تصویرگر زیبایی‌های زندگی ایرانی با هنر باشیم/ سفره رمضان بی‌بودجه ماند!
کد خبر: 3967517
تاریخ انتشار : ۱۱ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۱۱:۲۵
دبیر مسابقات سفره‌های ایرانی اسلامی در گفت‌وگو با ایکنا:

تصویرگر زیبایی‌های زندگی ایرانی با هنر باشیم/ سفره رمضان بی‌بودجه ماند!

محمدصالح حجت‌الاسلامی گفت: جشنواره سفره‌های ایرانی - اسلامی در پی نشان دادن زیبایی‌های سبک زندگی ایرانی است.

تصویرگر زیبایی‌های زندگی ایرانی با هنر باشیم/ سفره رمضان بی‌بودجه ماند!محمدصالح حجت‌الاسلامی، صاحب امتیاز و دبیر مسابقات فرهنگی هنری سفره‌های ایرانی اسلامی در گفت‌و‌گو با ایکنا پیرامون این رویداد فرهنگی هنری گفت: در شرایط فعلی که جامعه دستخوش تغییرات فراوان شده، نیاز است ما یاد‌آور زیبایی‌هایی باشیم که در گذشته داشته‌ایم. متاسفانه در رسانه‌ها و مراکز آموزشی داخلی و خارجی به مردم این نکته القا می‌شود چیزی برای دوست داشتن در زندگی گذشته وجود ندارد. در چنین فضایی این جشنواره  سعی دارد نکاتی را پیش روی مردم قرار دهد تا آنها متوجه زیبایی‌های زندگی خود شوند، اتفاقی که اگر رخ دهد تاثیر بسیار خوبی در بالا رفتن روحیه جامعه دارد. برای رسیدن به خواسته مورد نظر نیز، هنر عکاسی می‌تواند زیبایی‌های بسیاری را از داشته‌های فرهنگی پیش رویمان قرار دهد.

وی افزود: ابتدا این جشنواره را با سرمایه شخصی راه‌اندازی کردم، البته تصورم این بود که با خریداری عکس از عکاس می‌توانیم جشنواره مورد نظر را راه‌اندازی کنیم، رویدادی که بتوان در آن سفره‌های افطاری، سفره‌های عزاداری محرم، سفره یلدا یا سفره هفت‌سین را به نمایش گذاشت، ولی در عمل دیدم آنچه می‌خواهیم موجود نیست! این درحالیست که این سفره‌‌ها می‌تواند محلی برای ترویج سبک زندگی ایرانی – اسلامی باشد، ولی وقتی تصویر یا الگویی در این میان وجود ندارد، چگونه جوان امروزی بتواند آن را درک کند؟

حمایت از تولید ملی

حجت‌الاسلامی ادامه داد: سفره ایرانی یک محصول کاملاً ملی است که محصولات آن تولید کشورمان است. این امر به نوعی قدم برداشتن در جهت حمایت از تولید ملی است، اما چنین داشته‌ای را نتوانسته‌ایم متاسفانه در معرض دید قرار دهیم. در این میان سعی ما در سال‌های اول این بود که بتوانیم حمایت‌های بخش خصوصی یا دولتی را جذب کنیم. برای همین فراخوان خود را بعد از مدتی از شکل آماتور خارج کرده و به شکل حرفه‌ای انجام داده‌ایم. برای مثال فراخوان عمومی دادیم تا همه بتوانند عکس‌های خود را از سفره ایرانی به ما ارسال کنند و این عکس‌ها نیز توسط هیئت داوران حرفه‌ای قضاوت شود. نیز از نهادهای دولتی درخواست کمک کردیم، ولی تنها وزارت ارشاد و حوزه هنری به صورتی اندک به ما کمک کردند. این کم‌توجهی در‌حالیست که این مسابقه در شکل ملی در حال انجام بود. به هر حال نوزده دوره از مسابقات را به همین منوال پشت سر گذراندیم. نکته تاسف‌آورتر اینکه وزارت میراث فرهنگی و گردشگری به عنوان متولی چنین کارهایی حاضر به همکاری با این پروژه نشد. این فقدان همکاری در شرایطی است که در نقلی قولی از یکی از مدیران این سازمان، آنها (میراث فرهنگی) حتی به دنبال سرقت ایده از مسابقه عکس سفره‌های ایرانی هستند!

صاحب امتیاز و دبیر مسابقات سفره های ایرانی اسلامی تاکید کرد: طی سال‌ها برگزاری این رویداد هنرمندان بسیاری در این جشنواره حضور داشته‌اند، اما چه شده که سازمان گردشگری حاضر نیست از این رویداد حمایت کند، ولی در پی برگزاری رویدادی مشابه آن است؟ البته ما این موضوع را به لحاظ حقوقی دنبال می‌کنیم، چون باور داریم این عمل یک دزدی ایده است.

جمعه/ تصویرگر زیبایی‌های زندگی ایرانی با هنر باشیم/ سفره رمضان بی‌بودجه ماند!

وی در پاسخ به این سوال که این برنامه توانسته جریان‌سازی داشته باشد، گفت: من شاهد تاثیرات سفره‌های ایرانی چه در داخل و چه خارج از کشور بوده‌ام، چون همه کسانی که بازدیدکننده این مسابقه بوده‌اند روی یک نکته تاکید داشته‌اند، آنهم اینکه چنین اتفاقی به آنها حس حال بهتری داده است، همچنین مخاطبان خارجی شیفته فرهنگ و سفره ایرانی شده‌اند.

این برنامه با هنر پیوند اساسی خورده است، برای همین بهترین زبان برای اشاعه فرهنگ ایرانی، هنر است، پس تلاش کردیم این رویداد در کشور یونان به صورت مجازی برگزار شود؛ اتفاقی که خوشبختانه رخ داد و از آن استقبال خوبی هم به عمل آمد.

سفره‌های ایرانی، هنری کاربردی

حجت‌الاسلامی متذکر شد: سفره ایرانی با وجود اینکه با هنر صرفا آرت همراهی ندارد، ولیکن با هنر کاربردی عجین شده است. برای مثال از فرشی که روی آن می‌نشینم یا سفره، بشقاب و لیوان‌هایی که از آن استفاده می‌کنیم، همگی به هنر ایرانی مزین شده‌اند، البته در سال‌های اخیر این شکل از هنر به فراموشی سپرده شده و گرایش به سمت کارهای غربی رواج پیدا کرده است.

وی در پاسخ به این سوال که برگزاری مردمی مسابقه عکس سفره‌های ایرانی آیا کیفیت این رویداد را پایین نمی‌آورد؟ گفت: این تصوری اشتباه است که فکر کنیم مردم از سواد هنری خوبی بهره نبرده‌اند، چون عکس‌هایی که طی سال‌ها برگزاری به دست ما رسیده نشان داده، مردم به خوبی به موضوعات زیبایی‌شناسی آشنا هستند. در ضمن عکس‌هایی که توسط مردم گرفته می‌شود برخی از محدودیت را از بین برده و عکس‌ها شکل واقعی‌تر خواهند داشت.

این فعال رسانه‌ای تاکید کرد: کم‌کاری در حوزه سفره‌‌های ایرانی در شرایطی است که در غرب روی این موضوع توجه جدی دارند. برای مثال در ایام کریسمس سعی می‌کنند سفره‌آرایی خاصی را تبلیغ کنند. در این میان سینما به آنها کمک زیادی کرده‌ است، البته آنچه آنها در کارهایشان نشان می‌دهند بر واقعیت استوار نیست، اما در فرهنگ ایرانی، تمامی زیبایی بر واقعیت‌های معنایی و فصلی شکل گرفته است.

وی افزود: نزدیک به 30 تن از عکاسان مطرح کشورمان برای این جشنواره عکس فرستاده‌اند، اما سوال من از مدیران دولتی این است که چگونه از رویدادی که توسط بخش خصوصی برگزار می‌شود، حمایت نمی‌شود؟ البته این رفتار نیز به یک دولت خاص مختص نشده، چون از سال 78 تا به امروز، این رفتار را شاهد بوده‌ایم.

حجت‌الاسلامی در پایان تصریح کرد: امسال دوست داشتیم برای ماه رمضان اولین فراخوان قرن جدید را برای سفره‌های افطاری بدهیم، اما متاسفانه به دلیل نبودن بودجه برگزاری این اتفاق در رمضان سال جاری متوقف شد! البته درک نمی‌کنم چرا برای بسیاری از اتفاقات پول وجود دارد، اما برای سفره‌های ایرانی این خواسته مهیا نیست. درضمن دوست داشتیم یکبار دلیل این ممانعت‌های خود را به طور روشن می‌گفتند تا اگر منطقی بود ما هم قبول می‌کردیم، اما آنها هیچگاه توضیحی بابت رفتارشان نداشتند.

انتهای پیام
captcha