هدف بعثت اعطای پرچم عقل به دست مردم است
کد خبر: 3959051
تاریخ انتشار : ۲۱ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۲:۱۱
حجت‌الاسلام وزیری‌فرد:

هدف بعثت اعطای پرچم عقل به دست مردم است

استاد حوزه و دانشگاه با بیان اینکه هدف بعثت اعطای پرچم عقل به دست مردم است، گفت: پیامبر(ص) آمد تا پرچم عقل را به دست مردم بدهد و اگر تعبد هم هست بر مبنای عقل است؛ کسانی که مسلمین را متهم می‌کنند که متعبد هستند تصور اشتباه دارند و فکر می‌کنند کسی که متعبد است عقل ندارد در حالی که این تعبد هم از روی عقلانیت است.

هدف بعثت اعطای پرچم عقل به دست مردم است/ ابتنای عبودیت اسلامی بر عقلبه گزارش ایکنا، حجت‌الاسلام والمسلمین سیدمحمدجواد وزیری فرد، معاون سابق دانشگاه قم و از اساتید حوزه علمیه قم امروز، 21 اسفندماه همزمان با جشن مبعث نبی مکرم اسلام(ص) در مدرسه اخلاق و معنویت آیت‌الله سعادت‌پرور گفت: خداوند پیامبرانی را سلسله‌وار مبعوث کرد تا اینکه به افضل و اکمل و بهترین آنها رسید تا هدف از این بعثت‌ها و رسالت‌ها تکمیل شود.

وی افزود: بعثت برانگیختن است که گاهی خود مبعوث مدنظر است مانند بعثتی که در مورد انسان‌ها در قیامت وجود دارد که خود ایشان مبعوث می‌شوند، اینکه در دنیا چه قوه‌ها و استعدادهایی را به کمال رسانده‌اند تا الان نتیجه آن را ببینند و گاهی بعثت به قصد مبعوث‌الیهم است؛ یعنی کسی برای دیگران مبعوث می‌شود. خداوند کلاغی را مبعوث می‌کند تا به انسان راه رسم پوشاندن زشتی و دفن مردگان را بیاموزد یا اینکه خیرالبشر را مبعوث می‌کند تا بشر را از جهالت بیرون بیاورد.

وزیری‌فرد با بیان اینکه بعثت برای آن است که مردم از جای خود حرکت کنند، گفت: مردم قبل از بعثت در همه ابعاد در گمراهی آشکار و ضلال مبین بودند و وجودشان غرق در گمراهی بوده است و خداوند در این شرایط پیامبر(ص) را مبعوث کرد تا آلودگی‌های اخلاقی، رفتاری و اعتقادات را برطرف کند زیرا بدترین چیز انحراف اعتقادی است و اخلاق هم مبتنی بر اعتقاد است. اگر اعتقاد توحیدی بود اخلاق هم خوب خواهد شد ولی اگر انسان بت و الهه بپرستد اخلاقش هم درست نخواهد شد. «نَحْنُ أَقْرَبُ إِلَيْهِ مِنْ حَبْلِ الْوَرِيدِ» است که اخلاق انسان را درست می‌کند.

استاد حوزه و دانشگاه بیان کرد: بسیاری آیات هستند که از کنار آن گذشته و غافل هستیم؛ «کم من فئة یمرون علیها»، آیات توحیدی از وجود جسمانی هست تا افلاک و آسمان‌ها، پیامبر(ص) آمد تا به انسان‌ها حکمت بیاموزد نه فلسفه؛ حکمت چیزی است که بهتر از آن نیست و عبارت است از اینکه انسان هر کاری کرده بعد از آن پشیمان نشود و «ای کاش» نگوید.

وی اضافه کرد: خدا عقل را در انسان نهاده تا با توجه به آن فکر و راه و کار حکیمانه را انتخاب کند و پیامبر(ص) آمد تا عقل را از هوا و هوس پاک کند و به مردم بگوید مطابق این عقل رفتار کنید؛ «لیسیروا لهم دفائن العقول»؛ عقل انسان زیر حجاب‌های نفسانی و غبارآلود گرفتار است و پیامبر(ص) می‌خواهد پرچم عقل را به دست مردم بدهد؛ تعبد هم بر مبنای عقل است. کسانی که مسلمین را متهم می‌کنند که متعبد هستند تصور اشتباه دارند و فکر می‌کنند کسی که متعبد است عقل ندارد در حالی که این تعبد هم از روی عقلانیت است.

بعثت انقلاب اسلامی

وی با بیان اینکه ضلال مبین صرفاً برای دوره قبل از اسلام نیست و امروز هم ممکن است بدتر باشد، تأکید کرد: امروز زمینه برای فهم درک نبوت پیامبر و الهی بودن دستورات او بسیار فراهم‌تر از زمان بعثت است، زیرا در عصر پیامبر(ص)، مردم خیلی از مسائل بدیهی را منکر بودند. الان یک کودک چندساله ممکن است با ادبیاتی ساده خدا را ثابت کند. این عصر عصری است که در آن ایمان آوردن به پیامبر خیلی آسانتر است و کسانی که ایمان نمی‌آورند، درجه حماقت و حیوانیت و بل هم اضل آنها شدیدتر است لذا در این دوره نیازی نیست که پیامبری بیاید چون هر چه قرار بود نازل شود آمده است.

وزیری‌فرد با بیان اینکه انقلاب اسلامی خودش یک بعثت است، تصریح کرد: مردم قبل از انقلاب در جاهلیت بودند، اینکه افسار ملتی را دست یک نفر بدهیم که افسار او دست استکبار است جاهلیت است؛ انقلاب را باید در ردیف بعثت انبیا ارزیابی کرد زیرا همان اهدافی که بعثت پیامبر(ص) داشت انقلاب هم دنبال می‌کند البته رهبرانشان عیناً مانند هم نیستند چون مانند پیامبر کسی نیامده و نخواهد آمد ولی انقلاب در خط مشی بنا دارد دنبال پیامبر(ص) و امام علی(ع) باشد.

وی اضافه کرد: اگر دنبال اهداف بعثت رفتیم مخاطب آیات هستیم و اگر نرفتیم غافلیم؛ تزکیه و حکمت الان هم باید در میان ما جاری و ساری باشد. اهداف بعثت البته درجاتی دارد و همه مردم به قدر ظرفیت و اقبال و سطح فکر و اندیشه و توقع از آن متنعم هستند.

وزیری‌فرد گفت: بعثت برای این نیست که بیاید نان و دلار را فلان قیمت کند، بلکه بعثت آمده تا جامعه را از حرکت به سمت طاغوت به سمت الله و نور ببرد گرچه باید ارزانی و رفاه هم باشد؛ قبل از انقلاب کسی که زور می‌گفت و بیشتر اهل فساد و فحشا بود محترم بود ولی وقتی ارزشها عوض شد تقوا جای فسق و فجور را گرفت و جوان پاک و متقی الگوی مردم شد. کسی که ازرش‌های انقلاب در جان او هست ایثار و پوشاندن و خوراندن برای او مهم است نه پوشیدن و خوردن.

عزتی بالاتر از عبودیت نیست

وی با بیان اینکه عبد بودن بزرگ‌ترین ارزش و افتخار انسان است، اضافه کرد: امام علی(ع) فرمودند که خدایا عزتی از این در دنیا بالاتر نیست که من بعد تو باشم، بنابراین به عبودیت پروردگار توجه داشتن و به آن رسیدن، هدف بعثت است. وقتی کسی پرسید تو خدا را دیده‌ای، امام فرمود من خدایی را که نبینم نمی‌پرستم؛ یعنی با رؤیت چشم دل خدا را دیده‌ام و شهدا هم همینطور بودند و به جایی رسیدند که با 70 سال عبادت هم نمی‌شود. بعثت باید انسان را بیدار کند وگرنه نان و آب انسان تضمین شده ولی ما متأسفانه دنبال آنچه خدا تضمین کرده می‌دویم و آنچه را باید دنبال کنیم نمی‌کنیم.

وزیری‌فرد با اشاره به دعای روز 27 رجب، اضافه کرد: من به واسطه بعثت فهمیدم که بالاترین توشه و بهترین کمک کار کسی که می‌خواهد به سمت تو بیاید، عزم و اراده است، چطور زیباترین در همسر و بهترین امکانات مادی را می‌خواهیم در اینجا هم باید اراده کنیم؛ اگر ما اراده کنیم و خدا دستمان را نگیرد خدا نیست. اقتضای ساحت الهی این است که تو یک وجب بیا و من دهها برابر به سمت تو می‌آیم.

وی افزود: امروز توقع از ما بیشتر است زیرا مسائل را از روی تعقل می‌فهمیم و نباید به بهره حداقلی از بعثت اکتفا کنیم.

انتهای پیام
captcha