اهمیت استماع تلاوت قاریان و آشنایی با نغمات + فیلم
کد خبر: 3965654
تاریخ انتشار : ۰۳ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۰۸:۴۴
آموزش روخوانی و روان‌خوانی قرآن به روش نوین / 10

اهمیت استماع تلاوت قاریان و آشنایی با نغمات + فیلم

در راستای 9 جلسه آموزش روخوانی قرآن کریم، به فراگیری تلفظ حروف کوتاه، کشیده و علامت سکون پرداخته شد و در این جلسه تأکید می‌شود که استماع همیشگی تلاوت قاریان جهان اسلام چه میزان در آشنایی با نغمات قرآنی و استفاده از آن، مؤثر است.

آموزشبه گزارش ایکنا، سیدیوسف درود، مدرس قرآن در دهمین جلسه «آموزش روخوانی و روان‌خوانی قرآن به روش نوین» به جمع‌بندی مباحث مطرح شده اشاره کرد. مخاطبان این سی جلسه، علاقه‌مندان به یادگیری صحیح‌خوانی قرآن در تمامی سنین هستند که باید با حروف الفبای عربی آشنایی داشته باشند. متن و فیلم قسمت دهم در ذیل آمده است؛

«طی جلساتی که گذشت، علامت‌های اصلی در قرآن کریم را به خوبی یاد گرفته‌اید و اگر تمرین کرده باشید، می‌توانید با همین روش همه جای قرآن را به درستی بخوانید. 

اما بهتر است قرآن را با لهجه عربی بخوانید. در جلسات گذشته نیز به این مطلب اشاره کردم که اگر نحوه تلفظ فتحه، کسره و ضمه و صداهای کشیده را به طور صحیح یاد بگیرید، می‌توانید لهجه عربی داشته باشید و کار سختی نیست. یادآوری می‌کنم، صدای فتحه « َ» به صورت «أَ» تلفظ می‌شود، اگر این را به دو برابر بکشید، تلفظ (ـٰ ا) «الف مدّی» است. در مورد کسره و ضمه نیز همینگونه است. اگر صداهای کشیده یاء مدّی (ـٖی)، واو مدّی (ـُو) مانند تلفظ فارسی آن به درستی ادا شود و آن را نصف کنیم، صدای کسره و ضمه زبان عربی را می‌توانیم به درستی بخوانیم.

اگر سعی کنید از همین ابتدای کار، همیشه تلاوت اساتید و قراء جهان اسلام چون منشاوی، عبدالباسط، خلیل الحصری و ... را به خوبی گوش دهید، شما می‌توانید کم کم با آهنگ‌ها و نغمات قرآنی آشنا شوید و به آن صورت بخوانید.

در جلسه آینده درس «حروف ناخوانا» آموزش داده می‌شود.»

یادآوری می‌شود، سی درس آموزش روخوانی و روان‌خوانی قرآن کریم، طی ماه رمضان هر روز منتشر شده و در آینده نیز در قالب پرونده‌ای ویژه بر روی سایت iqna.ir قابل دسترس خواهد بود.

انتهای پیام
مطالب مرتبط
captcha