گره‌گشا باشیم / سزاوارترین مردم به قرآن در كلام سبط نبی
کد خبر: 3967711
تاریخ انتشار : ۰۸ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۱۰:۴۲

گره‌گشا باشیم / سزاوارترین مردم به قرآن در كلام سبط نبی

از امام حسن مجتبی(ع)، دومین اختر تابناک آسمان امامت و ولایت به عنوان کریم اهل بیت(ع) یاد می‌کنند. در روایت‌های اسلامی احادیث و وقایع متعددی درباره بعد سخاوت وجودی ایشان آمده است به طوری که ایشان همواره گره‌گشای کار بندگان خدا بوده‌اند.

از امام حسن مجتبی(ع)، دومین اختر تابناك آسمان امامت و ولایت به‌عنوان كریم اهل بیت(ع) یاد می‌كنند. گرچه سخاوت و كرامت میراثی ماندگار در خاندان اهل عبا بوده است، اما برخی از ویژگی‌ها میان برخی از ائمه معصومین به‌ صورت ویژه دیده شده است، به‌طوری كه آن معصوم را به‌ آن عنوان و لقب می‌نامند.

در روایت‌های اسلامی احادیث و وقایع متعددی درباره بعد سخاوت وجودی ایشان آمده است به‌طوری كه همواره گره‌گشای كار بندگان خدا بوده‌اند. به‌عنوان مثال در دو كتاب «من لایحضره الفقیه»، جلد۲، صفحه ۱۸۹ و «وسائل الشیعه»، جلد ۱۰، صفحه ۵۵۰ آمده است:

«امام حسن مجتبی علیه‌السلام در مسجد معتکف بودند که مردی نزد ایشان آمد و گفت: ای فرزند رسول خدا! من مقروضم و می‏‌خواهند به خاطر بدهی‌ام مرا حبس کنند. امام حسن علیه‌السلام فرمودند: در حال حاضر مالی در اختیار ندارم که قرض تو را بپردازم. آن شخص گفت: پس وساطت کنید تا به من مهلت دهند. امام حسن برخاستند تا همراه بدهکار بروند. ابن مهران که آنجا حضور داشت به ایشان گفت: ای فرزند رسول خدا! آیا اعتکاف را فراموش کردید؟ امام حسن مجتبی علیه‌السلام فرمودند: فراموش نکرده‏‌ام، ولی جدّم‏ رسول خدا فرمودند: کسی که در راه برآوردن حاجت برادر مسلمانش بکوشد، چنان است که نُه هزار سال خدا را عبادت کرده باشد. عبادت کسی که روزها را روزه گرفته و شب‌ها را به شب زنده‌داری و عبادت مشغول باشد».

امام حسن مجتبی(ع) همچنان سایر ائمه معصومین و خاندان عصمت و طهارت(ع) همواره در زندگی پر بركت خویش سعی در اجرای دقیق منویات و دستورالعمل‌های خداوند كه در قرآن كریم بدان اشاره داشتند، بوده‌اند و ایشان هم مانند سایر ائمه معصومین در زمان خود قرآن ناطق بوده‌اند.

در حدیثی از آن امام همام در كتاب «حیاة الامام الحسن»، جلد ۱، صفحه ۳۴۶ آمده است: «سزاوارترین مردم به قرآن، کسی است که به آن عمل کند، هر چند حافظ آن نباشد و دورترین مردم از قرآن، کسی است که به قرآن عمل نکند، هر چند آن را قرائت کند».

امام حسن مجتبی(ع) مانند سایر ائمه معصومین دارای شخصیت چند وجهی بوده‌اند كه برای شناخت دقیق و تأسی به سیره این امام همام به تمام ابعاد شخصیتی آن حضرت توجه ویژه شود. یكی از ابعاد شخصیتی آن حضرت كه پیوسته در طول تاریخ هم از آن یاد كرده‌اند صلح ایشان با معاویه بوده است كه درباره آن حتی تحریف‌هایی هم در تاریخ آمده است. در این زمینه رهبر معظم انقلاب اسلامی به عنوان سكان‌دار انقلاب اسلامی فرمایشاتی به‌منظور هشدار داشته‌اند كه می‌خوانیم:

معظم‌له در تاریخ 12 آبان‌ ماه سال 1382 طی فرمایشاتی ضمن هشدار نسبت به خطر تحریف فرمودند: «چیزی که امام حسن مجتبی علیه‌السلام را شکست داد، نبودن تحلیل سیاسی در مردم بود. مردم، تحلیل سیاسی نداشتند. چیزی که فتنه‌ خوارج را به‌وجود آورد و امیرالمؤمنین علیه‌السلام را آن‌طور زیر فشار قرار داد و قدرتمندترین آدم تاریخ را آن‌گونه مظلوم کرد، نبودن تحلیل سیاسی در مردم بود و اِلّا همه‌ مردم که بی‌دین نبودند. تحلیل سیاسی نداشتند. یک شایعه دشمن می‌انداخت؛ فوراً این شایعه همه‌جا پخش می‌شد و همه آن را قبول می‌کردند».

انتهای پیام
captcha