ذلیل‌کردن، روش استکبار برای مطیع کردن ملت‌هاست
کد خبر: 3970614
تاریخ انتشار : ۲۰ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۱۶:۴۳
حجت‌الاسلام اسدی:

ذلیل‌کردن، روش استکبار برای مطیع کردن ملت‌هاست

استاد حوزه علمیه گفت: روش استکبار این است که مردم دنیا را خوار کند تا از آن اطاعت کنند. البته فرعون نیز برای مطیع کردن قومش این‌گونه عمل می‌کرد.

رسال/به گزارش ایکنا، حجت‌الاسلام والمسلمین غلامرضا اسدی، استاد حوزه، 20 اردیبهشت در نشست بیان قرآن، که از سوی بنیاد تنظیم و نشر آثار آیت‌الله العظمی خامنه‌ای برگزار می‌شود، با ذکر اینکه براساس آیات قرآن، آسمان و زمین و همه هستی تحت فرمانروایی خداست، گفت: خدا استعداد دگرگونی در طبیعت و تحول در زندگی و قدرت احاطه علمی به انسان داده و در آیات متعدد فرموده است: «أَلَمْ تَرَوْا أَنَّ اللَّهَ سَخَّرَ لَكُمْ مَا فِي السَّمَاوَاتِ وَمَا فِي الْأَرْضِ»؛ یعنی انسان قدرت دارد هرچه را در زمین و آسمان است به واسطه فیض الهی به تسخیر درآورد. 

وی افزود: در مورد حضرت داود(ع) هم فرمود: «وَسَخَّرْنَا مَعَ دَاوُودَ الْجِبَالَ يُسَبِّحْنَ وَالطَّيْرَ وَكُنَّا فَاعِلِينَ»؛ او نخواست از بیت‌المال تغذیه کند و خدا در عوض آهن را مانند موم در اختیار او گذاشت؛ یعنی کسانی که با خدا ارتباط داشته باشند خداوند چنین قدرتی به آنها می‌دهد. این آیه اشاره می‌کند که داود تسبیح‌گوی خدا بود. خدا علاوه بر اعطای عقل و فکر و فطرت به انسان، او را صاحب کرامت قرار داده و راه زندگی را به او آموخته است و راه انتخاب خدا و سبک زندگی الهی را با فرستادن پیامبران ارائه داده تا انسان با اراده و گزینش خود صراط مستقیم حق را پیدا کند و ولایتمدار باشد.

استاد حوزه علمیه تصریح کرد: پیامبران آمدند تا انسان فقط عبد خدا باشد نه عبد دیگران و پیامبران همواره با کفار جهاد و تلاش می‌کردند تا آنها را به راه حق هدایت کنند؛ قرآن در آیه 18 انبیاء فرمود: «بَلْ نَقْذِفُ بِالْحَقِّ عَلَى الْبَاطِلِ فَيَدْمَغُهُ فَإِذَا هُوَ زَاهِقٌ وَلَكُمُ الْوَيْلُ مِمَّا تَصِفُونَ»؛ حق را بر باطل می‌افکنیم تا آن را از بین ببرد؛ لذا کسانی که با خدا مرتبط هستند از هیچ قدرتی نمی‌هراسند. خدیجه اولین زنی است که به پیامبر ایمان آورد و همه هستی خود را در این صرف کرد. امام صادق(ع) فرمود که سه نفر در مکه بودند که خدا را عبادت می‌کردند؛ پیامبر، خدیجه و علی(ع). آنان مورد آزار و حمله دشمن و اذیت بودند و در محاصره شدید دشمن در شعب ابی‌طالب سه سال صبر کردند. پیامبر همواره از خدیجه تمجید می‌کرد و سال وفات ایشان را عام‌الحزن می‌دانست و باید ایمان و استواری در راه خدا برای ما الگو باشد.

اسدی تصریح کرد: جریان باطل با سلطه فرهنگی و اقتصادی بر دیگران حکومت می‌کند که نمونه آن در داستان موسی و فرعون در قرآن وجود دارد؛ موسی به فرعون مصر، که خود را رب اعلی می‌داند، پیام می‌دهد که من آمده‌ام تا مردم مصر را از ربوبیت و تحت فرماندهی تو خارج کنم؛ زیرا نظام‌های فرعونی همواره مردم را در جهل و ضعف فکری نگه می‌دارند تا تن به اطاعت بدهند؛ قران فرموده است که فاستخف قومه فاطاعوه و این روش دشمن، امروز هم وجود دارد؛ خدا قدرت عقل و اندیشه به پیروان فرعون داده بود ولی از این عقلشان استفاده نمی‌کردند. امروزه فرانسه که مدعی آزادی است علیه خدا و کلیساست. لذا در اعلامیه انقلاب فرانسه سخنی از دین و خدا به میان نیاوردند و می‌گویند دین از سیاست جداست.

اسدی بیان کرد: آزادی آنها این است که هرچه را خواستند در مجلس تصویب کنند. بنابراین با وجود اینکه مسیحی‌اند، شراب و زنا و لواط و همجنس‌گرایی قانونی است؛ تجاوز به عنف غیرقانونی است ولی تجاوز به محارم آزاد است. در نظام اسلامی همه مردم در چارچوب دین آزادند. به همین دلیل  امام که ابهت آمریکا را در دنیا له کرد قانون را به رأی مردم گذاشت و مردم را صاحب‌اختیار انقلاب دانستند.  

وی افزود: سولیوان سفیر آمریکا در کتابی نوشته که در سال 56، که طرفداران امام از شمال تهران به سمت جنوب تظاهرات کردند، گفته شد کسی شعار مرگ بر شاه ندهد. لذا شعارشان الله اکبر بود؛ سولیوان می‌گوید روز بعد به دیدار شاه رفت و تحلیل این حرکت را از شاه خواست و او گفت اینها کمونیست هستند؛ سولیوان می‌گوید که کمونیست در ایران این‌قدر قدرت ندارد و از مسجد و شعارهای دینی استفاده نمی‌کند؛ شاه گفت اینها از کمونیست‌ها بازی خورده‌اند. او تاکید می‌کند که متاسف شدم که شاه یک کشور مملکت و دین و عقاید مردمش را نمی‌شناسد.

اسدی تأکید کرد: قرآن در سوره مبارکه یوسف(ع) فرمود که این شیوه من است که براساس بصیرت، مردم را به خدا دعوت و روحیه خدامحوری، آخرت‌گرایی و خداباوری را در آنها ایجاد می‌کنم تا جانشان را در راه خدا بدهند؛ من و کسانی که از من تبعیت می‌کنند باید مردم را به خدا دعوت کنند و به آنها بصیرت بدهند. «قُلْ هَذِهِ سَبِيلِي أَدْعُو إِلَى اللَّهِ عَلَى بَصِيرَةٍ أَنَا وَمَنِ اتَّبَعَنِي وَسُبْحَانَ اللَّهِ وَمَا أَنَا مِنَ الْمُشْرِكِينَ»(یوسف/108). در نهج‌البلاغه هم رسالت پیامبران به خوبی تبیین شد است؛ امام فرمودند که خدا از فرزندان آدم انبیایی را برگزید و از آنها میثاق گرفت که راهش را ادامه دهند و پیام و امانت الهی را به مردم برسانند، چون اکثر مردم از پیام الهی و بندگی او سر برتافته‌اند. 

انتهای پیام
captcha