برگزیدگان جایزه ادبی مشهد اعلام شدند
کد خبر: 3973180
تاریخ انتشار : ۰۲ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۱:۵۶

برگزیدگان جایزه ادبی مشهد اعلام شدند

برگزیدگان جایزه ادبی مشهد در دو بخش کتاب منتشرشده و تک‌اثر منتشر نشده در حوزه‌های شعر کلاسیک، شعر آزاد، رمان، داستان کوتاه و روایت‌نگاری مشخص و اعلام شدند.

برگزاری اختتامیه جایزه ادبی مشهدبه گزارش ایکنا از خراسان رضوی، بهزاد چوپانکاره، مدیر برگزاری جایزه ادبی مشهد، شامگاه گذشته، اول خرداد ماه، در اختتامیه جایزه ادبی مشهد که به‌صورت مجازی برگزار شد، اظهار کرد: قصد داشتیم که اختتامیه جایزه ادبی مشهد به‌صورت حضوری برگزار شود و خدمت همه‌ ادیبان، نویسندگان، شاعران و فاضلانی باشیم که در شهر مشهد و کشور تلاش می‌کنند تا بتوانند آثار و یادمان‌های خوبی را برجای بگذارند، اما متأسفانه این اتفاق رخ نداد.

وی افزود: به بسیاری از مکان‌ها در اطراف مشهد برای برگزاری اختتامیه سر زدیم، از آرامگاه فردوسی و ارگ کهن‌دژ تا خیلی از مکان‌های تاریخی دیگر تا بتوانیم حس خاطره‌انگیزی را رقم بزنیم و اختتامیه جایزه ادبی مشهد یادگار شیرینی برای همه باشد، اما پیک‌های متعدد بیماری کرونا این اجازه را به ما نداد که نهایتاً به ناچار مجبور شدیم اختتامیه را به‌صورت مجازی برگزار کنیم. امیدوارم که بسیار زود بتوانیم در کنار یکدیگر جمع شویم و گفت‌وگوی خوبی در شهر مشهد و خراسان که خاستگاه ادبیات کشور است، داشته باشیم و بتوانیم لذت کافی را از کنار هم بودن ببریم. همچنین بتوانیم جایزه ادبی مشهد را در سال‌های آینده نیز ادامه دهیم و در جوایز بعدی به صورت حضوری خدمت همه باشیم‌.

حسین لعل‌بذری، دبیر جایزه ادبی مشهد، در ادامه این مراسم بیان کرد: برای برگزاری این جایزه ادبی دوره سختی را سپری کردیم. چرا که از طرفی امانت‌داری آثار ارسالی به جشنواره و از طرفی سازوکار اداری و روندهای سختی که باید سپری شود تا یک جایزه ادبی در چنین سطحی به این مرحله برسد کمی مشکل است. جایزه ادبی مشهد در دو بخش کتاب منتشر شده و تک‌اثر منتشر نشده و در حوزه‌های شعر کلاسیک، شعر آزاد، رمان، مجموعه داستان و روایت‌نگاری بوده که خیلی گستره وسیعی را شامل می‌شود و برگزاری چنین جایزه‌ای انرژی می‌گیرد و سخت می‌شود، اما حاصل آن شیرین است. این‌که با کلمات، شعرها، داستان‌ها و روایت‌های دوستانی از سراسر کشور آشنا  و با آن‌ها مأنوس می‌شویم اتفاق بسیار خوبی است که همه‌ آن‌ تلخی‌ها را به نوعی از بین می‌برد.

وی در رابطه با این‌که «اگر عنوان برگزیده یک جایزه ادبی بر روی جلد یک کتاب بخورد چقدر باعث فروش آن کتاب می‌شود»، بیان کرد: این موضوع بستگی به آن جایزه ادبی دارد. برخی جوایز ادبی شناسنامه‌دار شدند و برای خود اعتبار کسب کردند که این از نحوه پذیرش آثار، تعامل با آن‌ آثار و شکل داوری آن‌ها است، اما در کل جوایز ادبی استمرار نداشتند که به چنین سطحی برسند و باعث فروش کتاب شوند، اما می‌توان در بین جایزه‌های ادبی خوبی که اکنون برگزار می‌شود به جایزه ادبی جلال آل احمد و جوایز نوپایی مانند احمد محمود، هفت اقلیم، جایزه ادبی بوشهر و جمال‌زاده اصفهان اشاره کرد که عمر برگزاری‌شان کم است. امیدوارم جوایز ادبی بتوانند استمرار داشته باشند و دوام بیاورند. این‌که یک جایزه بتواند طی سال‌های متوالی دوام بیاورد و اعتبار کسب کند اتفاق خوبی است، اما هنوز رخ نداده است.

لعل‌بذری اظهار کرد: خوشحالم که جایزه ادبی مشهد امروز به این نقطه رسیده که می‌خواهیم اسامی برگزیدگان آن را اعلام کنیم. انجام کار جمعی مثل برگزاری یک جشنواره در رشته‌های مختلف کار بسیار سختی است که اگر به ثمر برسد نتایج بسیار خوبی دارد. همه‌ ما به عنوان شاعر و نویسنده برخی فعالیت‌هایی را انجام می‌دهیم که حوزه اختیاراتش دست خودمان است، اما وقتی ورود می‌کنیم به یک کار جمعی مستلزم این است که چند نفر، چند نهاد و ارگان مختلف با هم همکاری کنند و اگر کارها درست به هم پیوند بخورد در آینده نتیجه خوبی خواهد داشت.

دبیر جایزه ادبی مشهد با اعلام اسامی برگزیدگان بخش تک‌اثر منتشر نشده این جایزه ادبی، گفت: در بخش تک‌اثر منتشر نشده شعر کلاسیک، محمد وطن‌خواه رتبه برگزیده و آرش پورعلیزاده و روح‌الله سرطاوی شایسته تقدیر معرفی می‌شوند. در بخش تک اثر منتشر نشده شعر آزاد نیز از مجتبی صفدری به عنوان برگزیده و از حسن متین‌راد و یاسر معین تقدیر به عمل می‌آید. در بخش روایت‌نگاری نیز، آزاده عبدی‌فرد رتبه برگزیده شده و اسماء دلبری و محمد اصل زارع شایسته تقدیر معرفی می‌شوند. همچنین در بخش داستان کوتاه، بهروز شیدا کراتی رتبه برگزیده شده و از مسعود ریاحی و نجمه سجادی تقدیر به عمل می‌آید.

حسین لعل‌بذری در رابطه با برگزیدگان بخش کتاب منتشر شده شعر کلاسیک، گفت: امیرعلی سلیمانی برای مجموعه شعر «این هم از این» حائز رتبه اول، فاطمه سالاروند برای مجموعه شعر «سوسن» حائز رتبه دوم و حدیث لرز غلامی برای مجموعه شعر «زن منی و زنت هستم و...» حائز رتبه سوم شدند و از رحمت‌الله رسولی مقدم برای مجموعه شعر «زاویه» تقدیر به عمل می‌آید.

وی درخصوص برگزیدگان بخش کتاب منتشر شده شعر آزاد اظهار کرد: احمدرضا احمدی برای مجموعه شعر «پایان شب خاکستری» رتبه اول، رضا جمالی حاجیانی برای مجموعه شعر «ازلیات» رتبه دوم و محمد پروین برای مجموعه شعر «مقتل‌خوانی چاقوی جنی» رتبه سوم را کسب کردند. همچنین کوثر شیخ‌نجدی برای مجموعه شعر «برهنه‌تر» شایسته تقدیر معرفی می‌شوند.

دبیر جایزه ادبی مشهد با اعلام اسامی برگزیدگان بخش مجموعه داستان و رمان اضافه کرد: در بخش مجموعه داستان، عالیه طایی برای مجموعه داستان «چشم سگ» رتبه اول، محمدرضا زمانی برای مجموعه داستان «ساکن خانه دیگران» رتبه دوم و داریوش احمدی برای مجموعه داستان «به مگزی خوش آمدید» رتبه سوم را کسب کردند. همچنین مهسا علیون برای مجموعه داستان «بلیت یک طرفه به مالدیو» و آرش محمودی برای مجموعه داستان «نیوکاسل» شایسته تقدیر معرفی شدند. در بخش برگزیدگان رمان نیز، علی‌اکبر حیدری برای رمان «استخوان» رتبه اول، منصور علی‌مرادی برای رمان «اوراد نیمروز» رتبه دوم و صمد طاهری برای رمان «برگ هیچ درختی» رتبه سوم را کسب کردند. همچنین از احمد حسن‌زاده برای رمان «خیال‌باز» تقدیر به عمل می‌آید.

انتهای پیام
captcha