کدام روزه‌ سپر آتش جهنم می‌شود؟
کد خبر: 3964071
تاریخ انتشار : ۰۵ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۰۹:۰۹
حسن‌زاده تشریح کرد؛

کدام روزه‌ سپر آتش جهنم می‌شود؟

مدیرعامل مؤسسه امیرالمؤمنین(ع) کاشان ضمن تبیین حقیقت روزه‌داری در کلام حضرت علی(ع)، گفت: روزه زمانی می‌تواند سپر انسان در برابر آتش جهنم باشد که مفهوم تقوا را با خود به همراه داشته باشد، یعنی روزه‌دار واقعی باتقواست. تقوا یعنی محافظت از خود در برابر هر آنچه که خداوند نمی‌پسندد.

به گزارش ایکنا، ماه رمضان از فرصت‌های اختصاصی است که خداوند متعال در اختیار مؤمنین قرار داده و درهای رحمت خدا در این ماه باز است. به تعبیر وجود مقدس نبی اکرم(ص) «شَهْرٌ دُعِیتُمْ فِیهِ إِلَی ضِیَافَةِ اللَّهِ وَ جُعِلْتُمْ فِیهِ مِنْ أَهْلِ کَرَامَةِ اللَّهِ» خدای متعال در این ماه ما را به ضیافت خودش دعوت کرده است. (دعیتم) دعوت شدید، نگفتند چه کسی دعوت کرده است. پیداست دعوت کننده خداست و ما را به میهمانی خاص دعوت کرده است. البته این دعوت به واسطه وجود مقدس نبی اکرم(ص) و اهل بیت(ع) است که داعی الله هستند. ولی دعوت آن‌ها همان دعوت خداست. تفاوتی نمی‌کند پیامبر(ص) ما را دعوت کند، یا خدا دعوت کند.

این میهمانی خدا که برای ما قرار داده شده، قاعدتاً ضیافت عمومی حضرت حق نیست. این سفره که همیشه پهن است و ما همیشه میهمان خدا هستیم. عالم سراسر میهمان‌خانه خداست و همه مخلوقات میهمان خداوند هستند. پس این ضیافت، خاص است. به تعبیر بزرگان، از ضیافت رحیمیه است. رحمت خاص خدا در این ماه برای مؤمنین قرار داده شده است.

بنابراین ماه رمضان غیر از جنبه ظاهری و ملکی، حقیقت و باطنی نیز دارد که اگر کسی وارد آن شود، وارد سفره گسترده خدا شده است. آنچه که ما در ماه‌های دیگر باید با زحمت تلاش کنیم و به دست بیاوریم، این ماه به آسانی به دست می‌آید. ماه رمضان ماه اولیای الهی، پیامبر اکرم(ص)، اهل بیت(ع) و به ویژه ماه امیرالمؤمنین علی(ع) است. مولی‌الموحدین(ع) بیانات خاصی در رابطه با ماه رمضان و شیوه خودسازی در این ماه مبارک دارند که می‌توانیم با مراجعه به نهج‌البلاغه که از آن با عنوان أخ‌القرآن نیز یاد می‌شود، به زوایای مختلف سخنان گهربار ایشان در رابطه با روزه‌ و روزه‌داری دست پیدا کنیم.

 

حقیقت روزه‌داری در کلام امیرالمؤمنین(ع) / رمضان بهترین فرصت برای انس با أخ‌القرآن است

حجت‌الاسلام والمسلمین مجتبی حسن‌زاده، حافظ کل قرآن کریم و نهج‌البلاغه و مدیرعامل مؤسسه امیرالمؤمنین(ع) کاشان، در گفت‌وگو با ایکنا، در رابطه با اهمیت ماه رمضان و بیانات مولا امیرالمؤمنین(ع) در زمینه چگونگی ورود به این ماه مبارک و شیوه روزه‌داری صحیح در کلام حضرت امیر(ع) اظهار کرد: در آستانه ماه مبارک رمضان هستیم که به میهمانی خداوند مشهور است. لزوماً هرگاه به مهمانی دعوت می‌شویم، خود را آماده می‌کنیم. رجب و شعبان ماه‌هایی هستند که انسان خود را برای رمضان آماده می‌کند و به تعبیری رجب و شعبان انسان را برای ماه میهمانی خدا ماه رمضان صیقل می‌دهند.

این حافظ کل نهج‌البلاغه ادامه داد: ماه رمضان، ماه تقرب به خود خداست، یعنی یکی از اهداف خدا از میهمانی رمضان این است که انسان را به خود نزدیک کند. از تمام حالات انسان برای خود عبادت می‌سازد و حس و حال معنوی را از آن حالات برای انسان ایجاد می‌کند. برای مثال حتی خواب روزه‌دار عبادت است و هنگامی که روزه‌دار از خواب بیدار می‌شود، حال معنوی خوبی دارد همه این حالات معنوی نشانه است، نشانه اینکه در تمام ایام سال و در تمام 11 ماه انسان می‌تواند با خدایی کردن و با نیت قرب الهی تمام کارها و تمام حالات و احوالش حتی خوردن و خوابیدنش را به عبادت ختم کند.

مدیرعامل مؤسسه امیرالمؤمنین(ع) کاشان تصریح کرد: مولا امیرالمؤمنین(ع) در مورد ماه رمضان در نهج‌البلاغه تعابیری دارند. امیر بیشه سخن در خطبه ۱۹۲ می‌فرماید «حَرَسَ اللَّهُ عِبَادَهُ الْمُؤْمِنِينَ بِالصَّلَوَاتِ وَ الزَّكَوَاتِ وَ مُجَاهَدَةِ الصِّيَامِ فِي الْأَيَّامِ الْمَفْرُوضَاتِ؛ خداوند بندگانش را با نماز و زکات و تلاش در روزه‌داری در روزهای واجب حفظ کرده است». اینکه می‌بینید مولا امیرالمؤمنین(ع) در اینجا روزه را در کنار نماز و زکات یاد کرده است، نشان دهنده این است که برای زندگی معنوی انسان در هر زمان همچنان که نماز لازم است و این نماز است که رابطه معنوی میان انسان و خداست و همچنان که زکات لازم است و این زکات است که تزکیه مالی انسان است، روزه نیز واجب و ضروری است؛ چراکه یکی از پایه‌های اصلی تکامل انسان و تعالی معنوی اوست.

وی بیان کرد: امیرالمؤمنین(ع) در خطبه ۱۱۰ نهج‌البلاغه نیز روزه را سپری برای آتش جهنم ذکر می‌کنند «صَوْمُ شَهْرِ رَمَضَانَ فَإِنَّهُ جُنَّةٌ مِنَ الْعِقَاب؛ روزه ماه مبارک رمضان محافظ انسان در برابر جهنم است». حال این سؤال مطرح می‌شود که چطور روزه می‌تواند محافظ انسان از عذاب جهنم باشد؟ روزه زمانی می‌تواند سپر انسان در برابر آتش جهنم باشد که مفهوم تقوا را در خود داشته باشد، یعنی روزه‌دار واقعی، روزه‌دار باتقواست. تقوا یعنی محافظ. محافظ در برابر هرچه که خدا نمی‌پسندد.

حجت‌الاسلام حسن‌زاده افزود: از این رو مولا امیرالمؤمنین(ع) در حکمت ۱۴۵ نهج‌البلاغه انسان را از روزه‌داری ظاهری پرهیز می‌دهد و می‌فرماید «كَمْ مِنْ صَائِمٍ لَيْسَ لَهُ مِنْ صِيَامِهِ إِلَّا الْجُوعُ وَ الظَّمَأُ؛ چه بسیار روزه‌دارانی که از روزه فقط گرسنگی و تشنگی را بهره بردند». روزه نوعی مجاهدت است، مجاهدت با نفس. همانطور که می‌دانید، اسلام دین تسلیم و گوشه‌نشینی نیست، بلکه دین جهاد و مبارزه دائمی و خودسازی است.

مدیرعامل مؤسسه امیرالمؤمنین(ع) کاشان اظهار کرد: روزه نوعی جهاد با نفس است وکسی که با نفس خود مبارزه نکرده باشد، هرگز نمی‌تواند با دشمن بیرونی بستیزد. از این رو، روزه انسان را به یک مجاهد واقعی و یک انقلابی به تمام معنا تبدیل می‌کند. ماه مبارک رمضان، ماه مولایمان حضرت امیرالمؤمنین علی(ع) است. پس فرصت بسیار مناسبی برای آشنایی و انس بیشتر با کتاب نهج‌البلاغه به عنوان اخ‌القرآن است.

این حافظ کل نهج‌البلاغه در پایان سخنان خود گفت: رمضان ماه انس با سخنان مردی است که تبلور واقعی روزه و معنای حقیقی مجاهد است و در سخنان خود انسان را به گونه‌ای رشد می‌دهد تا مفاهیم ظاهری دین را رها کرده و حقیقت ناب اسلام را بچشد و بتواند مجموعه مفاهیم حقیقی دین که مورد نیاز جامعه است را به عرصه عمل بکشاند.

انتهای پیام
captcha