ثبت ۱۲ اثر ناملموس استان بوشهر در فهرست ملی
کد خبر: 3965229
تاریخ انتشار : ۲۸ فروردين ۱۴۰۰ - ۲۳:۲۱
مدیرکل میراث فرهنگی بوشهر خبر داد:

ثبت ۱۲ اثر ناملموس استان بوشهر در فهرست ملی

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان بوشهر از ثبت ۱۲ اثر ملی استان بوشهر در فهرست ملی خبر داد و گفت: با ثبت ملی این آثار فرهنگی، زمینه حفاظت قانونی از فرهنگ و رسوم بوشهری فراهم می‌شود.

به گزارش ایکنا از بوشهر، محمدحسین ارسطوزاده، مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان بوشهر روز شنبه با حضور در بین خبرنگاران از ثبت ۱۲ اثر فرهنگی، تاریخی و طبیعی این استان در فهرست ملی خبر داد و گفت: براین اساس، مهارت پخت قلیه ماهی و للک با شماره ۲۲۳۹، مشتک ناری با شماره ۲۲۴۰، مجک با شماره ۲۲۴۳، شله موهینی ۲۲۴۵، پتی چندر با شماره ثبت ۲۲۴۷ و حشینه با شماره ۲۲۴۸ نیز از جمله غذاهای بومی محلی بوشهر می‌اشند که در فهرست آثار ملی ثبت گردیده است.

ارسطوزاده در ادامه گفت: مراسم طلبون کردن جزیره خارگ با شماره ۱۲۳، حناترکون (حنابندان) خارگ با شماره ۲۲۳۸، دووت خارگی به شماره ۲۲۴۱، آیین درمانی حصار مریم به شماره ۲۲۴۲، رقص میت عروسی خارگ با شماره ثبت ۲۲۴۶، نظربند (گزکردن پارچه) با شماره ۲۲۴۴ از جمله آئین‌های بومی و محلی استان بوشهر است که به ثبت رسیده‌است.

وی همچنین افزود:  این آثار پس از شناسایی و مستندنگاری، کارهای پژوهشی و دفاع در نشست ثبت آثار در سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کشور به ثبت ملی رسیده‌اند.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان بوشهر خاطرنشان کرد: از مجموع آثار به ثبت رسیده، چهار اثر مربوط به جزیره خارگ است و این برای نخستین بار است که آثار ناملموس در جزیره خارگ به ثبت می‌رسد.

وی در ادامه با اشاره به هدف از ثبت این آثار گفت: هدف از تلاش‌های صورت گرفته، تنها حفظ و حراست از آئین گذشتگان و نیاکان بوده و ایجاد فضایی برای انتقال این آثار به نسل آینده می‌باشد و با ثبت ملی این آثار فرهنگی زمینه حفاظت قانونی از فرهنگ و رسوم بوشهری فراهم می‌شود.

انتهای پیام
captcha