اخلاق رکن اول تربیت دینی است
کد خبر: 3966957
تاریخ انتشار : ۰۵ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۱۰:۲۹

اخلاق رکن اول تربیت دینی است

یک استاد دانشگاه و پژوهشگر علوم روانشناسی با بیان اینکه اخلاق رکن اول تربیت دینی است گفت: وقتی صحبت از تربیت دینی می‌شود، خانواده‌ها به یاد نماز و روزه می‌افتند در حالی که بحث تربیت دینی فقط احکام‌محور نیست و سه پایه دارد که از اخلاق آغاز می‌شود به باورها می‌رسد و با احکام تمام می‌شود.

اخلاق؛ رکن اول تربیت دینیبه گزارش ایکنا از زنجان، سعید عزیزی، استاد دانشگاه و پژوهشگر علوم روانشناسی، امروز، 5 اردیبهشت‌ در نشست تخصصی تربیت که به همت دارالقرآن کریم زنجان و به شکل مجازی برگزار شد، اظهار کرد: وقتی صحبت از تربیت دینی می‌شود، خانواده‌ها به یاد نماز و روزه می‌افتند در حالی که بحث تربیت دینی فقط احکام‌محور نیست و سه پایه دارد که از اخلاق آغاز می‌شود، به باورها می‌رسد و با احکام تمام می‌شود.

وی با بیان اینکه اغلب خانواده‌ها متأسفانه تربیت را از احکام آغاز می‌کنند و دیگر به اخلاق و باور نمی‌رسند، ابراز کرد: در بعد تربیت اخلاقی باید صداقت، رعایت حقوق مردم، صله ارحام و پرهیز از دروغ‌گویی به فرزندان آموزش داده شود، در موضوع باورها باید محبت اهل‌بیت(ع) احساس‌های درونی و یقینیات در فرزندان نهادینه شود تا بتوان به احکام رسید.

روانشناس و مشاور خانواده یادآور شد: همه ادیان حتی ادیان غیرتوحیدی موضوع اخلاق را دارند و هر کسی که انسان است باید اخلاق مدار باشد و به حریم‌النفس و حریم‌الناس توجه کند. تربیت اخلاقی فرزندان همزمان به عهده پدر و مادر است و ابتدا آن‌ها باید خود اخلاق‌مدار باشند، دورغ نگویند و حق‌الناس را رعایت کنند.

وی با اشاره به اینکه بعد باورها بیشتر به عهده مادر است، ادامه داد: مادران هوش متافیزیکی بالاتری نسبت به مردان دارند به همین دلیل امور غیبی را راحت‌تر می‌پذیرند و باورهای دینی را بهتر انتقال می‌دهند. در مقابل پدران در موضوع احکام آسان‌گیرتر هستند و بهتر است آموزش احکام به مردان سپرده شود اما پدران سختگیر بچه‌ها را دچار مشکل می‌کنند.

عزیزی در مورد پرخاشگری در کودکان تصریح کرد: پرخاشگری دو علت دارد و از تحریک عصبی یا فشار عصبی ناشی می‌شود. تحریک عصبی نگران‌کننده نیست؛ چراکه که مقطعی بوده و زودگذر است؛ مثلاً کودک با برادر یا خواهر خود درگیر شده و عصبی می‌شود. در کودکان معمولاً استرس و فشار عصبی نداریم اما باید تحریکات فضای مجازی و عوامل محیطی مثل دوستان پرخاشگر مورد بررسی قرار گیرد.

وی در خصوص موضوع بیش فعالی نیز بیان کرد: هر کسی که حرکت می‌کند، بیش‌فعال نیست. کودکان دختر دو تا هفت دقیقه و پسران 9 تا 12 دقیقه می‌توانند در یک جا ثابت بنشینند اگر از این مقدار بیشتر شد، فرد بیمار است. زندگی آپارتمان‌نشینی باعث شده کودکان متلاشی شوند، بچه‌ها مشکلی ندارند بلکه روش‌ها غلط است. بیش‌فعالی هم یک عارضه است و ممکن است کودکی آرام و ساکت بنشیند اما بیش‌فعال باشد یا کودکی تحرک زیاد داشته باشد اما بیش‌فعال نباشد.

پژوهشگر علوم رفتاری با اشاره به اینکه هر یک ساعت فعالیت جسمی سه ساعت آرامش ذهنی و روانی برای کودکان به همراه دارد، اظهار کرد: هر کاری که بچه‌ها را به فعالیت جسمی وادار کند، معجزه خواهد کرد. کسانی که چند ساعت بدون تحرک برای درس خواندن پای لپ‌تاپ می‌نشینند، دچار مشکل می‌شوند. حداکثر زمان استفاده غیر واجب از فضای مجازی می‌تواند 150 دقیقه باشد و استفاده بدون هدف از گوشی بیش از این زمان وابستگی اینترنتی نام دارد.

انتهای پیام
captcha