چالش‌های جدی تولید رمان دینی/ دو رمان درباره امام حسن(ع) منتشر می‌شود
کد خبر: 3967635
تاریخ انتشار : ۰۸ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۱۰:۴۰
مدیرعامل به‌نشر در گفت‌وگو با ایکنا:

چالش‌های جدی تولید رمان دینی/ دو رمان درباره امام حسن(ع) منتشر می‌شود

مدیرعامل به‌نشر با اشاره به چالش‌های جدی در حوزه تولید رمان دینی گفت: دو رمان درباره امام حسن(ع) برای مخاطبان نوجوان و بزرگسال تألیف شده و نیمه اول سال منتشر خواهد شد.

چالش‌های جدی تولید رمان دینی/ دو رمان درباره امام حسن(ع) منتشر می‌شودحسین سعیدی، مدیرعامل به نشر در گفت‌وگو با ایکنا درباره آثار منتشر درباره حضرت امام حسین مجتبی(ع) گفت: در رابطه با امام حسن(ع) ۹ عنوان کتاب در دو بخش آموزه‌ها و معارف و سیره و زندگی آن حضرت تولید کردیم. علاوه بر این دو رمان نیز در دست تولید داریم.
 
وی با اشاره به آثار منتشر شده در حوزه آموزه‌های و معارف حسنی افزود: اولین اثر در حوزه سیره امام حسن، کتاب سیره حسنی است که ترجمه و توضیح چهل حدیث از امام حسن (ع) از مجموعه چراغ راه است. اثر دوم «حکمت‌های حسنی» است که به قلم حجت‌الاسلام جواد محدثی به نگارش درآمده و در ذیل عنوان کلی راه زندگی منتشر شده است. همچنین مجموعه چهل حدیث از امام حسن (ع) با مشارکت معاونت تبلیغات و ارتباطات اسلامی حرم مطهر رضوی منتشر شده است.
 
سعیدی ادامه داد: ۶ جلد نیز درباره زندگینامه و سیره آن حضرت است و از جمله این آثار می‌توان به زندگانی امام حسین مجتبی (ع) نوشته احمد احمدی بیرجندی، زندگانی امام حسن (ع) نوشته عبدالزهرا عثمان محمد و ترجمه سیدحسین محفوظی موسوی ویژه مخاطب بزرگسال، قصه‌های زندگانی چهارده معصوم (ع) نوشته جواد نعیمی و امام حسن (ع) نوشته فریبا کلهر ویژه نوجوانان و نکند فرشته بودند اثر هشت جلدی درباره زندگی امام نوشته مسلم ناصری و یک نفر تو را دوست دارد نوشته علی باباجانی ویژه کودک اشاره کرد.
 
وی در ادامه به کتاب‌های در دست تولید اشاره کرد و گفت: یک مجموعه رمان نیز ذیل طرح نگارش رمان زندگانی چهارده معصوم ویژه نوجوانان در حال پیگیری است و دبیری آن را مصطفی خرامان برعهده دارد و کتاب مربوط به زندگی امام حسن (ع) با عنوان «بازیگر پنجم» به قلم محسن هجری تألیف کرده است که در مرحله ارزیابی‌های نهایی است و امسال در نیمه اول ۱۴۰۰ منتشر خواهد شد.
 
مدیر انتشارات به‌نشر تصریح کرد: طرح دیگری نیز در حوزه تولید رمان درباره خاندان عصمت و طهارت (ع) با دبیری کامران پارسی‌نژاد در دست انجام داریم که در حال حاضر تألیف یک مجموعه ده جلدی در برنامه این طرح است و نویسندگان برجسته‌ای در این زمینه فعالیت دارند که بخش مربوط به زندگانی امام حسن مجتبی (ع) به قلم یوسف قوجق با زاویه دید نو تألیف شده و مراحل نهایی خود را طی می‌کند و نیمه نخست امسال منتشر می‌شود.  
 
سعیدی با اشاره به ضرورت اجرای طرح تألیف رمان‌های دینی گفت: مجموعه علمی، پژوهشی و فرهنگی آستان قدس رضوی آثار متعددی را در این زمینه منتشر کرده است، اما رویکرد جامع و مطالعه شده به ویژه درحوزه ادبیات داستانی دینی وجود نداشته است. اگر در سطح کشور نیز توجه کنید کتاب‌های منتشر شده با وجود تعداد فراوان آنها، از استاندارد‌های علمی و ادبی کمی برخوردار هستند. به عنوان  مثال بیش از چهار دهه از پیروزی انقلاب اسلامی گذشته است، اما رمان درخوری درباره امام علی (ع) تولید نشده است. در حالی که زندگی ایشان همه مؤلفه‌های تبدیل شدن به یک رمان جذاب و خواندنی را داراست.
 
وی با اشاره به چالش‌های جدی در عرصه ادبیات داستانی دینی بیان کرد: وقتی در رابطه با نگارش داستان درباره زندگی امام حسن(ع) با نویسندگان وارد مذاکره شدیم، سعی کردیم زمینه‌ای را فراهم کنیم تا نویسندگان بتوانند اثری جذاب، پرکشش و خواندنی از زندگی امام (ع) بنویسند. هر چند فقر پژوهشی و منابع تاریخی در میان منابع وجود دارد و از سویی هم مرز شفافی میان ادب شرعی و صمیمت در پرداختن به زندگی امامان وجود ندارد. شخصیت‌پردازی معصومین نیز نکته مهمی است که آیا می‌توانیم در رمان به امامان به عنوان شخصیت‌های اصلی داستان بپردازیم یا نه؟ زیرا برخی نویسندگان معتقدند که به لحاظ فنی قادر به نگارش رمان دینی نیستیم، زیرا باید نسبت به شخصیت احاطه و اشراف کامل داشته باشیم. از این رو باید به شخصیت‌های پیرامون آن‌ها بپردازیم.
 
سعیدی ادامه داد: حقایق عالم غیب، تصویرگری کتاب‌های دینی، مشهورات ادبی غلطی که استنادی نسبت به آن‌ها وجود ندارد و یا منابع دینی که از نظر نوشتاری به گونه‌ای هستند که چندان برای نویسندگان کاربرد ندارد و ... چالش‌های جدی برای تولید اثر خوب داستان و رمان دینی ایجاد می‌کند.
 
وی یادآور شد: بنابراین سعی کردیم در دو طرح یادشده با حضور کارشناسان حرفه‌ای در زمینه نظارت بر محتوای ادبی، تاریخی و محتوایی آثار بتوانیم به بخشی از این چالش‌ها غلبه کنیم.  این یک شروع خوبی در حوزه تولید رمان دینی با محور زندگانی ائمه است که امیدوارم الگویی برای سایر ناشران باشد.  
انتهای پیام
captcha