خامه‌يار: جنگ كنونی با ايران جنگ اراده‌هاست، نه جنگ تحريم‌ها
کد خبر: 3966086
تاریخ انتشار : ۳۱ فروردين ۱۴۰۰ - ۱۸:۳۷
در گفت‌وگوی زنده با پايگاه الكترونيكی «صدی الضاحيه»؛

خامه‌يار: جنگ كنونی با ايران جنگ اراده‌هاست، نه جنگ تحريم‌ها

رايزن فرهنگی ایران در لبنان در گفت‌وگو با پايگاه الكترونيكی «صدی الضاحيه»، جنگ كنونی با ايران را «جنگ اراده‌ها و نه جنگ تحريم‌ها» دانست و عنوان کرد که تحريم‌ها در حقيقت اراده ملت ايران را هدف قرار داده است.

به گزارش ایکنا؛ «عباس خامه‌یار»، رایزن فرهنگی كشورمان در لبنان در مصاحبه‌ای زنده با پایگاه الكترونیكی «صدی الضاحیه» تحریم‌های اعمال شده بر ضد جمهوری اسلامی ایران را مسئله تازه‌ای ندانست و گفت: این تحریم‌ها از آغاز پیروزی انقلاب اسلامی ایران با مصادره و سرقت اموال كشورمان تاكنون ادامه یافته و در دوران ترامپ به اوج خود رسید و خود او نیز آن را به عنوان تحریم بزرگ و تحریم بی‌سابقه جهانی نامید، چرا كه بنا بر اعتراف خود او و سیاستمداران آمریكایی، در تاریخ بی‌سابقه بود.

خامه‌یار كه به صورت مجازی در برنامه‌ای با عنوان «میدان السیاسة» حضور یافته بود، افزود: جنگ كنونی با ایران در حقیقت جنگ اراده‌هاست و جنگ تحریم‌ها نیست. و این تحریم‌ها در حقیقت اراده ملت ایران را هدف قرار داده و این شعار امام مبنی بر اینكه «ما می‌توانیم»، اراده ملت در برابر تحریم‌ها را مستحکم کرد و در نهایت ایران توانست به موفقیت‌های كنونی دست یابد.

رایزن فرهنگی كشورمان همچنین به ویژگی‌های مختلف ملت ایران و نیروی انسانی آن در طول تاریخ اشاره کرد و گفت: این پتانسیل توانست با اراده‌ای مستحكم و با شعاری كه امام خمینی سر داد، چالش‌ها را به فرصت تبدیل كند و به موفقیت‌های بزرگ چشمگیری در حوزه پزشكی، علوم و نانو تكنولوژی، كشاورزی، نظامی و موفقیت‌های فرهنگی و هنری دست یابد و تمام این موفقیت‌ها در سایه تحریم‌ها به دست آمده است، لذا ایران در این مبارزه با اراده خود توانست پیروز شود. همان گونه كه شاعر تونسی می‌گوید: اگر ملتی اراده كند كه زندگی كند، پس به ناچار باید با قضا و قدر خود همراه شود و در نهایت شب پایان می‌یابد و بندها گسسته خواهند شد.

وی تصریح کرد: در تاریخ معاصر می‌توان به موفقیت‌هایی كه بسیاری از كشورهای منطقه و جهان سوم مانند ملت هندوستان در سایه چالش‌ها و اراده‌ای كه گاندی آن را از خود نشان داد و نیز مانند دیگر ملت‌های آمریكای لاتین و آسیای میانه اشاره کرد و ما هم اكنون شاهد موفقیت ملت‌های مقاومی مانند یمن، سوریه، لبنان و ملت عراق هستیم.

خامه‌یار همچنین به مناسبت عید نوروز به عنوان یك میراث فرهنگی و معنوی انسانی اشاره کرد و گفت: سازمان ملل در هفتاد و یكمین جلسه عمومی خود در سال 2010، روز 21 مارس(اول فروردین)هر سال عید نوروز را به عنوان آغاز سال جدید بیش از سیصد میلیون نفر از جمعیت جهان در بالكان، قفقاز و غرب آسیا كه آن را جشن می‌گیرند معرفی و مورد تصویب قرار داد. سازمان یونسكو نیز این مناسبت را به عنوان یك روز تاریخی و بزرگ مطرح كرده و شعرای بزرگی مانند متنبی و بُحتری و... اشعاری را در وصف نوروز سروده‌اند، چرا كه این روز حامل ارزش‌ها و فرهنگ‌های انسانی، همبستگی، الفت و برادری را با خود به همراه دارد.

رایزن فرهنگی كشورمان همچنین با اشاره به رفتار خصمانه كشورهای عربی حوزه خلیج فارس با كشورمان گفت: پیام ایران به این كشورها همواره صلح و دوستی و مودت بوده و هیچ گاه به حریم هیچ كشور و یا ملتی تجاوز نكرده است و موضع جمهوری اسلامی ایران در قبال جنگ صدام با كویت مشهود است به رغم آن كه دولت كویت آن زمان در جنگ عراق بر علیه كشورمان با صدام همكاری كرد. همچنین ایران از قطر در بحرانی كه در‌آن به سر می‌برد همكاری كرد. ایران همواره از هیچ كمكی به این كشورها دریغ نكرده و در پی ایجاد وحدت و حفظ كرامت این امت بوده و خواهد بود. كشورمان با پیشنهاد طرح هرمز در پی ایجاد ثبات و حفظ امنیت منطقه بوده و با ایجاد تقریب بین مذاهب مانع ایجاد تفرقه در امت اسلامی است و در این راه نیز هزینه‌های سنگینی را متحمل شده است.

خامه‌یار به مهمترین مسئولیت ایران در منطقه كه همان حمایت از مقاومت در برابر سلطه خواهی استكبار و طرح استعماری آنها جهت تقسیم منطقه است، اشاره کرد و آن را به عنوان یكی از افتخارات كشورمان عنوان كرد كه بدون هیچ نگاه طایفه‌ای و مذهبی آن را دنبال می‌كند.

رایزن فرهنگی كشورمان همچنین در خصوص توافقنامه راهبردی اخیر ایران با چین گفت: آمریكای كنونی نسبت به گذشته بسیار متفاوت شده است، و جایگاه خود را در جهان از دست داده است. و ترامپ با پاره كردن توافقنامه هسته‌ای چهره دولت واقعی آمریكا را به نمایش گذاشت و همچنان تبعات سنگین آن را بر دوش می‌كشد. لذا آمریكا در شرایط كنونی دیگر نمی تواند شروط خود را بر ایران تحمیل كند.

خامه‌یار به پایبندی كامل كشورمان به برجام اشاره کرد و افزود: دبیركل آژانس بین‌المللی انرژی هسته‌ای پانزده بار در بیانیه‌هایی، پایبندی كامل ایران به تعهدات خود را اعلام كرده است، اما ایران پس از عدم پایبندی غربی‌ها به برجام، تصمیم گرفت تا سطح تعهدات خود را در چارچوب توافقنامه كاهش دهد. لذا این آمریكاست كه باید به برجام و تعهدات خود بازگردد و خسارت ناشی از خروج خود را در چاچوب قوانین بین‌المللی جبران كند.

خامه‌یار در پایان شكایت به دادگاه بین‌المللی و افكار عمومی مردم جهان را یكی از دیگر راه‌هایی بر شمرد كه ایران می‌تواند جهت وارد آوردن فشار بر غرب جهت عمل به تعهداتشان اقدام نماید. اما با توجه به فشارهایی كه از سوی آمریكا بر روی این دادگاه‌ها وجود دارد، معلوم نیست آنها بتوانند چنین تصمیمی اتخاذ كنند.

انتهای پیام
captcha