واقعیت غیبت کردن چیست
کد خبر: 3970396
تاریخ انتشار : ۱۹ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۱۵:۵۹
تفسیر آیات منتخب / ۲۲

واقعیت غیبت کردن چیست

حجت‌الاسلام حیدری با اشاره به آیه دوازدهم سوره مبارکه حجرات درباره غیبت کردن گفت: این آیه واقعیت و باطن غیبت را نشان می‌دهد و به بیان تفاسیر وقتی از کسی غیبت می‌کنید، او آنجا نیست که از خودش دفاع کند. بنابراین مثل مرده‌ای است که وقتی تکه گوشتی از او کنده شد، چیزی جای آن نمی‌روید. پس باید مراعات کنید.

واقعیت غیبت کردن چیست( آماده)به گزارش ایکنا از خوزستان، حجت‌الاسلام رضا حیدری، استاد حوزه علمیه اهواز، امروز ۱۹ اردیبهشت در برنامه تفسیر آیات منتخب جزء بیست و ششم قرآن کریم گفت: سوره‌های مبارکه حجرات، ق، فتح و سوره‌های دیگری در جزء بیست و ششم قرآن کریم قرار دارند. در سوره مبارکه حجرات درس‌های اجتماعی زیادی وجود دارد.

وی اظهار کرد: درس‌هایی مثل موضوع بالا بردن صدا در حضور بزرگان، موضوع تحقیق کردن در مورد اخباری که به ما می‌رسد، اصلاح ذات البین و مسخره نکردن را مطرح می‌کند. از جمله درس‌هایی که در این سوره مطرح می‌کند این است که مبادا نسبت به دیگران سوءظن داشته باشید.

وی گفت: آیه دوازدهم سوره مبارکه حجرات فرمود: یا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا اجْتَنِبُوا كَثِيرًا مِّنَ الظَّنِّ إِنَّ بَعْضَ الظَّنِّ إِثْمٌ: ای اهل ایمان تا جایی که می‌توانید از ظن پرهیز کنید، بسیاری از ظنون و گمان‌های شما گناه هستند. اثم در لغت به معنی دم و دنباله است و به چیزی می‌گویند که پشت‌بند بدی دارد. در پی بعضی از این ظنون، حوادث بدی اتفاق می‌افتد. فقط یک گمان ساده قلبی نیستند.

حیدری در ادامه تصریح کرد: وقتی نسبت به کسی ظن بدی پیدا کردی یا به تعبیر امروزی‌ها قضاوت کردی یا پنداری درباره او پیدا کردی، پشت‌بند این ظن و پندار، به دنبال تجسس کردن می‌روی؛ از این و آن می‌پرسی، سرک می‌کشی و خیلی کارهای زشت دیگر. وقتی تجسس کردی به زشتی‌های مردم، کم و کاستی‌ها و نقایص آنها پی‌ می‌بری و وقتی پی می‌بری شروع به بازگو کردن آنها می‌کنی و این غیبت کردن است.

این استاد حوزه علمیه اهواز افزود: از همین رو در ادامه فرمود: وَلَا تَجَسَّسُوا وَلَا يَغْتَب بَّعْضُكُم بَعْضًا. تجسس یعنی آنکه بخواهیم از کار مردم سر در بیاوریم. فلانی با چه پولی ماشین خرید، چرا عقد دختر فلانی به هم خورد، پسر فلانی چه طور به خارج رفت و ... این امور ارتباطی به ما ندارند. وقتی در چنین اموری تجسس کردی، در زندگی دیگران، مواردی پیدا می‌کنید که آن را بازگو می‌کنید و این بدگویی و غیبت کردن است. بعد می‌فرماید: أَيُحِبُّ أَحَدُكُمْ أَن يَأْكُلَ لَحْمَ أَخِيهِ مَيْتًا فَكَرِهْتُمُوه: آیا دوست دارید گوشت برادر مرده خود را بخورید؟ حتما از این کار کراهت دارید‌.

وی با بیان اینکه واقعیت و باطن غیبت همین است، گفت: در روایات و تفاسیر بیان شده که دلیلش این است که وقتی از کسی غیبت می‌کنید، او آنجا نیست که از خودش دفاع کند. بنابراین مثل مرده‌ای است که وقتی تکه گوشتی از او کنده شد، چیزی جای آن نمی‌روید. پس باید مراعات کنید. همان قدر که از خوردن گوشت مرده بدتان می‌آید، همان قدر باید از غیبت کردن کراهت داشته باشید: وَاتَّقُوا اللَّهَ إِنَّ اللَّهَ تَوَّابٌ رَّحِيمٌ: تقوا خدا داشته باشید، اگر این کار را کردید، توبه کنید و در صدد اصلاح بر آیید.

انتهای پیام
captcha