فلسفه عبادت خیر رساندن به مردم است
کد خبر: 3967406
تاریخ انتشار : ۰۷ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۱۰:۲۷

فلسفه عبادت خیر رساندن به مردم است

نماینده ولی‌فقیه در مازندران در اولین سلسله نشست‌های تفسیر موضوعی قرآن کریم، گفت: فلسفه عبادت این است که انسان را از سلوک خودخواهانه غریزی به سلوک اخلاقی و خیر رساندن به مردم و در نهایت سلوک توحیدی هدایت کند.

1به گزارش ایکنا از مازندران آیت‌الله محمدی لائینی، نماینده ولی‌فقیه در مازندران، شامگاه دیروز، ششم اردیبهشت ماه در اولین سلسله نشست‌های تفسیر موضوعی قرآن کریم، تحت عنوان جرعه‌های ناب از کلام الهی ویژه استادان و کارکنان دانشگاه فرهنگیان استان مازندران به تبیین و تشریح انواع سلوک پرداخت و اظهار کرد: انسان‌ها سه نوع سلوک در زندگی می‌توانند داشته باشند نوع اول آن طبیعی ـ غریزی است که انسان مطابق طبیعت حیوانی و بشری آنچه که دارد دوستش دارد و مایل است که از آن استفاده کند و لذت ببرد که در محدوده خودخواهی بر اساس طبیعت خاکی و غریزی انسان است.

وی با اشاره به اینکه سلوک نوع دوم از محدوده خودخواهی فراتر رفته و به دیگران توجه می‌شود، افزود: در این مرحله از سلوک انسان به دنبال مفاهیمی، چون دیگر خواهی، گذشت و ایثار و خیر رساندن به دیگران است که از آن به سلوک اخلاقی نیز تعبیر می‌شود.

لائینی سومین نوع سلوک را سلوک توحیدی دانست و تصریح کرد: انسان در این نوع از سلوک تمامی افعال و امورش، فقط برای خدا و وجه‌الله بوده و قصدش قرب الهی است. فلسفه عبادت این است که انسان را از سلوک خودخواهانه غریزی به سلوک اخلاقی و خیر رساندن به مردم و در نهایت سلوک توحیدی هدایت کند.

وی با اشاره به اینکه قرآن و منابع اسلامی در حوزه سلوک اخلاقی و خیر و خیر رسانی انسان‌ها را به هشت گروه تقسیم می‌کنند، افزود: گروهی بر اساس آیه ۱۰۴ سوره مبارکه آل عمران «وَلْتَكُنْ مِنْكُمْ أُمَّةٌ يَدْعُونَ إِلَى الْخَيْرِ وَيَأْمُرُونَ بِالْمَعْرُوفِ وَيَنْهَوْنَ عَنِ الْمُنْكَرِ وَأُولَئِكَ هُمُ الْمُفْلِحُونَ؛ بايد از ميان شما جمعی دعوت به نيكی، و امر به معروف و نهی از منكر كنند! و آنها همان رستگارانند.» افرادی هستند که ممکن است خودشان اهل خیر نبوده اما سایر افراد را دعوت به خیر می‌کنند که آن‌ها تعبیر به «داعی الی الخیر» می‌شوند و در حدیثی از  پیامبر اکرم(ص) آمده است که کسی که دلالت و راهنمایی به خیر کند، مثل آن است که آن کار خیر را انجام داده است.

امام جمعه ساری با بیان اینکه گروهی دیگر که ویژگی آنها در آیه ۷۷ سوره مبارکه حج «يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا ارْكَعُوا وَاسْجُدُوا وَاعْبُدُوا رَبَّكُمْ وَافْعَلُوا الْخَيْرَ لَعَلَّكُمْ تُفْلِحُونَ؛ ای كسانی كه ايمان آورده‏‌ايد ركوع كنيد و سجود بجا آوريد و پروردگارتان را عبادت كنيد و كار نيك انجام دهيد تا رستگار شويد» آمده است «فاعل الخیر» هستند که منتهای اعمالشان به خدمت به خلق و گره‌گشایی از امور مردم بیان شده است.

وی با اشاره به آیه ۶۱ سوره مبارکه مومنون «أُولَئِكَ يُسَارِعُونَ فِي الْخَيْرَاتِ وَهُمْ لَهَا سَابِقُونَ؛ چنين كسانی هستند كه در خيرات سرعت می‌‏كنند و از ديگران پيشی می‌گيرند» دسته دیگر سلوک اخلاقی را «سارعون الی الخیر» معرفی کرد و با ذکر مثالی از واگذاری بازسازی عتبات عالیات به جمهوری اسلامی ایران، سردار سلیمانی را نمونه بارز شتاب و پیشی گرفتن در کار خیر در عصر حاضر دانست که با وجود متقاضیان فراوان انجام بازسازی، این افتخار را نصیب کشور عزیزمان کرد.

نماینده ولی‌فقیه در مازندران با اشاره به وجود گروهی که عملکردشان در جهت منفی امور خیر و خیررسانی است، اظهار کرد: این دسته انسان‌هایی هستند که کار خیر انجام نمی‌دهند و دسته دیگر هم وجود دارند که نه تنها خود خیرشان به کسی نمی‌رسد بلکه مانع خیررسانی دیگران نیز می‌شوند.

وی افزود: در حوزه سلوک اخلاقی کسانی هستند که کار خیر انجام می‌دهند، دعوت به خیر می‌کنند، سبقت هم می‌گیرند، اما آن را به مصداق آیه 264 سوره مبارکه بقره «يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا لَا تُبْطِلُوا صَدَقَاتِكُمْ بِالْمَنِّ وَالْأَذَى...؛ ای كسانی كه ايمان آورده‌ايد! بخششهای خود را با منت و آزار، باطل نسازيد! ...» با منت و اذیت و آزار آن را باطل می‌کنند.

لائینی در پایان  گفت: فلسفه تشکیل دانشگاه فرهنگیان که مربی و معلم تربیت می‌کند آن است که این نیرو‌هایی که پرورش یافته این دانشگاه هستند در بطن جامعه و در مواجهه با مخاطبان خود بتوانند و این مهارت را داشته باشند که افراد را از سلوک طبیعی – غریزی به سمت سلوک اخلاقی و در نهایت سلوک توحیدی هدایت کنند.

انتهای پیام
captcha