انتخابات، ابزار مشارکت سیاسی مردم در حاکمیت است
کد خبر: 3976251
تاریخ انتشار : ۱۸ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۴:۳۰

انتخابات، ابزار مشارکت سیاسی مردم در حاکمیت است

فرماندار شیراز با بیان اینکه در شعار محوری استقلال، آزادی و جمهوری اسلامی که یکی از افتخارات و مبانی انقلاب اسلامی است، تحقق جمهوریت از طریق انتخابات و حق تعیین سرنوشت توسط آحاد جامعه پیش‌بینی شده است، گفت: در قانون اساسی نیز آمده است که اداره امور کشور به اتکای آرای عمومی و ابزار مشارکت سیاسی مردم در حاکمیت است.

به گزارش ایکنا از فارس، به نقل از روابط عمومی فرمانداری شهرستان شیراز، محمدرضا امیری، فرماندار شیراز امروز، 18 خردادماه در نشست شورای اداری این شهرستان در جمع مدیران، رؤسا و سرپرستان دستگاه‌های اجرایی و نهادهای عمومی و حاکمیتی و اعضای شورای تامین این شهرستان، ضمن گرامیداشت مناسبت‌های ویژه این ایام یادآور شد: انتخابات یکی از افتخارات جمهوری اسلامی است.

وی افزود: در شعار محوری استقلال، آزادی و جمهوری اسلامی که یکی از افتخارات و مبانی انقلاب اسلامی است، تحقق جمهوریت از طریق انتخابات و حق تعیین سرنوشت توسط آحاد جامعه پیش‌بینی شده است و در قانون اساسی نیز آمده است که اداره امور کشور به اتکای آرای عمومی و ابزار مشارکت سیاسی مردم در حاکمیت است.

وی با بیان اهمیت و ضرورت مشارکت در انتخابات تصریح کرد: میزان مشارکت مردم در انتخابات، حاصل عوامل و متغیرهای متعددی از جمله فضای سیاسی و اجتماعی کشور، میزان امیدواری مردم به انجام تغییرات، وجود تنوع افراد و جریانات سیاسی و شکل‌گیری رقابتی معنادار بین آن‌ها و به ویژه میزان اعتماد مردم به سلامت برگزاری انتخابات، بستگی دارد، ولیکن انتظار می‌رود مدیران دستگاه‌های دولتی و عمومی که از بودجه عمومی دولت بهره می‌برند نیز نقش خود را برای ایجاد شود و نشاط سیاسی و جلب مشارکت عمومی ایفا کنند. بدیهی است این امر در دستگاه‌هایی که جایگاه و نقش موثر در امور اجتماعی دارند، پر رنگ‌تر و خاص‌تر جلوه می‌کند.

رئیس شورای اداری شهرستان شیراز خواهان تنظیم، ارائه و اجرای برنامه‌هایی در این زمینه از سوی دستگاه‌های دولتی برای گروه‌های ارجح و تشکل های غیر دولتی شد.

رئیس ستاد انتخابات شهرستان شیراز در ادامه به بیان گزارشی از اقدامات انجام شده به منظور اجرای دو انتخابات پیش رو پرداخت و افزود: شیراز به عنوان شهرستان مرکزی استان و یکی از ۸ کلانشهر مهم کشور که بخش عظیمی از جمعیت استان را در خود جای داده است، دارای انتخاباتی بسیار پرحجم و پرکار است که در ستاد انتخابات شهرستان شیراز از ماه‌ها قبل تدبیر و برنامه‌ریزی شده و در حال اجراست.

 وی ضمن تقدیر از زحمات همه دست‌اندرکاران از جمله هیئت‌های اجرایی، نظارت، دستگاه‌های امنیتی عضو شورای تأمین و هیئت‌های بازرسی و اعضای ستاد و مسئولین مراکز و مناطق که در این برنامه‌ها به نحو مطلوبی همکاری داشته‌اند، گفت: با استناد به ماده ۲۱ قانون انتخابات ریاست‌جمهوری و ماده ۷۱  قانون انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا، بر لزوم تعامل و همکاری همه جانبه دستگاه‌های اجرایی با مجری انتخابات تاکید شده است.

امیری به ممنوعیت به‌کارگیری امکانات دولتی و عمومی برای تبلیغ له و یا علیه نامزدهای انتخاباتی نیز اشاره و تأکید کرد: فعالیت ادارات و نهادها برای افزایش مشارکت، آری، اما تبلیغ برای نامزدها، خیر؛ هرگونه اقدام شبهه دار در این راستا جرم به شمار رفته و قابل پیگرد است.

فرماندار شیراز در بخش دیگری از سخنان خود به بیان اهمیت خدمت به مردم و پیگیری سایر مسائل و مإموریت‌های ادارات و دستگاه‌ها پرداخت و افزود: اگرچه انتخابات مهم است، اما پرداختن به موضوع انتخابات نباید خللی در ارائه خدمات به مردم وارد سازد و موجب غفلت از پیگیری و تکمیل پروژه‌های عمرانی و اقتصادی شود.

یادآور می‌شود، در پایان شورای اداری شهرستان شیراز، سروان پاسدار افراسیابی به عنوان فرمانده حوزه مقاومت بسیج ادارات ثامن‌الائمه(ع) شهرستان شیراز معرفی و منصوب شد و سرگرد پاسدار حسن کاشف فرمانده پیشین این پایگاه با اهدای لوح، تقدیر و تکریم شد.

انتهای پیام
captcha