شلیک توپ در زمان افطار بعد از 30 سال در قاهره
کد خبر: 3968815
تاریخ انتشار : ۱۴ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۰۹:۲۴

شلیک توپ در زمان افطار بعد از 30 سال در قاهره

وزارت جهانگردی و آثار باستانی مصر اعلام کرد که امسال برای نخستین‌بار پس از 30 سال، هر روز و هنگام اذان مغرب در قاهره شلیک خواهد شد.

به گزارش ایکنا به نقل از اسکای نیوز عربی، این توپ که در موزه پلیس در قلعه صلاح‌الدین شهر قاهره قرار دارد، برای سال‌ها هنگام افطار شلیک می‌شد و اهالی این شهر را از زمان افطار آگاه می‌کرد.

ایمان زیدان، معاون وزیر جهانگردی و آثار باستانی مصر در ادامه افزود: تعمیر این توپ و شلیک مجدد آن یکی از اقداماتی است که این وزارت به منظور افزایش خدمات جهانگردی در موزه‌ها و آثار تاریخی انجام داده است.

به گفته این مقام مسئول، به منظور محافظت از قلعه صلاح‌الدین شلیک توپ با رعایت نکات ایمنی صورت می‌گیرد، همچنین از لیزر نیز برای باخبر کردن افراد در مسافت‌های دورتر، استفاده می‌شود.

در مورد تاریخ آغاز شلیک این توپ روایت‌های مختلفی وجود دارد. اسامه طلعت، رئیس بخش آثار اسلامی، یهودی و قبطی در وزارت جهانگردی مصر معتقد است که تمام این داستان‌ها در قاهره شکل گرفته‌اند.

در یکی از این حکایات، شلیک این توپ را در عهد ممالیک و در دوران سلطنت سلطان خوش‌قدم آغاز شده است. در این داستان، هنگامی‌که اولین بار در رمضان سال 1467 میلادی این توپ به قاهره رسید، نخستین شلیک این توپ به شکل تصادفی با آغاز اذان مغرب هم‌زمان شد و مردم گمان کردند که این شلیک برای آگاه کردن آن‌ها از زمان افطار بوده است و در نتیجه جمعیت زیادی از مردم برای تشکر از سلطان به مناسبت این ابتکار نیکو، به قصر حاکم رفتند، سلطان وقتی خوشحالی مردم را دید، دستور داد تا این شلیک هر روز در موعد افطار در ماه رمضان انجام شود.

 برخی نیز آغاز شلیک این توپ را به دوره اسماعیل پاشا خدیو مصر نسبت می‌دهند. در این روایت، شلیک توپ توسط سربازان به طور تصادفی با اذان مغرب در ماه رمضان هم‌زمان می‌شود و مردم گمان می‌کنند که این شلیک برای آگاه کردن آن‌ها از زمان افطار بوده است، هنگامی‌که این سخن به گوش حاجیه فاطمه، دختر اسماعیل پاشا می‌رسد، این سخن برای او خوشایند بوده است و از پدر خود می‌خواهد که فرمانی مبنی بر شلیک توپ در ابتدای اذان مغرب در تمام ماه رمضان صادر کند و او نیز می‌پذیرد.

از آن زمان این توپ به نام توپ حاجیه فاطمه شهرت می‌یابد و بعدها شلیک آن در هنگام سحر و اعیاد رسمی نیز مرسوم می‌شود. این توپ هم‌اکنون در موزه پلیس در قلعه صلاح‌الدین قاهره نگهداری می‌شود.

 اگرچه شلیک این توپ برای 30 سال متوقف‌ شده بود اما خاطره آن هنوز در ذهن مردم مصر زنده است و شلیک آن خاطرات زیادی را در ذهن اهالی شهر قاهره زنده خواهد کرد، چراکه برای سال‌ها صدای این توپ در زمان افطار یکی از مظاهر ماه مبارک رمضان در این شهر بوده است.

انتهای پیام
captcha