حب دنیا؛ عامل گرفتاری جامعه امروز
کد خبر: 3959970
تاریخ انتشار : ۲۶ اسفند ۱۳۹۹ - ۰۶:۲۵

حب دنیا؛ عامل گرفتاری جامعه امروز

استاد گروه معارف در دانشگاه شهرکرد گفت: حب دنیا، تجمل‌گرایی و انجام ندادن واجبات الهی، موجب تأثیرگذاری در روابط اجتماعی و عمومی افراد خواهد بود، بنابراین امروزه اصلی‌ترین عامل گرفتاری جامعه حب دنیاست.

نفاق در حقیقت حب دنيا و علاقه افراطی به اموال و فرزندان است که در آيات و روايات بسیاری آمده كه مهم‌ترين شاخصه محبت دنيا، محبت مال و اولاد است كه خداوند اين‌ها را از زينت حيات دنيا دانسته و باقيات‌الصالحات را هم از زينت‌های آخرت نام برده است.

یکی از مسائلی که باعث می‌شود انسان دچار تغییر ذائقه شود، داشتن حب دنیا است که در این راستا شیطان تلاش می‌کند دنیا را برای انسان تزیین کند.

نگاه قرآن و اهل‌بیت(ع) به دنیا یک نگاه مدیریتی دینی است یعنی اینکه دنیای موقت فرصت عبادت، خدمت، معرفت، تجارت معنوی و کسب درجات عالیه و همراه با انباشته‌ای از خطرات گوناگون است به همین علت باید تلاش کنیم تا اسیر این خطرات نشویم.

حجت‌الاسلام والمسلمین هاشم مجتهدی، دکتری علوم قرآن و حدیث و استاد گروه معارف در دانشگاه شهرکرد در گفت‌و‌گو با ایکنا از چهارمحال و بختیاری با اشاره به اینکه آیات بسیاری در راستای حب دنیا وجود دارد، اظهار کرد: در آیه ۳۲ سوره مبارکه انعام آمده است زندگی دنیا چیزی جز سرگرمی نیست، انسان موجودی است که عالم طبیعت نام گرفته و دنیا مادر انسان است، پس ناخودآگاه حب این دنیا در قلب او ایجاد می‌شود و با توجه به رشد ذاتی انسان، حب دنیا قوی‌تر می‌شود.

وی با اشاره به اینکه حب دنیا به معنای بازداشتن انسان برای رسیدن به خداوند و کمال است، افزود: حب دنیا فی‌ذاته در وجود فرد مشکلی ندارد، زمانی که انسان را از یاد خدا و یاد مرگ بازمی‌دارد، در حقیقت این امر حب دنیای مذموم است، اما حب دنیای ممدوح گاهی اوقات خوب است، همچنین در زیارت وارث امام حسین(ع) می‌خوانیم ای سیدالشهدا شما کسی بودی که در دنیا خوب زندگی کردی که می‌توان گفت حب دنیای سیدالشهدا از نوع ممدوح است.

مجتهدی با اشاره به اینکه حب دنیا در بسیاری از افراد وجود دارد و انسان را از توجه به آخرت و یاد خدا غافل می‌کند، تصریح کرد: حرص از جمله عواملی است که موجب حب انسان نسبت به دنیا می‌شود و در دل او رسوخ می‌کند، بنابراین ریشه اصلی حب دنیا، حرص است و این امر موجب مال‌اندوزی و حسادت در افراد می‌شود.

وی غفلت از آخرت را از دیگر عوامل حب دنیا برشمرد و گفت: زمانی که انسان از خدا، قبر، قیامت و معاد غافل شود، حب دنیا در وجود فرد ایجاد و تقویت می‌شود، از طرفی چون افراد ظاهر دنیا را مشاهده می‌کنند به طور کلی از آخرت غفلت می‌کنند و این امر موجب ایجاد حب دنیا در وجود افراد می‌شود.

استاد گروه معارف در دانشگاه شهرکرد با اشاره به اینکه زینت‌های دنیوی از دیگر عوامل حب دنیا محسوب می‌شود، تصریح کرد: یعنی انسان با مشاهده زینت‌ها از جمله مال و مکنت خوب، حب دنیا در دل او افزایش می‌یابد، در آیه ۱۵ سوره هود آمده است مردم زمانی که به زینت دنیا توجه کنند از حقیقت آخرت باز می‌مانند.

وی یادآور شد: حب دنیا در پیوند اجتماعی افراد نیز تاثیرگذار است، از طرفی آموزه‌های دینی به انسان آموزش لازم در مورد مواسات نسبت به یکدیگر را ارائه می‌دهد، یعنی حب دنیا، تجمل‌گرایی و انجام ندادن واجبات الهی، موجب تاثیرگذاری در روابط اجتماعی و عمومی افراد خواهد بود، بنابراین امروزه اصلی‌ترین عامل گرفتاری جامعه حب دنیاست.

مجتهدی توجه به خدا و عمل به دستورات قرآن، رفع غفلت از یاد خدا و به یاد مرگ بودن و توجه به واجبات الهی را از جمله راهکار مناسب در برابر حب دنیا بیان کرد.

دکتری علوم قرآن و حدیث بیان کرد: لازم است کار عملی برای از بین بردن حب دنیا صورت گیرد، این به معنای قناعت در انجام کار است، طبق سیره علامه طباطبایی و دیگران بیان شده که کارها را برای همان روز انجام دهید، زیرا موکول کردن کارها به زمان دیگری موجب حب دنیا در وجود انسان می‌شود.

انتهای پیام
captcha