توصیه‌ امام علی(ع) به امام حسن(ع) در مورد ارتباطات
کد خبر: 3967704
تاریخ انتشار : ۰۸ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۱۰:۳۱
جرعه‌ای از کلام امیرالمؤمنین علی(ع) / ۲

توصیه‌ امام علی(ع) به امام حسن(ع) در مورد ارتباطات

مدیر مؤسسه آموزش عالی حوزوی نورالزهرا (س) زنجان گفت: امام علی (ع) در نامه ۳۱ نهج‌البلاغه به امام حسن(ع) توصیه به تقویت پیوند با برادر دینی و کوچک شمردن بدی‌ها کرده است.

توصیه‌های امام علی(ع) به امام حسن(ع) در مورد ارتباطاتزهرا علمی‌فرد، مدیر مؤسسه آموزش عالی حوزوی نورالزهرا(س) زنجان، در گفت‌وگو با ایکنا از زنجان، در شرح نامه 31 نهج‌البلاغه و توصیه‌های امام علی(ع) به امام حسن(ع) اظهار کرد: حضرت علی(ع) در این خطبه به بیان عیوب دوستان برای برطرف شدن این عیوب، نصیحت خالصانه و نرمی با کسانی که با خشونت رفتار می‌کنند و سایر موارد اخلاقی سفارش کرده است.

وی ابراز کرد: حضرت علی(ع) در فراز چهارم این نامه می‌‌فرماید: «مراقب باش برادرت نباید در قطع پیوند برداری نیرومندتر از تو در برقراری پیوند باشد و برادرت در بدی کردن نباید قوی‌تر از تو در نیکی کردن باشد» یعنی هرچقدر برادر دینی تو به تو بدی کرد سعی کن اصرار بر صله و ارتباط داشته باشی و این توصیه در مورد کسی است که ارتباط در او تأثیر مثبت خواهد گذاشت.

این کارشناس دینی با اشاره به اینکه در فرازهای قبلی امام علی(ع) از ارتباط با کسی که اهانت می‌کند، نهی کرده است، تصریح کرد: این دو سفارش تناقضی با یکدیگر ندارند؛ چراکه قطع ارتباط برای کسی است که توهین کرده و قصد سوءاستفاده دارد اما برقراری پیوند برای کسی است که فرد متواضع است و این ارتباط به خیر و صلاح است.

مدیر مؤسسه آموزش عالی حوزوی نورالزهرا(س) زنجان ادامه داد: امیرالمؤمنین تأکید دارد «کسی که در حق شما بدی کرده مراقب باش بدی او در چشم تو بزرگ نیاید» ما معمولا در ارتباطات خود وقتی به کسی علاقه داریم بدی‌های او را نادیده می‌گیریم اما در غیر این صورت بدی کوچک او را زیر ذره‌بین می‌گذاریم.

وی بیان کرد: امام علی(ع) توصیه می‌کند: «ظلم و ستم کسی که بر تو ستم روا می‌دارد برایت گران نیاید.» برای اینکه ظالم با این کار اولین ضربه را به خود می‌زند و در عالم واقع به تو سود می‌رساند و بار گناه خود را افزایش می‌دهد و به نیکی‌های تو می‌افزاید. انسان نباید در برابر ظلم‌هایی که به او می‌شود، امید خود را از دست بدهد؛ چراکه ظالم تیشه به ریشه خود می‌زند و ظلمش سخت دامن او را می‌گیرد.

علمی‌فرد تأکید کرد: البته از دست ندادن امید به معنای این نیست که فرد در مقابل ظالم سکوت کند؛ چراکه مولای متقیان در وصیتنامه خود در بستر شهادت فرمود: « دشمن ظالم و کمک‌کار مظلوم باشید.» و در واقع سکوت کردن در مقابل ظالم کمتر از ظلم نیست.

وی به فراز پایانی وصیت‌نامه امام علی(ع) در خصوص نیکی در برابر بدی اشاره کرد و گفت: ایشان می‌فرماید: «جزای کسی که تو را مسرور می‌کند، این نیست که به او بدی کنی بلکه جزای او خوبی است.» در مقابل دوستی که ذات پاکی دارد و خیرخواه توست اما یک ظلمی به تو کرده لازم نیست ناراحت شوی و پاسخ او را با ظلم بدهی.

انتهای پیام
captcha