهد گرفت و براساس مصوبه هیئت داوران هویت و کالبد طرح باید دارای هویت خاصی بوده و از اصول فرهنگ اسلامی در معماری زیارتگاه‌ها الهام گرفته و درعین حال با شرایط محیطی هماهنگ باشد. همچنین توجه به هم پیوندی طرح پیشنهادی با محور‌ها و نقاط ارزشمندی پیرامونی به ویژه با حرم نبوی مورد تأکید این مسابقه است.

هاشمی فشارکی با اشاره به جوایز این مسابقه بیان کرد: به برگزیدگان مسابقه هدیه‌ای به عنوان جایزه معادل کمک هزینه‌های مصروفه در طرح است که در بخش گروهی علاوه بر لوح تقدیر و تندیس به برگزیدگان اول تا سوم، به اعضای هر گروه برگزیده این مبالغ اهدا می‌شود: برگزیده نخست ۱۰۰ میلیون تومان، برگزیده دوم، ۷۰ میلیون تومان و برگزیده سوم ۵۰ میلیون تومان. همچنین به برگزیدگان اول تا سوم در بخش انفرادی علاوه بر لوح تقدیرو تندیس، به هر نفر برگزیده این مبالغ اهدا می‌شود؛ برگزیده نخست ۳۰ میلیون تومان، برگزیده دوم ۲۰ میلیون تومان و برگزیده سوم ۱۵ میلیون و برگزیده چهارم تا دهم هر نفر ۱۰ میلیون تومان اهدا می‌شود.

دبیر مسابقه با اشاره به زمان تحویل مدارک مسابقه گفت: علاقه‌مندان به شرکت در این مسابقه تا سوم اردیبهشت ۱۴۰۰ فرصت دارند مدارک خود را به دبیرخانه تحویل دهند. نتایج مسابقه نیز سوم خرداد ۱۴۰۰ همزمان با آزادسازی خرمشهر (مسجد جامع خرمشهر نماد مقاومت مکان مذهبی) اعلام خواهد شد.

وی یادآور شد: این مسابقه به همت سازمان بسیج مهندسین عمران ومعماری کشور و مشارکت قطب معماری اسلامی ایران، بنیاد معماری انقلاب اسلامی، مرکز خدمات تخصصی هنر و معماری جهاد دانشگاهی قزوین، مرکز معماری اسلامی حوزه هنری، پژوهشگاه بعثه رهبری در حج و همکاری دانشکده‌های معماری دانشگاه‌های سراسر کشور برگزار می‌شود. دبیرخانه مسابقه نیز مؤسسه مسکن و عمران اجتماعی بسیج است.

هاشمی فشارکی در پایان به اعضای هیئت داوران این مسابقه اشاره کرد و افزود: مهدی چمران، عبدالحمید نقره‌کار، امیر محمدخانی، محمدعلی خان‌محمدی، بهمن ادیب‌زاده از جمله اعضای هیئت داوران این مسابقه هستند و علاقه‌مندان برای کسب اطلاعات بیشتر می‌توانند به نشانی http://baqifestival.ir/#speakers مراجعه کنند.

انتهای پیام
captcha