تمدنی: تئاتر را در ایران غیرضروری می‌دانند
کد خبر: 3979810
تاریخ انتشار : ۰۵ تير ۱۴۰۰ - ۰۰:۳۷
نظرات اهالی تئاتر پیرامون احیای تئاتر/ 3

تمدنی: تئاتر را در ایران غیرضروری می‌دانند

یک فعال و پژوهشگر تئاتر گفت: هنوز در کشورمان به هنر نمایش به‌عنوان کالای لوکس و غیرضروری نگاه می‌شود!

جواد تمدنی؛ فعال و پژوهشگر تئاتر در گفت‌و‌گو با ایکنا با وخیم خواندن وضعیت این هنر گفت: متأسفانه وضعیتی که اکنون بر هنر گرم حاکم است به‌هیچ‌وجه رضایت‌بخش نیست، البته پیش از شیوع بیماری کرونا نیز چندان شاهد اتفاق خوبی در حوزه نمایش نبودیم، اما با حضور این اپیدمی فاجعه‌بار، تئاتر بیشترین آسیب ممکن را به خود دید. در این میان فعالیت‌های مقطعی و قطره‌چکانی نیز در بهبود وضعیت موجود هیچ‌گونه تأثیری نداشت.

وی افزود: بیشترین ضربه را در تئاتر کسانی متحمل شدند که چرخ این هنر را می‌چرخانند. بازیگر، کارگردان و عوامل پشت‌ صحنه در این ایام برای گذران زندگی خود سختی‌های بسیاری را پشت سر گذاشتند، حتی عده‌ای به‌واسطه مشکلات مادی پیش آمده در زندگی خانوادگی خود نیز مسائلی را تحمل کردند، به‌نحویکه برخی از هنرمندان برای اینکه قادر باشند چرخ زندگی خود را بچرخانند عطای این هنر را به لقایش بخشیده و به دیگر مشاغل روی آوردند!

این کارگردان تئاتر با بیان اینکه دولت برای نجات تئاتر از وضعیت وخیم موجود باید راهکارهایی بیندیشد، گفت: متولی فرهنگ و هنر کشور وزارت ارشاد است، برای همین این حوزه باید در مواقع سختی به کمک هنرمندان بیاید، البته جدا از ارشاد، مراکزی دیگری چون؛ حوزه هنری، سازمان تبلیغات، انجمن تئاتر دفاع مقدس و مجموعه روایت فتح هم باید هر کاری از دستشان برمی‌آید انجام دهند. البته کارهایی هم در این رابطه انجام شده، اما شدت آسیب وارده به‌اندازه‌ای بزرگ است که باید میزان کمک‌ها افزایش یابد.

کمک انجمن تئاتر دفاع مقدس در راستای بیانات رهبری

وی در پاسخ به این سؤال که انجمن تئاتر انقلاب و دفاع مقدس چه کاری برای بهتر شدن وضعیت اهالی تئاتر انجام داده، بیان کرد: پیرو بیانات مقام معظم رهبری که تأکید روی کمک مؤمنانه داشتند ما نیز با برگزاری  جشنواره تئاتر مقاومت در وضعیت کرونایی، تلاش کرده‌ایم هر آنچه در توانمان است برای بهتر شدن وضعیت هنرمندان انجام دهیم. این امر نیز با رعایت تمام مسائل ایمنی رخ داد. برای نمونه با اجرای آنلاین سعی کردیم اقدام خیر‌خواهانه ما منجر به شیوع بیماری نشود.

مدیر روابط عمومی انجمن تئاتر انقلاب و دفاع مقدس متذکر شد: دوستانی که در امر تنظیم بودجه برای فرهنگ و هنر هستند، قادرند اقدامات بهتر از آن چیزی که اکنون شاهدیم، انجام دهند تا هنرمندانی که محل درآمدی دیگری جز تئاتر ندارند، مجبور نشوند این هنر را ترک کند تا قادر باشند در مشاغلی که شاید درخور هنرشان نباشد زندگی خانواده‌شان را تأمین کنند.


بیشتر بخوانید:

تئاتری‌ها دستفروشی می‌کنند

رشد تئاتر منوط به اجرای نمایش‌هاست


وی تأکید کرد: بسیاری از هنرمندانی که در شهرستانها مشغول کار کردن بودند، چون امکان کار کردن در شهرشان را ندارند به تصور اینکه در تهران وضعیت بهتری وجود دارد، محل زندگی خود را رها کرده و به پایتخت می‌آیند، درصورتیکه تهران به لحاظ نیروی کار، اشباع شده است و این مهاجرت‌ها هیچ نتیجه مثبتی به همراه نخواهد داشت. با این توضیح توصیه جدی می‌کنم مسئولان استان‌ها روی هنر توجهی ویژه داشته باشند، چون اگر بخواهند دغدغه‌های هنرمندان خود را نادیده بگیرند در آینده نزدیک دیگر پراکندگی هنر را در کشورمان نخواهیم داشت.

این فعال تئاتر بابیان اینکه امیدوار است در دولت جدید، نگاهی ویژه‌تر به هنر گرم شود، تصریح کرد: معمولاً در تمامی دولت‌ها هنر و فرهنگ به‌عنوان نیاز ثانویه مدنظر قرار گرفته است، اما امیدوارم در دولت جدید وضعیت هنرمندان شکل بهتری پیدا کند، چراکه در دنیا یکی از شاخص‌های فرهنگی برای سنجش پیشرفت، موضوعات فرهنگی و هنری است، پس اگر می‌خواهیم در جهان صاحب اعتبار و نامی باشیم باید به این حوزه به‌عنوان نیاز اولیه نگاه کنیم و در زمان تعیین بودجه، کمترین میزان را برای حوزه در نظر نگیریم.

داشته‌های ادبی فراوان، برای کارهای تئاتری

وی متذکر شد: با وفور آیین‌ها و داستان‌هایی که در فرهنگ و ادبیات ما وجود دارد، تئاتر و هنر کشورمان باید یکی از پررونق‌ترین بخش‌ها باشد، اما وقتی می‌بینیم در چنین وضعیتی تا به این اندازه در سختی به سر می‌بریم تنها این نکته برایمان مشخص می‌شود که قدر داشته‌های خود را نمی‌دانیم، زیرا هنوز در کشورمان به هنر نمایش به‌عنوان کالای لوکس و غیرضروری نگاه می‌شود!

تمدنی در پایان بابیان اینکه از طرف دولت باید برای هنر نمایش یارانه در نظر گرفته شود، بیان کرد: تأثیرگذاری تئاتر بیشتر از سینماست، چون در این حوزه تماشاگر ارتباط مستقیم با هنرمند دارد، در این راستا نیاز است هرگونه کمکی را به این هنر انجام داد.

انتهای پیام
captcha