انتخابات در ظهور منجی(عج) دخالتی ندارد
کد خبر: 3962245
تاریخ انتشار : ۱۴ فروردين ۱۴۰۰ - ۱۶:۱۸

انتخابات در ظهور منجی(عج) دخالتی ندارد

حجت‌الاسلام هادی سروش معتقد است: براساس آموزه‌های متقن دینی، ظهور یک حقیقت جهانی و فراجغرافیایی است، در نتیجه دینیّات و اجتماعیات و سیاسیات یک کشور، مانند انتخابات و ... در آن دخالت ندارد.

به گزارش ایکنا؛ حجت‌الاسلام والمسلمین هادی سروش، پژوهشگر دینی و استاد حوزه علمیه، در یادداشتی به طرح بحث در زمینه سخن آیت‌الله جوادی‌آملی پرداخت که گفته‌اند: «ظهور جهانی است، درحالی که ایران یک‌صدم جمعیت جهان را در بردارد». در ادامه این یادداشت را می‌خوانید:

براساس آموزه‌های متقن دینی، ظهور یک حقیقت جهانی و فراجغرافیایی است. در نتیجه دینیّات و اجتماعیات و سیاسیات یک کشور، مانند انتخابات و ... در آن دخالت ندارد. قرآن فرمود: «لَيَسْتَخْلِفَنَّهُمْ فِي الْأَرْضِ؛ [خدا] وعده فرمود که در زمین خلافتشان دهد(نور/۵۵). طبق روایات مورد اعتماد و تصریح مفسران بزرگ از شیخ الطائفه تا علامه طباطبایی، این آیه در مورد «ظهور» است.

مهم این است که قرآن برای «ظهور» از واژه «الارض» استفاده نموده و کلمه «الارض» شامل تمام اقصی نقاط زمین می‌شود که انسانی در آن زیست می‌کند. پس آمادگی و تکاملِ همه انسان‌ها در عقل و عدل، تأثیرگذار بر ظهور است.

به درستی استاد بزرگوار آیت‌الله جوادی آملی فرمودند: اگر تمام افراد در ایران؛ سلمان و ابوذر هم بشوند، ظهور مطمئن و قطعی نیست. چون ظهور جهانی است و ایران یکصدم جمعیت جهان را در بردارد (تفسیر سوره نور جلسه ۹۰/۹/۲۷).

«ظهور» که یک امرِ جهانی است، ربط انحصاری یا اثرگذار به ایران و انقلاب و انتخابات و دیگر مسائل سیاسی، نظامی و اقتصادی ندارد. متأسفانه جامعه ما نزدیک دو دهه، یعنی از زمان دولت معجزه هزاره سوم، به صورت نهادینه گرفتار ادعاهای نامربوطی در مورد حضرت مهدی(عج) شده است.

از رسانه ملی انتظار است از این آنتن که از بارزترین مصادیق حقوق الناس است و شرح وظائف مدون و قانونی دارد، برای عرضه و دفاع از ایده‌های شخصی و متوّهَم، در شرایط عدم حضور کارشناسان نام‌آشنای حوزه علمیه، تولید برنامه نکند و ضرورت دارد، نوتئوری‌پردازان حوزه دینی، حداقلی از سه دانش مهم حوزوی که زیر مجموعه قرآن و روایات است، یعنی؛ فقه، تفسیر و فلسفه را  نزد استاد خوانده باشند تا به دین مردمِ مظلوم، آسیب وارد نشود.

در پایان، ذکر این ‌نکته چندان نیاز به تصریح و توضیح ندارد که مسئله انتظار و امید که مربوط به آینده‌نگریِ مثبت و ظفرمندانه دین است، با مسئله ظهور متفاوت است و نباید مورد خلط و مغالطه قرار گیرد.

انتهای پیام
captcha