نقش بانوان در تربیت اخلاقی کودکان / دوره‌های قرآن خانوادگی را فراموش نکنیم
کد خبر: 3966172
تاریخ انتشار : ۰۱ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۱۰:۲۱

نقش بانوان در تربیت اخلاقی کودکان / دوره‌های قرآن خانوادگی را فراموش نکنیم

یک فعال قرآنی با تأکید بر استفاده از ظرفیت بانوان در خانه و در جمع اعضای خانواده، گفت: در ماه مباک رمضان باید اخلاق را در خانه نیکوتر جلوه داد تا فرزندان زیبایی این ماه را درک کنند. اکنون که به‌دلیل شیوع کرونا از برگزاری مجالس تلاوت و شرکت در آن محروم هستیم می‌توانیم با اعضای خانواده خود ساعتی از روز را به قرائت قرآن اختصاص دهیم؛ این‌گونه کودک متوجه تفاوت این ماه با ماه‌های دیگر سال می‌شود.

نقش بانوان در تربیت اخلاقی کودکان / دوره‌های قرآن خانوادگی را فراموش نکنیممطهره خراشادی‌زاده، داور مسابقات قرآن در خراسان‌جنوبی در گفت‌وگو با ایکنا از خراسان‌جنوبی، اظهار کرد: در طول سال‌هایی که در بین قرآنیان و در مسابقات قرآنی حضور داشتم همواره شاهد تأثیر زنان در جامعه، اطرافیان و خانواده‌شان بودم.

وی افزود: زنان به‌دلیل نقش پررنگی که در تربیت و مدیریت خانه دارند، بسیار می‌توانند در سوگیری و هدایت فرزندان به هر سمتی دخیل و بسیار مؤثر باشند.

داور مسابقات قرآن در خراسان‌جنوبی بیان کرد: در طول تاریخ اسلام می‌بینیم که حضرت زهرا(س) از تقسیم کارها بین ایشان و حضرت علی(ع) توسط پیامبر(ص) بسیار خشنود شدند، چراکه مدیریت خانه و تربیت فرزندان بسیار گواراتر از کار در بیرون از خانه برای ایشان بود.

این فعال قرآنی اظهار کرد: اکنون که ماه مبارک رمضان فرارسیده، همه ما در مرور ذهنی خود همواره مادر را همراه سفره‌های سحری و افطاری و مناجات ماه رمضان از کودکی تاکنون دیده‌ایم، به‌گونه‌ای که انگار بدون وجود مادر در خانه، برنامه ماه رمضان که با ماه‌های دیگر سال بسیار متفاوت بود، درست اجرا نمی‌شد.

خراشادی‌زاده ادامه داد: به همین دلیل است که وجود زنان برای تربیت دینی کودکان در خانه بسیار مؤثر است، چراکه نقشی را در ذهن کودک جای می‌گذارد که تا زمان مرگ آن نقش همواره در ذهن اوست.

وی افزود: مادر خانواده در روزهای ماه مبارک رمضان می‌تواند با تلطیف فضای خانه و همراهی با فرزندانش در روزه‌داری و درک دشواری گرسنگی در فرزندان روزه‌اولی، در ساختن خاطره‌ای شیرین از ماه مبارک رمضان سهم عمده‌ای را داشته باشد.

این فعال قرآنی بیان کرد: همه ما می‌دانیم که مادر در هر خانواده فرد مهمی برای رسیدن آن خانواده به کمال است؛ بنابراین بانوان باید از این ظرفیت خدادادی که در وجودشان نهفته شده است برای هدایت فرزندشان به درستی بهره ببرند و چه ماهی بهتر از این ماه برای بهره بردن از این ظرفیت.

خراشادی‌زاده تصریح کرد: یک بانو هر چقدر هم که در محیط بیرون از خانه موفق باشد، اما اگر نتواند آن چنان که باید برای فرزندان و همسرش تأثیرگذار باشد، به رسالت خود نرسیده است.

خاطره‌ شیرین از رمضان در ذهن کودکان بسازیم

وی افزود: برخورد شیرین با کودکان در ایام مبارک رمضان و دوری از رفتار نامناسب در روزهای رمضانی می‌تواند خاطره‌ای شیرین از رمضان در ذهن کودکان بسازد.

این فعال قرآنی اظهار کرد: در این ماه باید اخلاق را در خانه نیکوتر جلوه داد تا فرزندان زیبایی ماه رمضان را درک کنند، اکنون که به‌دلیل شیوع کرونا از برگزاری مجالس تلاوت و شرکت در آن محروم هستیم می‌توانیم با اعضای خانواده خود ساعتی از روز را با هماهنگی تمام اعضا به قرائت قرآن اختصاص دهیم؛ این‌گونه کودک متوجه تفاوت این ماه با ماه‌های دیگر سال می‌شود.

خراشادی‌زاده بیان کرد: بیان خاطرات کودکی از ماه رمضان توسط مادران برای فرزندانشان، بسیار در گذران شیرین این روزها همراه با روزه‌داری مؤثر است.

وی یادآور شد: در مجموع بانوان، افراد تأثیرگذاری در جامعه و خانواده هستند که می‌توانند از این تأثیر در محیط خانواده با بهره‌گیری از قرآن و روایات و با زبان قرآن استفاده کنند.

انتهای پیام
captcha