نام‌گذاری شیعه توسط پیامبر اسلام(ص) صورت گرفته است
کد خبر: 3967790
تاریخ انتشار : ۰۸ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۱۵:۳۵
نویسنده کتاب «شیعه‌شناسی»:

نام‌گذاری شیعه توسط پیامبر اسلام(ص) صورت گرفته است

محزون‌موسوی اظهار کرد: در زمینه تاریخی در کتاب خود گفته‌ام که پیامبر(ص) هم از کلمه شیعه استفاده کرده و اسم اسلام ثقلینی را شیعه نام گذاشته است. از نظر کلامی، مبنای بحث را در دو بخش اول کتاب به گونه‌ای طراحی کرده‌ام که اصلاً بحثی از شیعه نیست بلکه آنچه که استفاده شده، اسلام با مستندات قرآنی، علمی و روایی متخذ از منابع اهل سنت است.

به گزارش خبرگزاری ایکنا، آیین رونمایی از کتاب «شیعه‌شناسی» با حضور سید ابوالحسن محزون موسوی، نویسنده این کتاب و محمد اخگری، منتقد، صبح امروز، چهارشنبه هشتم اردیبهشت‌ماه، از سوی خانه کتاب و ادبیات ایران برگزار شد.
 
سید ابوالحسن محزون موسوی، نویسنده این کتاب، در این نشست اظهار کرد: اگر در تاریخ بررسی کرده و افرادی که از نظر دینی خود را مسلمان اما پیرو مذاهب مختلف اسلامی می‌دانند سؤال کنید غالباً اطلاع درستی از اندیشه شیعه ندارند. یکی از اندیشمندان غربی مستنداتی از فعالیت‌های سرویس‌های جاسوسی و از جمله سیا و ام آی سیکس ارائه داده که بعداً از داخل گوگل حذف شده است. وی برنامه‌ها را ذکر کرده و گفته در نهایت به این نتیجه رسیدیم که باید مرکز شیعه‌شناسی در درون سازمان سیا وجود داشته باشد که بنده به آن پرداخته‌ام که مراکز شیعه‌شناسی فراوانی در دنیا و مخصوصاً در درون سازمان‌های امنیتی و دانشگاهی تأسیس شد و بیشترین اقبال را نیز کسانی داشتند که دنبال تخریب شیعه بودند. بنابراین بنده از سه منظر محققانه، روشنگرانه و از موضع تخریب به این موضوع پرداخته‌ام.
 
وی ادامه داد: مراکز علمی زیادی کرسی شیعه‌شناسی دارند و آن را تدریس می‌کنند و به دنبال آشنایی و معرفی شیعه هستند اما برخی جاها هم به دنبال تخریب هستند؛ برای مثال یکی از جاهایی که به دنبال تخریب تشیع هستند در اسرائیل است. مایکل براون یکی از آن دسته افرادی است که اعتراف می‌کند بودجه‌ای چهل میلیون دلاری برای تأسیس مرکزی در سازمان سیا برای تخریب اسلام و شیعه در نظر گرفته شد و اسم آن مرکز نیز شیعه‌شناسی گذاشته شد. وی می‌گوید به این نتیجه رسیدیم که برخورد مستقیم با شیعه تبعات زیادی دارد بنابراین باید با رویکرد پشت پرده‌ای وارد شده و از سیاست تفرقه بینداز و حکومت کن استفاده کنیم.
 
محزون موسوی تصریح کرد: وی می‌گوید یکی از کارهایی که انجام دادیم این بود که شیعه را کافر معرفی کنیم تا شیعه از قاطبه مسلمانان جدا شود و یک عده مفتی هم برای این کار در نظر گرفته شد و فتاوای زیادی هم اعلام شد که کشتن شیعیان را جایز اعلام کردند. وی می‌گوید در واقع با یک تیر دو نشان را زدیم چراکه هم شیعه کافر اعلام شد و هم حکم و فتوا و اجرا نیز توسط سایر مسلمانان انجام می‌شد در نتیجه آنها به صورت نیابتی و به نمایندگی از سازمان‌های جاسوسی غربی کار را پیش می‌برند. تصمیم گرفته شد افراد کم سواد و بی‌سواد علیه شیعیان تحریک شوند تا مطالب تفرقه‌برانگیز علیه شیعیان بگویند یا بنویسند و در واقع به عنوان ستون پنجم ما عمل کرده و در میان توده مردم مسلمان اقدام به اختلاف آفرینی کنند.
 
عضو هیئت علمی دانشگاه اهل بیت(ع) گفت: آنان در دل شیعه هراسی اقدام به ایران هراسی نیز کردند. مبالغی برای از هم پاشیدن جریان‌های شیعی اختصاص یافت ولو اینکه شیعه دوازده امامی هم نباشند و تا آنجا که می‌توان اقدام به تخریب کرد. افرادی اجیر شدند تا شیعه به عنوان دین غیرعلمی و غیرمنطقی معرفی شود. در واقع مدل شیعه انگلیسی که اخیراً اسم آن به میان آمده در همین راستا تأسیس شده و در برخی از کانال‌های ماهواره‌ای و حتی در کشورهای عربی علیه مقدسات اهل سنت حرف می‌زنند تا اختلاف ایجاد شود و کشتارهای شیعیان به صورت خاص و مسلمانان به صورت عام رخ دهد.
 
محزون موسوی ادامه داد: وی ذکر می‌کند که پیروزی انقلاب اسلامی در سال 1979 به مانند زلزله‌ای در مسیر تلاش‌های سازمان سیا بود که این طرح بلندمدت را که از سال‌های پیش آغاز شده و هدف نهایی آن تسلط کشورهای اسلامی بود از هم بپاشد. بنابراین جواب اینکه چرا دنبال تخریب شیعه هستند به صورت شفاف این است که آنان دنبال تسلط بر جهان اسلام هستند و شیعه نمی‌گذارد. با پیروزی انقلاب اسلامی نفرت از غرب در کشورهای مختلف از قبیل لبنان و پاکستان افزایش یافت و شیعه قوی‌تر شد. در سال‌های پس از پیروزی انقلاب اسلامی، کنفرانسی با حضور سیا و ام آی سیکس برگزار و به این نتیجه رسیدند که انقلاب اسلامی فقط نتیجه اقدامات شاه نبود بلکه روحانیت و مرجعیت امام حسین(ع) نیز موثر بود. وی می‌گوید طرح سازمان سیا برای نابودی شیعه در سه مرحله شامل جمع‌آوری اطلاعات، اهداف کوتاه مدت و در نهایت اهداف بلند مدت در نظر گرفته شد.
 
عضو هیئت علمی دانشگاه اهل بیت تصریح کرد: برای هدف اول پژوهشگرانی برای جمع‌آوری اطلاعات به کشورهای مختلف جهان فرستاده شدند که از جمله آنها ارسال شش نفر به پاکستان بود که تحقیقات برخی از آنها به عنوان رساله دکتری نیز پذیرفته شد. یکی از از عناوین تحقیقاتی اینها که اهمیت زیادی دارد این است که بررسی کنند که چگونه و با چه شیوه‌هایی می‌توان منازعات داخلی شیعیان را تشدید کرد و دوم اینکه چگونه به اختلافات دو فرقه اصلی اسلام یعنی تشیع و تسنن را دامن زد. این پایه اصلی بحث ماست که این کتاب چرا نوشته شده است.
 
وی ادامه داد: نکته جالب این است که مایکل براون نوشته است هزینه سازمان سیا در این مأموریت‌ها از قاچاق مواد مخدر در کلمبیا و افغانستان در نظر گرفته شده است. این نکته‌ای قابل توجه برای کشورهای اسلامی است که جنگ نیابتی و فتوای نیابتی برای آنها در نظر گرفته شده و هزینه آن نیز با قاچاق مواد مخدر تأمین می‌شود. البته اینها سند زیادی هم نمی‌خواهد و خود مأموری که آن را گزارش و به افشاگری دست زده است از خود غربی‌ها است و ما علائم آن را نیز به چشم خودمان دیده‌ایم.
 
وی تصریح کرد: قرآن کریم آمده است: «وَمَكَرُوا وَمَكَرَ اللَّهُ ۖ وَاللَّهُ خَيْرُ الْمَاكِرِينَ؛ یهود با خدا مکر کردند و خدا هم در مقابل با آنها مکر کرد، و خدا از همه بهتر تواند مکر کرد» (آل عمران/ 54) داعش که آمد و توسط آمریکا هم ساخته شده بود به خود بزرگان اهل سنت ثابت کرد که شیعه خشونت طلب نیست کما اینکه بسیاری از بزرگان اهل سنت اعلام کردند که داعش از ما اهل سنت نیست و افکار و اندیشه‌های وهابیت به دستورالعمل این مجموعه تبدیل شده بود. پیدایش وهابیت هم توسط انگلیسی‌ها بوده است. در ایران نیز با ذائقه شیعی، بهایت را راه انداختند که مادر هر دوی آنها سرویس‌های جاسوسی انگلیسی است. بازخوانی و تبلیغ این مباحث اهمیت بسیاری دارد که بزرگان اهل سنت متوجه باشند که سوار موجی که غربی‌ها درست کرده‌اند نشوند و بدانند اسلامی که شیعه دارد همان اسلام سنی است.
 
نویسنده کتاب «شیعه‌شناسی» ادامه داد: بنده با ادله در این کتاب ثابت کرده‌ام که شیعه و سنی دو تا نیستند بلکه یکی هستند. در تعریف شیعه و سنی هر دو به معنای پیرو است و فرقی که برخی گذاشته‌اند این است که شیعه پیرو حضرت علی(ع) و سنی پیرو پیامبر(ص) است که البته این حرفی جاهلانه است و مبنای قرآنی و حدیثی ندارد. 
وی افزود: درباره نگارش کتاب هم باید عرض کنم که بنده این زمینه ذهنی را داشتم که باید کاری انجام دهم. در چند سال اخیر در دانشگاه اهل بیت(ع) همه تأکید ما این بود که باید نگاهی فراملی داشته باشیم و فواصل جغرافیایی نباید باعث شود که فقط ایران را ببینیم بلکه باید به همه جهان اسلام توجه کنیم. از سوی دیگر با توجه به اینکه منتظر ظهور هستیم باید نگاه جهانی هم داشته باشیم.
 
محزون موسوی گفت: در آیه 23 سوره شوری آمده: «ذَٰلِكَ الَّذِي يُبَشِّرُ اللَّهُ عِبَادَهُ الَّذِينَ آمَنُوا وَعَمِلُوا الصَّالِحَاتِ ۗ قُلْ لَا أَسْأَلُكُمْ عَلَيْهِ أَجْرًا إِلَّا الْمَوَدَّةَ فِي الْقُرْبَىٰ ۗ وَمَنْ يَقْتَرِفْ حَسَنَةً نَزِدْ لَهُ فِيهَا حُسْنًا ۚ إِنَّ اللَّهَ غَفُورٌ شَكُورٌ؛ این (بهشت ابد) همان است که خدا به بندگانی که ایمان آورده و نیکوکار شدند بشارت آن را داده است. بگو: من از شما اجر رسالت جز این نخواهم که مودّت و محبّت مرا در حقّ خویشاوندان منظور دارید (و دوستدار آل محمّد باشید، که این اجر هم به نفع امت و برای هدایت یافتن آنهاست)، و هر که کاری نیکو انجام دهد ما نیز در آن مورد بر نیکوییش بیفزاییم که خدا بسیار آمرزنده گناهان و پذیرنده شکر بندگان است » در اینجا مودت با عنوان مزد رسالت نام برده شده است. مودت نیز محبت ورزیدن عملی به اهل بیت(ع) است. فرق مودت با محبت این است که محبت ابراز است اما مودت در عرصه عمل و در واقع مقدمه تبعیت است و آن مدبر و آورنده دین بسیار حکیمانه عمل کرده است. به خاطر این است که علمای دینی تأکید می‌کنند که مودت اهل بیت(ع) واجب است.
 
عضو هیئت علمی دانشگاه اهل بیت(ع) تصریح کرد: مشخصه بارز این کتاب این است که بالای 85 درصد منابع آن متعلق به اهل سنت است و به همین جهت است که معتقدم باید مطالبات ما جواب داده شود چراکه از منابع خود آنها استفاده شده و علتش نیز این بود که می‌خواستم حجت تمام شود. نکته دیگر اینکه شیعه را تاکنون به عنوان یک مذهب سیاسی در نظر گرفته‌اند و مواضع مخرب علیه ما نیز با همین نگاه سیاسی است اما بنده شیعه را از پنج جنبه تاریخی، کلامی، عقاید شیعه، وحدت و عرفانی معرفی کرده‌ام.
 
وی گفت: در زمینه تاریخی گفته‌ام که خود پیامبر(ص) هم از کلمه شیعه استفاده کرده است و اسم اسلام ثقلینی را شیعه نام گذاشته است. از نظر کلامی، مبنای بحث را در دو بخش اول کتاب به گونه‌ای طراحی کرده‌ام که اصلاً بحثی از شیعه نیست بلکه آنچه که استفاده شده، اسلام با مستندات قرآنی، علمی و روایی متخذ از منابع اهل سنت است. در بخش عقاید شیعه نیز گفته‌ایم که شیعه مطالب دو بخش اول این کتاب را قبول دارد. در اینجا هم با استناد به منابع اهل سنت استدلال کرده‌ایم که الان باید امام زمان موجود باشد و این «باید» هم قرآنی، هم حدیثی و هم عرفانی است. 
 
عضو هیئت علمی دانشگاه اهل بیت(ع) در پایان سخنان خود اظهار کرد: این کتاب در شانزده فصل و به عنوان کتاب درسی تنظیم شده و در پایان هر فصل سؤالات آن تدوین شده است. و لازم است از ناشر آن نیز تشکر و قدردانی کنم.
انتهای پیام
captcha