به گزارش ایکنا از کرمان، ماه رمضان ماه مهمانی خدا، دارای برکات خاص بوده و برای مسلمانان جهان بسیار ارزشمند است. این ماه سرشار از فضیلت است و ائمه اطهار(ع) احادیث و سخنان بسیاری در خصوص ماه رمضان و کیفیت روزهداری فرمودهاند. در ادامه چندین حدیث از حضرت علی(ع) تقدیم میشود.
«الصِّيامُ اجتِنابُ المَحارِمِ كما يَمتَنِعُ الرجُلُ مِنَ الطَّعامِ و الشَّرابِ، روزه، دورى كردن از حرامهاست؛ همچنان كه مرد از خوردن و آشاميدن خوددارى مىكند».
«صَومُ الجَسَدِ الإمساكُ عنِ الأغذِيَةِ بِإرادَةٍ و اختيارٍ خَوفا مِن العِقابِ و رَغبَةً في الثوابِ و الأجرِ، صومُ النَّفسِ إمساكُ الحَواسِّ الخَمسِ عن سائرِ المَآثِمِ، و خُلُوُّ القَلبِ عن جَميعِ أسبابِ الشَّرِّ، روزه تن، عبارت است از خودداری با اراده از خوردن غذاها به انگيزه ترس از كيفر و رغبت به ثواب و روزه نفس، عبارت است از نگهداشتن حواس پنجگانه از ديگر گناهان و خالى كردن دل از همه عوامل بدى».
«صَومُ ثلاثةِ أيّامٍ مِن كُلِّ شَهرٍ، أربعاءَ بينَ خَمِيسَينِ، و صَومُ شَعبانَ، يُذهِبُ بِوَسواسِ الصَّدرِ و بَلابِلِ القَلبِ، روزه سه روز از هر ماه، چهارشنبه وسط ماه و پنجشنبه اول و آخر ماه و نيز روزه ماه شعبان، وسوسههاى سينه و پريشانیهاى دل را از بين مىبرد».
«كَم مِن صائمٍ ليسَ لَهُ مِن صيامِهِ إلاّ الجُوعُ و الظَّمَأُ و كَم مِن قائمٍ ليسَ لَهُ مِن قيامِهِ إلاّ السَّهَرُ و العَناءُ ! حَبَّذا نَومُ الأكياسِ و إفطارُهُم، بسا روزهدارى كه از روزهاش حاصلى جز گرسنگى و تشنگى نمىبرد و بسا شب زندهدارى كه از عبادت شبانهاش جز بيدارى و رنج نصيبى نمیبرد. خوشا خواب زيركان و روزه نگرفتن آنان».
«صِيامُ شَهرِ الصَّبرِ و ثَلاثَةِ أيّامٍ في كُلِّ شَهرٍ يُذهِبنَ بِبَلابِلِ الصَّدرِ، روزه داری ماه رمضان و سه روز از هر ماه، وسوسههاى سينه را از بين مىبرد».
«فَرَضَ اللّه ُ الإيمانَ تَطهيرا مِن الشِّركِ و الصلاةَ تَنزيها عَن الكِبرِ و الزكاةَ تَسبيبا للرِّزقِ و الصِّيامَ ابتِلاءً لاِءخلاصِ الخَلقِ و الحَجَّ تَقرِبَةً للدِّينِ و الجِهادَ عِزّا للإسلامِ و الأمرَ بالمَعروفِ مَصلحةً للعَوامِّ و النَّهيَ عنِ المُنكرِ رَدعا للسُّفَهاءِ وصِلَةَ الرَّحِمِ مَنماةً للعَدَدِ و القِصاصَ حَقنا للدِّماءِ و إقامَةَ الحُدودِ إعظاما للمَحارِمِ و تَركَ شُربِ الخَمرِ تَحصِينا للعَقلِ و مُجانَبَةَ السَّرِقَةِ إيجابا للعِفَّةِ و تَركَ الزِّنا تَحصينا للنَّسَبِ و تَركَ اللِّواطِ تَكثيرا للنَّسلِ و الشَّهاداتِ استِظهارا على المُجاحَداتِ و تَركَ الكَذِبِ تَشريفا للصِّدقِ و السَّلامَ (و الإسلامَ) أمانا مِن المَخاوِفِ و الأمانَةَ (الإمامَةَ) نِظاما للاُمَّةِ و الطاعَةَ تَعظيما لِلإمامَةِ، خداوند، ايمان را براى پاک كردن از شرک واجب فرمود و نماز را براى دوركردن از خود بزرگ بينى و زكات را وسيلهاى براى روزی[نيازمندان] و روزه را براى آزمودن اخلاص مردمان، و حجّ را سبب نزديكى اهل دين به يكديگر و جهاد را براى عزّت اسلام و امر به معروف را براى اصلاح توده مردم و نهى از منكر را به عنوان عامل باز دارنده كم خردان و صله رحم را براى افزون شدن شمار[افراد]، و قصاص را براى حفظ خونها و جارى ساختن حدود را براى اهميت دادن به حرامها و شراب نخوردن را براى حفظ خَرد و دورى از دزدى را براى خويشتندارى و خوددارى از زنا را براى سالم ماندن نسب و ترک لواط را براى زياد شدن نسلک و گواهى دادنها را براى آشكار و ثابت شدن حقوق انكار شده و دروغ نگفتن را براى ارج نهادن به راستى و سلام كردن(اسلام) را براى ايمنى از ترس و نگرانیها و امانتدارى(امامت) را براى سامان يافتن كار امّت و طاعت[از امام] را براى بزرگداشت مقام امامت».
منبع: کتاب ميزان الحكمه، نوشته المحمدی الری شهری، الشيخ محمد جلدهای 5، 6، 10و13
انتهای پیام