محور کانونی کتاب «شیعه‌شناسی» وحدت مسلمانان است
کد خبر: 3967798
تاریخ انتشار : ۰۸ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۱۵:۵۳
محمد اخگری:

محور کانونی کتاب «شیعه‌شناسی» وحدت مسلمانان است

مديركل راديوهای اروپا و آمريكای معاونت برون‌مرزی صداوسيما در نشست رونمایی کتاب «شیعه‌شناسی» اظهار کرد: امروزه وحدت مهم‌ترین نیاز جامعه اسلامی است، از ابتدای انقلاب اسلامی هم بر وحدت تأکید شده و جزو سیاست‌های اصلی جمهوری اسلامی ایران بوده که تقریب مذاهب داشته باشیم. مهم‌ترین ویژگی کتاب این است که با موضوع وحدت مباحث خود را جمع‌بندی کرده است.

به گزارش خبرگزاری ایکنا، آیین رونمایی از کتاب «شیعه‌شناسی» صبح امروز چهارشنبه هشتم اردیبهشت‌ماه با حضور سید ابوالحسن محزون موسوی، نویسنده این کتاب و محمد اخگری، منتقد، از سوی خانه کتاب و ادبیات ایران برگزار شد.
 
محمد اخگری، مديركل راديوهای اروپا و آمريكای معاونت برون‌مرزی صداوسيما و منتقد این کتاب، در این نشست اظهار کرد: آقای دکتر مخزن به خوبی درباره چرایی نگارش این کتاب توضیح دادند. طبیعتاً دنیای امروز نسبت به دنیای گذشته با توجه به وضعیت رسانه‌ای پدید آمده و حوزه تبلیغی که در جهان رواج پیدا کرده بسیار متفاوت است و نسل جدیدی امروز در شرایط طغیان اطلاعات به سر می‌برد و با گستره زیادی از اطلاعات مواجه است که نمی‌داند کدام درست و کدام نادرست است. در واقع گسترش فضای مجازی لزوماً به معنای افزایش اطلاعات درست نیست بنابراین در شرایط فعلی نیاز به آثار و تولیداتی داریم که بتوانند با مخاطب امروز ارتباط برقرار کنند.
 
وی ادامه داد: با ورود استعمار و گسترش این فضا، در جامع اسلامی بحث اختلاف افکنی میان مسلمانان وجود داشته و متأسفانه روز به روز افزایش پیدا کرده است. بعد از یازده سپتامبر شاهد موج جدیدی از اسلام‌ستیزی و اسلام‌هراسی هستیم که دامنه آن افزایش پیدا کرده و در سال‌های اخیر به تفرقه و جابه جا شدن دوست و دشمن می‌انجامد. در همین الان که ما با هم صحبت می‌کنیم برخی از کشورهای مسلمان در حال عادی سازی روابط با رژیم صهیونیستی و دشمنی با ایران هستند. 
 
اخگری تصریح کرد: یکی از علت‌های این وضعیت عدم شناخت و آگاهی درست نسبت به شیعه است و اساساً در سراسر جهان اطلاع درستی نسبت به اسلام وجود ندارد. مقام معظم رهبری نیز در نامه به جوانان غربی تأکید کردند که برای شناخت اسلام باید قرآن و زندگی پیامبر اسلام(ص) را مطالعه کرد و هدف داعش نیز ایجاد تفرقه میان مسلمانان است و تبعات بسیار منفی آن را هم در جهان اسلام می‌بینیم و هم باعث می‌شود رسانه‌های غربی چهره‌ای منفی از اسلام و مسلمانان بازنمایی کنند لذا کسی که با یک مسلمان مواجه می‌شود نمی‌تواند بین شیعه و سنی تفاوتی قائل شود.
 
مديركل راديوهای اروپا و آمريكای معاونت برون‌مرزی صداوسيما ادامه داد: نکته بعدی این است که آیا مطالعات اسلامی یا شیعی فقط در کشور ما بوده است؟ پاسخ منفی است. در کرسی‌های اسلام‌شناسی در غرب روی شیعه‌شناسی کار زیادی شده است و امروزه در کتاب‌های درستی که در اروپا برای معرفی اسلام نوشته می‌شود توسط همین اسلام‌شناسان و شرق‌شناسان فراهم شده است که البته شناخت درستی از اسلام و شیعه وجود ندارد.
 
وی تصریح کرد: کتاب «شیعه‌شناسی» که آقای محزون موسوی زحمت آن را کشیده‌اند کار ارزنده‌ای است و به نظرم باید در این زمینه اقدام به تولید ادبیات بیشتری کرده و شیعه را آنگونه که هست معرفی کنیم. البته کارهای هم انجام شده، اما از ویژگی‌های مثبت کتاب شیعه‌شناسی این است که از آغاز تا پایان یک محور دارد و که همان وحدت است و با استفاده از منابع اهل سنت آن جاهایی را برجسته کرده که وحدت میان جوامع اسلامی محقق شود.
 
اخگری گفت: امروزه وحدت مهم‌ترین نیاز جامعه اسلامی است. از ابتدای انقلاب اسلامی هم بر وحدت تأکید شده و جزو سیاست‌های اصلی جمهوری اسلامی ایران بوده که تقریب مذاهب داشته باشیم. مهم‌ترین ویژگی کتاب این است که با موضوع وحدت مباحث خود را جمع بندی کرده است. موضوع دیگر در کتاب از جنبه‌های اعتقادی و سیاسی، عرفان اسلامی است که به خوبی مورد تحلیل قرار گرفته است. بسیاری از مستشرقان، عرفان اسلامی را به ادیان و مذاهب دیگر پیوند داده‌اند اما در این کتاب به خوبی تبیین شده که عرفان ریشه قرآنی دارد. استاد مطهری نیز در کتاب «آشنایی با عرفان اسلامی» معتقدند که عرفان اسلامی ریشه در خود قرآن و سیره پیامبر(ص) دارد. 
 
وی تصریح کرد: همچنین موضوع انتظار و منجی آخر الزمان را اشاره کرده‌اند که مباحثی جذاب در کتاب است. فقط معتقدم شاید اگر در کتاب به بحث فقه هم اشارات بیشتری می‌شد بهتر بود. به نظرم این کتاب می‌تواند منبع خوبی برای دانشجویان و محققان خارجی باشد چراکه به صورت مختصر و مفید، کلیات لازم را برای مخاطب امروز بیان کند. البته معتقدم در حوزه مطالعات شیعی باید منابعی را فراهم کنیم که به تولیدات بعدی کمک کند. کتاب مهم‌ترین تولید علمی و فرهنگی است اما بر مبنای این کتاب‌ها می‌توان گونه‌های مختلف رسانه‌ای را تولید کرد تا شیعه به تمام دنیا و حتی جهان اسلام به خوبی معرفی شود. ان‌شاءالله تولید اینگونه ادبیات علمی و با نگاه وحدت آفرین باعث وحدت و همگرایی بیشتر میان همه پیروان مذاهب اسلامی شود.
 
در پایان این مراسم از کتاب «شیعه‌شناسی» رونمایی به عمل آمد. 
انتهای پیام
captcha