برگزاری نمایشگاه خوشنویسی آیت‌الله نجومی در فرهنگستان هنر
کد خبر: 3966731
تاریخ انتشار : ۰۴ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۱۲:۳۴

برگزاری نمایشگاه خوشنویسی آیت‌الله نجومی در فرهنگستان هنر

مرکز هنر پژوهی نقش جهان، آثار خوشنویسی آیت‌الله سید مرتضی نجومی، عضو جاوید فرهنگستان هنر، به مناسبت ماه مبارک رمضان در فضای مجازی به نمایش گذاشت.

به گزارش ایکنا به نقل از روابط‌عمومی فرهنگستان هنر، این نمایشگاه مجازی حاوی 63 اثر از مجموعه آثار خوشنویسی، برگرفته از کتاب یادگارهای ماندگار از استاد فرهیخته روزگار سید مرتضی نجومی است.

سيدمرتضی نجومی، مجتهد عالي‌قدر و هنرمند عرصه خوشنويسی در سال 1307 در شهر كرمانشاه چشم به جهان گشود. از كودكی به نقاشی و خط علاقه‌ داشت و نزد محمدرضا اقبال، مبانی خط را آموخت. در سال 1322 برای تحصيل علوم دينی به حوزه علميه كرمانشاه وارد شد و در سال 1328 برای ادامه تحصيل راهی نجف اشرف شد. ورود به نجف اشرف برای سيدمرتضی نجومی همراه با شكوفايی استعداد هنری‌اش بود. او با ديدن آيات و رواياتی كه به شيوه هنرمندانه و با خط ثلث نوشته شده بود، چنان شيفته هنر خوشنويسی شد كه هرگاه مجالی می‌يافت به آموختن اين هنر مشغول می‌شد؛ تا آنجا كه موفق شد درجه استادی خوشنويسی را از مرحوم ميرزا احمد معصومی‌زنجانی دريافت كند.

سيدمرتضی نجومی پس از بازگشت به ايران در سال 1349 شروع به جمع‌آوری كتب نفيس كرد و به صحافی و خطاطی اين كتاب‌ها پرداخت که حاصل تلاش‌هايش كتابخانه‌ای هفت‌هزار جلدی است كه بيش از هزار جلدش را خود او تجليد و ترسيم كرده است.

«بعد معنوی هنر خط»، «رساله التصوير و التمثيل»، «رساله الغنا» و... از جمله تأليفات با ارزش سيدمرتضی نجومی است.

او پس از 81 سال عمر پُربركت، در روز 25 آبان 1388، در منزل شخصی خود در كرمانشاه، به ديار باقی کوچ کرد.

انتهای پیام
captcha