رمضان؛ ماه ‌محاسبه نفس و تقویت اراده
کد خبر: 3967051
تاریخ انتشار : ۰۵ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۱۳:۵۵

رمضان؛ ماه ‌محاسبه نفس و تقویت اراده

معاون آموزش مرکزمدیریت حوزه علمیه خواهران در گلستان با بیان اینکه ماه رمضان، ماه ‌محاسبه نفس و تقویت اراده است، تصریح کرد: ماه مبارک رمضان فرصتی ارزشمند برای تقویت اراده و گرفتن تصمیم‌های مهم و محاسبه نفس از بدی‌ها و سوق دادن آن به خوبی‌ها و سرآغاز فصل نوینی در زندگی است.

ارسالی یکشنبه//ماه رمضان؛ ماه ‌محاسبه نفس و تقویت اراده است

زهرا جمالی‌زاده بها‌آبادی، معاون آموزش مرکز مدیریت حوزه علمیه خواهران در گلستان در گفت‌وگو با خبرنگار ایکنا از گلستان درباره درک حقیقت روزه‌داری در ماه رمضان در سیره عرفا، بیان کرد: عارف کامل و استاد بزرگ اخلاق، میرزا جوادآقا ملکی تبریزی درباره تلاوت قرآن و دعا و ذکر در ماه رمضان در توصیه‌ای فرمودند «از کارهای مهم در این ماه، قرائت قرآن، دعا و ذکر است که باید از هر کدام مقدار معین انتخاب و در هر روز انجام شود. در این انتخاب، اولویت با مواردی است که باعث افزایش نشاط انسان برای عبادت گردیده و در قلب او، فکر و نوری به وجود می‌آورد».

جمالی‌زاده بها‌آبادی درباره بزرگداشت ماه مبارک رمضان در کلام بزرگانی چون آیت الله جوادی آملی، بیان کرد: «عده‌ای اول سالشان فروردین است که تلاش می‌کنند لباس نو بپوشند، مثل درخت‌ها که اول سالشان فروردین است و لباس‌های نو و تازه به تن می‌کنند. اول سال یک کشاورز، اول پاییز است که درآمد مزرعه را حساب می‌کند. ولی آن‌ها که اهل سیر و سلوک‌اند، اول سالشان ماه مبارک رمضان است. آنها به حساب‌رسی خود می‌پردازند که ماه رمضان گذشته، چه درجه‌ای از معنویت داشته و امسال چه درجه‌ای دارند؟ ماه مبارک رمضان، برای سالکان کوی دوست، ماه محاسبه است».

وی با اشاره به کلام پیامبراکرم(ص) که می‌فرماید «کسی که رمضان را درک نماید و سبب آمرزش گناهانش نگردد و از دنیا بدون بهره برداری از ماه مبارک رمضان برود، خداوند او را از رحمتش دور می‌گرداند»، تصریح کرد: برای درک ماه مبارک رمضان باید خودمان را آماده کنیم، آمادگی کامل برای ورود به شهر رمضان داشته باشیم همانند شخصی که برای رفتن به مهمانی بهترین لباس‌ها را بپوشد و بهترین هدایا را برای صاحب خانه به ارمغان می‌برد.

جمال‌آبادی با بیان اینکه طبق روایات دست‌های شیطان در این ماه بسته شده است، افزود: شیطان برای نفوذ در دل‌های مومنان و روزه‌داران باید زمینه برایش فراهم شده باشد و به راحتی نمی‌تواند در دل انسان‌های با ایمان وارد شود با روزه‌داری نفس انسان قوی می‌شود و روح ملکوتی و روحانی شده و زمینه نفوذ شیطان بسته و درواقع شیطان دست بسته می‌شود و وسوسه‌ شیطان در این افراد راه ندارد وقتی اکثریت افراد خود را مقید به روزه‌داری کنند راه نفوذ  شیطان به تعداد افراد بیشتری بسته خواهد شد و در واقع ماه مبارک رمضان فرصتی ارزشمند برای تقویت اراده و اتخاذ تصمیم‌های مهم و محاسبه نفس از بدیها و سوق دادن آن به خوبی‌ها و سرآغاز فصل نوینی در زندگی است.

وی با بیان اینکه ضیافت الهی شامل چه کسانی می‌شود، افزود: همه بندگان به این ضیافت الهی دعوت هستند یک عده بر خوان نعمت الهی می‌نشینند و از این سفره بهره می‌گیرند و عده‌ای هم  محروم می‌شوند؛ پیامبر اکرم (ص) فرمودند «اگر کسی حقیقت نماز را درک کند و حقیقت نماز شب در دل شب برای ما مشخص شود و معنای اذکار و ادعیه‌ها در این ماه برای او هویدا شود عظمت میهمانی پرودگار را درک کردیم و خداوند هم به اندازه شان و ظرفیت هر کدام از ما انسان‌ها توفیقاتی عطا می‌کند».

معاون آموزش مرکزمدیریت حوزه علمیه خواهران در گلستان با بیان اینکه چکونه می‌توانیم از فضیلت این ماه بیشترین استفاده کرد، اظهار کرد: ماه مبارک رمضان دارای برکات فراوانی است و دارای خواص و فضیلت‌های بسیاری است در این ماه علاوه بر روزه‌داری و خواندن قرآن و ادعیه کمک به نیازمندان، به سراغ زیردستان و عیادت بیماران و تنگدستان رفتن، افراد کهنسال را یاری دادن، صله رحم و همچنین ترویج فضایل اخلاقی را می‌توان در اولویت قرار داد و امیدواریم خداوند توفیق بهره‌مندی از بهترین فرصت‌ها و فیوضات این ماه پر فضیلت را به ما عنایت کند.

 

انتهای پیام
captcha