محاکمه افراد ظالم باعث امیدواری مردم به نظام می‌شود / اصول حکومت علوی
کد خبر: 3968339
تاریخ انتشار : ۱۱ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۱۱:۴۲
حجت‌الاسلام والمسلمین مؤمنی:

محاکمه افراد ظالم باعث امیدواری مردم به نظام می‌شود / اصول حکومت علوی

سخنران حرم بانوی کرامت با اشاره به اینکه برای اصلاح جامعه به اجرای عدالت نیاز داریم، گفت: مردم باید عدالت را احساس کنند و محاکمه افراد ظالم را درک کنند تا به این نظام امیدوار باشند و دین خود را حفظ کنند که البته اقدامات خوبی انجام شده ولی کافی نیست و باید ادامه پیدا کند.

محاکمه افراد ظالم باعث امیدواری مردم به نظام می‌شود/ اصول حکومت علویبه گزارش ایکنا از قم، حجت‌الاسلام والمسلمین سیدحسین مؤمنی در سخنرانی شب هجدهم ماه مبارک رمضان در حرم مطهر بانوی کرامت با اشاره به غربت و مظلومیت حضرت علی ابن ابیطالب(ع)، اظهار کرد: به قدری بعد از رسول‌الله(ص) اوضاع به امیرالمؤمنین(ع) سخت گذشت که بعد از ضربه‌ای که ابن ملجم به ایشان زد، فرمودند «فُزْتُ وَ رَبِّ الْکَعْبَه» و گویا نجات یافتند.

وی با بیان اینکه خواص مسلمانان با اینکه سابقه و شخصیت حضرت علی(ع) را می‌شناختند ولی باز هم ایشان را تنها گذاشتند، ادامه داد: مهم‌ترین دلیلی که این اتفاق افتاد اصولی بود که امیرالمؤمنین(ع) در حکومت پیروی می‌کردند و همین باعث غربت ایشان در جامعه آن روز شد.

استاد حوزه علمیه اولین اصل حکومت امیرالمؤمنین(ع) را حق‌محوری و خدامحوری بیان کرد و افزود: با توجه به این اصل، رضایت خدا بر هر امر دیگری غلبه دارد و بدون اینکه ملاحظه افراد و بزرگان جامعه را بکنند بر اساس کتاب خدا و سنت واقعی پیامبر(ص) رفتار می‌کردند.

وی با بیان اینکه اصل دوم حکومت امام علی(ع) عدالت‌خواهی است و مظلومیت ایشان به خاطر عدالت‌شان است، گفت: عدالتی که حتی برادر هم نمی‌تواند تقاضای سهم بیشتری از بیت‌المال داشته باشد، در حالی که برادرشان عقیل وقتی با دست رد امیرالمؤمنین(ع) روبرو شد، بلافاصله معاویه خبردار شد و او را دعوت کرد و سفره رنگین برایش پهن کرد تا از امیرالمؤمنین(ع) در میان مردم بد بگوید ولی او نپذیرفت.

مؤمنی ادامه داد: امیرالمؤمنین(ع) در خطبه ۲۲۴  و نامه ۲۷ نهج‌البلاغه خطاب به محمد بن ابی بکر فرماندار مصر حدود ۲۰ مطلب نسبت به عدالت را توصیه می‌کنند؛ عدل بهترین سیاست است و سیاست‌مدار کسی است که بر اساس عدل رفتار کند.

سخنران حرم بانوی کرامت تصریح کرد: عدل عامل اصلاح اجتماعی است، اگر عدل باشد دینداری برای مردم آسان می‌شود؛ عدالت موجب پایداری و ثبات حکومت است و اگر نباشد حکومت متزلزل می‌شود که همه این جملات برای ما نیز درس است.

وی با بیان اینکه برای اصلاح جامعه به اجرای عدالت نیاز داریم، گفت: مردم باید عدالت را احساس کنند و محاکمه افراد ظالم را درک کنند تا به این نظام امیدوار باشند و دین خود را حفظ کنند که البته اقدامات خوبی انجام شده ولی کافی نیست و باید ادامه پیدا کند.

کارشناس مذهبی حرم بانوی کرامت با بیان اینکه اصل سوم حکومت علوی صداقت در سیاست است، گفت: انسانی که اهل دروغ باشد سیاستش، سیاست معاویه‌ و سقیفه‌ است که گفتند ولی خدا را رها کنید و قرآن را بچسبید.

وی ادامه داد: امیرالمؤمنین(ع) فرمودند به خدا قسم معاویه سیاست‌مدارتر از من نیست ولی سیاست معاویه فریبکاری و عوام‌فریبی است و اگر من از حیله‌گری کراهت نداشتم سیاست‌مدارترین آدم بودم.

مؤمنی با بیان اینکه برخی با ایجاد شبهه در افکار عمومی فتنه بر پا می‌کنند و خود را مصلح جا می‌زنند، افزود: این تفکر منافقانه است که وقتی به مردم نیاز دارند سفره پهن می‌کنند و هدیه می‌دهند ولی در عمل اگر کاری هم کنند در واقع به نفع خودشان و اطرافیان‌شان است و برای مردم قدمی بر نمی‌دارند.

وی اصل چهارم حکومت امیرالمؤمنین(ع) را سازش‌ناپذیری دانست و اظهار کرد: برای مذاکره با دشمن باید دستمان پر باشد و با دست خالی که ما را سر میز مذاکره راه نمی‌دهند. بنابراین، چیزی که ما را به پای میز مذاکره کشاند قدرت میدانی بود که توسط شهید سلیمانی و امثال ایشان به دست آوردیم وگرنه چیزی نداشتیم که بخواهیم مذاکره کنیم و اگر امثال سلیمانی نبودند شما حرفی برای زدن در میدان مذاکره نداشتید.

استاد حوزه علمیه در پایان به موانع راه حکومت امیرالمؤمنین(ع) اشاره کرد و گفت: عدم معرفت نسبت به مقام امام، عدم همراهی خواص به خاطر کینه و حسادت با امیرالمؤمنین(ع) و قدرت‌طلبی و دنیاطلبی  و ارتجاع جامعه که ارزش‌ها را تغییر داده بود و معروف‌ها منکر و منکرها معروف شده بود دست به دست هم داد تا امیرالمؤمنین(ع) به حق واقعی خود نرسد و انحراف در جامعه ایجاد شود.

انتهای پیام
captcha