حیات‌ طیبه، کسب کردنی است
کد خبر: 3967379
تاریخ انتشار : ۰۷ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۰۳:۳۵
جرعه‌ای از زلال وحی / ۱۴

حیات‌ طیبه، کسب کردنی است

مدیر حوزه علمیه امام خمینی(ره) اراک با بیان اینکه عمل صالح انسان را به زندگانی پاکیزه هدایت می‌کند گفت: حیات‌ طیبه، حیاتی کسب کردنی است و برای داشتن زندگی نیکو و پاک باید عناصر آن را فراهم کرد، نمی‌توان بدون دقت در انجام اعمال به حیات طیبه رسید.

حجت‌الاسلام والمسلمین سیداحمد میرمهدی، مدیر حوزه علمیه امام خمینی(ره) اراک، در گفت‌و‌گو با ایکنا از استان مرکزی، اظهار کرد: برای داشتن حیات طیبه باید واژه طیب را معنا کرد، این واژه در زبان و ادبیات فارسی به معنای خوب بودن یا خوب شدن تعریف می‌شود و این همان شاخصه‌ای است که در اسلام و قرآن نیز به آن توجه ویژه شده و مورد اهمیت است.

وی با بیان اینکه اعتقاد داشتن فقط به کسب حیات‌ طیبه منتج نمی‌شود، تصریح کرد: برای داشتن حیات طیبه باید اعمال، رفتار و کردار ما موافق و منطبق با احکام الهی و از سوی دیگر ترک محرمات باشد. داشتن ایمان قلبی به خدا دارای ارزش است به شرط آنکه به عمل صالح و حرکت مستمر در این مسیر ختم شود.


بیشتر بخوانید:


حجت‌الاسلام میرمهدی به آیه 97 سوره مبارکه «نحل» که می‌فرماید: «مَنْ عَمِلَ صَالِحًا مِنْ ذَكَرٍ أَوْ أُنْثَىٰ وَهُوَ مُؤْمِنٌ فَلَنُحْيِيَنَّهُ حَيَاةً طَيِّبَةً ۖ وَلَنَجْزِيَنَّهُمْ أَجْرَهُمْ بِأَحْسَنِ مَا كَانُوا يَعْمَلُونَ، هر کس از مرد و زن کار نیکی به شرط ایمان به خدا به جای آرد ما او را به زندگانی خوش و با سعادت زنده ابد می‌گردانیم و اجری بسیار بهتر از عمل نیکی که می‌کردند به آنان عطا می‌کنیم» استناد کرد و افزود: عمل صالح انسان را به زندگانی پاکیزه هدایت می‌کند، همه می‌دانیم حیات‌ طیبه، حیاتی کسب کردنی است. برای داشتن زندگی نیکو و پاک باید عناصر آن را فراهم کرد، نمی‌توان بدون دقت در انجام اعمال به حیات طیبه رسید.

وی با اشاره به اینکه با انجام کارهای نیکو و حفظ ایمان زندگی بهشتی را در همین دنیا می‌توان تجربه کرد، اظهار کرد: تأثیر عمل صالح این است که زندگی دنیوی انسان را پاکیزه و پاداش آن را هم در دنیا و بخش اعظم آن را در قیامت خواهد دید. شرط تحقق حیات‌ طیبه، انجام عمل صالح است.

حجت‌الاسلام میرمهدی نهادینه کردن شاخصه‌های حیات‌ طیبه در جامعه را رسالت آموزش و پرورش، خانواده و حوزه علمیه دانست و بیان کرد: اقشار تأثیرگذار مکلف هستند تا جایگاه حیات‌ طیبه را برای نوجوانان و جوانان تشریح کنند. مشکل اینجاست اگر حرف با عمل یکی نباشد، قطعاً خروجی خوبی را از سوی دانش‌آموزان و دانشجویان دریافت نخواهیم کرد.

وی در بخش دیگر از سخنان خود به آیه 41 سوره «نحل» که می فرماید: «وَالَّذِينَ هَاجَرُوا فِي اللَّهِ مِنْ بَعْدِ مَا ظُلِمُوا لَنُبَوِّئَنَّهُمْ فِي الدُّنْيَا حَسَنَةً ۖ وَلَأَجْرُ الْآخِرَةِ أَكْبَرُ ۚ لَوْ كَانُوا يَعْلَمُونَ، و آنان که در راه خدا مهاجرت کردند پس از آنکه ستمها (در وطن خود از کافران) کشیدند ما در دنیا به آنها جایگاه آسایش و نیکو می‌دهیم در صورتی که اگر بدانند اجری که در آخرت به آنها عطا خواهیم کرد بزرگتر (و بسیار بهتر و نیکوتر) است» اشاره و تصریح کرد: هرچند که هجرت پیامبر از مکه به مدینه مبدأ تاریخ قرار گرفته است، اما هجرت فقط به این معنا نیست که مظلومان و ستم‌دیدگان از محل سکونت خود که مورد ظلم ظالمان قرار گرفته‌اند هجرت کنند، بلکه هجرت از نفس نیز از جمله موارد هجرت است که کمتر به آن پرداخته می‌شود. گناه، ظلم انسان به خودش است و با انجام معصیت نسبت به وجود خود ظالم می‌شود و باید از این وادی هجرت و به اصل و فطرت پاک خود بازگردد.

حجت‌الاسلام میرمهدی در پایان اظهار کرد: هجرت در راه خدا به راحتی دست یافتنی نیست و باید مسیر طولانی و سختی را پشت‌سر بگذارند. برای ترک گناه باید صبر کرد و قطعاً خداوند متعال برای صبر به انسان پاداش دنیوی و اخروی می‌دهد.  

انتهای پیام
captcha