رویین‌تن: آینده اکران سینمایی نامطلوب است
کد خبر: 3966655
تاریخ انتشار : ۰۴ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۰۹:۴۰
سینما و اکران رمضان/ 4

رویین‌تن: آینده اکران سینمایی نامطلوب است

علی رویین‌تن عقیده دارد: به دلیل شرایط حاکم شده بر جهان و تاثیرات طولانی مدت آن، اکران خوبی را تا چند سال پیش رو در سینماها شاهد نخواهیم بود.

علی رویین‌تن؛ کارگردان سینما و تلویزیون در گفت‌و‌گو با ایکنا درباره اکران سینماها در ماه رمضان گفت: با شرایطی که کرونا بر جهان حاکم کرده است بعد از آن نیز شاهد تغییرات اساسی در شکل اکران خواهیم بود، به‌ویژه که اکران‌های آنلاین و پلتفرم‌ها وضعیتی را به وجود آورده‌اند که ممکن است دیگر علاقه به سینما رفتن کمتر از گذشته شود، اما این به آن معنا نیست که سینما تعطیل خواهد شد.

وی افزود: اگر به یاد داشته باشید زمانی که ویدئو وارد عرصه نمایش شد، عده‌ای فکر می‌کردند دیگر مردم به سینما نخواهند رفت، اما بعد از مدتی سینما توانست جایگاه خود را پیدا کند. این اتفاق برای زمان حال نیز مصداق دارد، چون ممکن است در چند سال پیش‌رو، کرونا و پلتفرم‌ها روی اکران تاثیرگذار باشند، اما لذت فیلم دیدن در سالن چیزی نیست که بشود آن را با چیز دیگری عوض کرد. البته سینما نیز باید شرایط اکران خود را تغییر دهد، یعنی دیگر با ابزارهای گذشته نمی‌توان مردم را به سینما رفتن علاقه‌مند کرد، بلکه راهکاری جدید را باید در این رابط مد نظر قرار داد.

کارگردان فیلم «دلشکسته» در پاسخ به این سوال که آیا قیمت بالای بلیط در شرایطی که مردم با مشکلات اقتصادی دست و پنجه نرم می‌کنند، دلیلی برای کم شدن مخاطبان سینما نیست؟ گفت: قبول دارم تورم و گرانی سینما را از سبد بسیاری از مردم حذف کرده و مطمئناً تاثیر آن را هم در اکران شاهد خواهیم بود، اما در نهایت لذت فیلم دیدن جمعی در سالن، شرایطی را به وجود می‌آورد که مردم را به سوی سینما سوق خواهد داد، ولی همانطور که گفتید مطمئناً مشکلات اقتصادی تاثیر خود را خواهد داشت.


بیشتر بخوانیم:

طرح «افطار تا سحر» فیلم باکیفیت می‌خواهد

«افطار تا سحر» طرح خوبی بود


رویین‌تن درباره شرایط اکران در ماه رمضان توضیح داد: در ایامی چون رمضان و محرم، مردم بیشتر به مناسک مذهبی مشغول هستند. برای مثال در ماه محرم کمتر کسی به سینما می‌رود، اما در ماه رمضان وضعیت فرق می‌کند. مردم روزه‌دار شاید در طول روز علاقه‌ای به سینما رفتن نداشته باشند، اما بعد از افطار سعی می‌کنند اوقات فراغت خود را یا به دیدن سریال‌های تلویزیونی اختصاص دهند یا اینکه به مکان‌های تفریحی نظیر سینما روند. برای همین طرح  «افطار تا سحر» به نظرم اتفاق خوبی بود که برای سینما رخ داد، البته رمضان امسال به دلیل شیوع کرونا این طرح تعطیل شده است، اما انتظار می‌رود در سال‌های بعد ادامه داشته باشد.

وی درباره ویژگی کارهایی که در ماه مبارک باید روی پرده رود گفت: در این زمینه باید یک مخاطب‌شناسی جدی انجام شود تا فیلم‌هایی که روی پرده می‌رود مناسب ایام ماه مبارک باشد. البته نمی‌خواهم ژانر خاصی را توصیه کنم، اما حتماً موضوع و معنای آثار باید به نوعی باشد که مغایر با این ایام نباشد تا مردم با حس بهتری به سالن‌های نمایش بروند.

این سینماگر در پایان درباره طرح اکران آنلاین توضیح داد: این شکل از اکران شاید برای فیلم‌های گیشه درآمدزایی مطلوبی نداشته باشد، اما معتقدم برای فیلم‌های گروه هنر و تجربه اتفاق خوبی محسوب می‌شود، چون به دیده شدن این کارها کمک می‌کند.

انتهای پیام
captcha