تسلیمی: طرح «افطار تا سحر» فیلم باکیفیت می‌خواهد
کد خبر: 3965929
تاریخ انتشار : ۰۱ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۰۹:۰۹
سینما و اکران رمضان/ 3

تسلیمی: طرح «افطار تا سحر» فیلم باکیفیت می‌خواهد

یک تهیه‌کننده تلویزیون گفت: طرح «افطار تا سحر» برای سینماداران ضرر به همراه داشت اما اگر فیلم‌های باکیفیتی انتخاب شود نتیجه بسیار مطلوب‌تر خواهد بود.

سیروس تسلیمی؛ تهیه‌کننده سینما در گفت‌و‌گو با ایکنا پیرامون شرایط اکران سینماها در ماه رمضان، اظهار کرد: قبل از شیوع بیماری کرونا طرحی در سینماها شکل گرفته بود که در ایام ماه مبارک سینماها از افطار تا سحر فیلم نمایش می‌دادند. این اتفاق از دو دیدگاه قابل بررسی است. از نگاه صاحبان فیلم، «افطار تا سحر» اتفاق خوبی است، چون به هر حال پول وارد سینما می‌کند، حال آن مبلغ هر اندازه که می‌خواهد باشد. در ادامه سینماداران از این اتفاق راضی نبودند، چون معتقدند تعداد افرادی که در این ایام به سینماها می‌آیند به اندازه‌ای کم است که جوابگوی هزینه‌های باز بودن سینماها را نمی‌دهد.

وی افزود: البته نارضایتی سینماداران از طرح «افطار تا سحر» به همه این صنف تعمیم پیدا نمی‌کرد، چون سینماهایی که در آنها فیلم‌های گیشه به نمایش درمی‌آمد، وضعیت بهتری داشتند، بنابراین برای نمایش و اکران فیلم‌ها نیز اختلاف‌نظرهایی وجود داشت.

این تهیه‌کننده با بیان اینکه، توقع این است که در ایام ماه مبارک فیلم‌های معنوی روی پرده رود، گفت: فضای عمومی کشور در ماه مبارک با دیگر ایام سال متفاوت است، چون حال و هوایی معنوی بر کشور حاکم است، برای همین در ظاهر این توقع می‌رود فیلم‌های دینی برای طرح اکران تا سحر بین سینماداران طرفدار بیشتری داشته باشد، اما چه شد که این اتفاق رخ نداد؟

تسلیمی ادامه داد: باور من این است مخاطبان سینما بخش خاصی از جامعه هستند که شاید علایق مذهبی آنها همانند قشر مذهبی نباشد، برای همین به دلیل قلیل بودن آنها، تعداد افرادی که به سینما می‌رفتند کم بود و همان تعداد کم نیز آثار خاص خود را دوست داشتند. در ضمن قشر مذهبی ترجیح می‌دهند بعد از اذان مغرب وقت خود را در خانه صرف دیدن سریال‌های تلویزیونی کنند. این شرایط را اگر کنار هم بچینیم متوجه می‌شویم چرا فیلم‌های گیشه‌پسند طرفدار بیشتری داشت.


بیشتر بخوانید:

«افطار تا سحر» طرح خوبی بود

تولیدات مناسبتی سیما نگاهی سطحی به موضوعات دینی دارند


وی با بیان اینکه در ماه رمضان باید بهترین کارها روی پرده رود، گفت: متاسفانه برخی مناسبت‌های مذهبی از دید سینماداران به عنوان دوران کم‌رونق سینما در نظر گرفته می‌شوند. برای همین فیلم‌هایی معمولاً روی پرده می‌رود که چندان جذاب و خوب نیستند، اما اگر آثاری انتخابی، بهترین کیفیت را داشته باشد، مسلم بدانید در رمضان نیز سینماها پذیرای کارهای دینی خواهند بود. بگذارید مثالی بزنم. فیلم سینمایی «محمد رسول‌الله» یک کار حرفه‌ای و خوش ساخت بود که توانست فروش خیره‌کننده داشته باشد. این امر نشان از علاقه مردم به فیلم‌های ارزشی دارد، بنابراین اگر فیلم‌های باکیفیتی برای طرح افطار تا سحر انتخاب شود نتیجه بسیار مطلوب‌تر خواهد بود.

این تهیه‌کننده تاکید کرد: درباره عدم موفقیت طرح «افطار تا سحر» ذکر یک نکته را ضروری می‌دانم که در توضیح فوق نیز به آن اشاره‌ای کوتاه داشتم. بعد از افطار پخش سریال‌های تلویزیونی آغاز می‌شود و تا نیمه‌شب هم ادامه دارد، در چنین شرایطی دیگر چه انتظاری دارید تا مردم به سینما بروند، البته منظورم این نیست که در این ایام سریال‌های تلویزیونی پخش نشود، اما می‌شود به گونه‌ای تولیدات تلویزیونی را مدیریت کرد که به سینما آسیبی وارد نشود.

این تهیه‌کننده تاکید کرد: در انتهای سخنانم می‌خواهم روی نکته‌ای تاکید داشته باشم. آنهم به حمایت‌های دولتی مربوط می‌شود. این حمایت‌ها نیز هم باید به صاحبان فیلم اختصاص پیدا کند هم سینماداران. اگر این خواسته به شکل درستی محقق شود، مطمئن باشید بعد از چند سال سینماها نیز فروش مطلوب خود را خواهند داشت، هرچند در شرایط فعلی متاسفانه با شیوع بیماری کرونا تا یک یا دو سال آینده نمی‌توان انتظار داشت سینماها به روزهای عادی خود بازگردد، اما در نهایت این ایام نیز سپری شده و زندگی جریان خواهد داشت، پس از هم‌اکنون باید بسترسازی لازم برای رسیدن به اکران بهتر در سینما صورت پذیرد.

وی تاکید کرد: مطلب پایانی را به ‌نکته‌ای اختصاص می‌دهم که معمولاً از نظرها غافل است. امروز دیگر چشم داشتن به گیشه داخل، تنها بخشی از درآمدزایی یک فیلم را در بر می‌گیرد، برای همین لازم است ما به گیشه‌های خارجی نیز چشم داشته باشیم تا بتوانیم درآمدزایی بیشتری برای سینما داشته باشیم، البته اکران بین‌المللی می‌تواند در ایان ماه مبارک نیز شکلی ویژه داشته باشد یعنی با نمایش فیلم‌های دینی در کشورهای مسلمان به دستاوردهای جدیدی دست یافت.

انتهای پیام
captcha