جشنواره داستانی حافظ پایان یافت + معرفی برگزیدگان
کد خبر: 4003875
تاریخ انتشار : ۱۹ مهر ۱۴۰۰ - ۱۰:۳۴

جشنواره داستانی حافظ پایان یافت + معرفی برگزیدگان

همزمان با هفته بزرگداشت حافظ، جشنواره داستانی حافظ با معرفی برگزیدگان به‌کار خود پایان داد.

به گزارش ایکنا از فارس، همزمان با هفته بزرگداشت حافظ، مراسم اختتامیه جشنواره داستانی حافظ شب گذشته، 18 مهرماه در بستر فضای مجازی و با سخنرانی اساتید حافظ‌پژوه کشورمان در شیراز برگزار شد.

در این مراسم اساتیدی چون اصغر دادبه، استاد حافظ‌پژوه دانشگاه علامه طباطبایی؛ سعید حسام‌پور، استاد دانشگاه شیراز و منیژه عبداللهی، عضو شورای عالی مرکز حافظ‌شناسی سخنرانی کردند و در پایان هم دل‌گفته‌هایی از قطب‌الدین صادقی، فیلمنامه نویس و کارگردان تئاتر در پیوند با حافظ پخش شد.

منیژه عبداللهی، عضو شورای عالی مرکز حافظ‌شناسی و نماینده‌ هیئت داوران جشنواره در این مراسم پس از گزارشی از روند برگزاری جشنواره، بیانیه‌ این هیئت را قرائت کرد.

در بخشی از این بیانیه آمده است:

«حافظ از بزرگ‌ترین گویندگانی است که در ساخت و پرداخت معنای جهان، نقش‌آفرینی کرده است و دیوان او که برآیند ادب، فرهنگ و اندیشه‌ قوم‌های ایرانی است، جهان ذهن و زبان ایرانیان را وسعت داده است؛ با این‌ حال و با آنکه در سال‌های اخیر، توجه و اقبال به شعر و شیوه‌ اندیشه‌ورزی حافظ، رو به فزونی‌ست، تحرک و پویایی لازم در عرصه‌ خلق آثاری متناسب با شرایط جهان معاصر، با بهره‌مندی از تجربه‌های ذهنی و زبانی حافظ و تکیه بر نفوذ عمیق او در میان مردم، پدید نیامده است؛ این در حالی ا‌ست که برخی از نویسندگان موفق جهان، توانسته‌اند با بهره‌گیری از آثار بزرگان ادب پارسی، همچون عطار و فردوسی، داستان‌های خود را غنا بخشند.

هیئت داوران جشنواره‌ داستان حافظ، کوشش مرکز حافظ‌شناسی را ارج می‌نهد که زمینه‌ای مناسب فراهم آورده تا نویسندگان و داستان‌نویسان، با زبان آشنای خود، یعنی زبان داستان و بهره‌گیری از تجربه‌های هنری جدید، پیوند خود را با هویت هنری و فرهنگی حافظ تداوم بخشن».

عبداللهی در ادامه توضیحاتی در خصوص جزئیات برگزاری جشنواره و فرایند داوری آثار ارائه داد و گفت: مقدمات این جشنواره از یک‌سال پیش آغاز شد و با انتشار متن فراخوان در اسفندماه ۱۳۹۹ ادامه یافت. در بازه‌ زمانی تعیین شده، یعنی تا 15مردادماه که مهلت ارسال آثار به پایان رسید، مجموعا 320 نفر (200 خانم و 120 آقا) با ارسال داستان‌های خود به دبیرخانه، در این جشنواره شرکت کردند و آثارِ رسیده برای داوری به گروه داوران سپرده شده است.

وی با بیان اینکه داوری آثار دریافت‌ شده در مدت‌ زمان نسبتاً طولانی که لازمه‌ی بررسی دقیق آثار بود، انجام شد، گفت: داوران، در دیدگاه کلی خود، افزون‌بر مرتبط‌بودن داستان‌ها با رویکرد اصلی جشنواره، یعنی سرشته‌شدن درون‌مایه‌ داستان با شعر یا زندگی یا زمانه‌ حافظ، به ساخت و پرداخت هنرمندانه‌ی اثر و بهره‌مندی کافی از شیوه‌ها و تکنیک‌های داستان‌پردازی نیز، توجه داشته‌اند.

عضو شورای عالی مرکز حافظ شناسی تصریح کرد: داوران، داستان‌ها را بدون نام نویسنده، در طی سه مرحله، ارزیابی کردند؛ نخست، تمام داستان‌ها بررسی شد و از میان آن‌ها، براساس معدل نظرات داوران، تعداد ۶۳ داستان به مرحله‌ دوم راه یافت. در این مرحله، پس از بازخوانی داستان‌ها، هرکدام از داوران، به‌طور مستقل، برای هر داستان، مجدداً، امتیازی در نظر گرفتند که برآیند آن، برگزیده‌شدن پانزده داستان برای مرحله‌ی سوم بود. در این مرحله، وجوه مختلفِ داستانی هر کدام از آثار پانزده‌گانه (روایت، زبان، درون‌مایه، موضوع و...) دیگربار بررسی شد.

وی ادامه داد: سرانجام، هیئت داوران توافق کردند که در این دوره، اثری به‌عنوان داستان برگزیده و برنده‌ جایزه‌ نخست تا سوم، معرفی نشود؛ با این ‌حال، نظر به برخی شایستگی‌های هنری داستان‌ها، همراه با ادراک عاطفی شعر حافظ و ارتباط صمیمانه با جهان فکری و زندگی و زمانه‌ی او، پنج اثر به‌عنوان آثار شایسته‌ی سپاس معرفی شدند.

نماینده هیئت داوران جشنواره اظهار کرد: آثاری که به این جشنواره رسیده از سراسر کشور و از تمام استان‌ها بوده است؛ اما نویسندگانِ استان‌های فارس، تهران، اصفهان، خراسان رضوی، خراسان شمالی، گیلان و مازندران به ترتیب بیش‌از استان‌های دیگر از این جشنواره استقبال کرده و آثار خود را فرستاده‌اند.

در ادامه این مراسم آثار شایسته سپاس این جشنواره معرفی شدند که شامل داستان «فضای سینه‌ی حافظ، هنوز، پر ز صداست» نوشته‌ مژگان شادفر از شیراز؛ داستان «در میان خطوط»، به قلم صدیقه محمودی بهلولی از زرقان؛ داستان «زیر بوته‌ گل سرخ»، از مرتضی فرجی از همدان؛ داستان «سر دار بلند»، اثر هادی طیطه از مهاباد و داستان «۲۵۵» از مصطفی محمدی تمنایی از تهران بودند.

بنا بر این گزارش، هیئت داوران نخستین جشنواره داستانی حافظ، آقایان حسن میرعابدینی، ابوتراب خسروی، محمد کشاورز و احمد اکبرپور و خانم منیژه عبدالهی بوده است.

یادآور می‌شود، اعطای نشان درجه یک علمی حافظ‌شناسی به حافظ‌پژوه برتر (۲۰مهر ۱۴۰۰- ساعت ۱۶:۳۰) و سخنرانی‌های علمی‌هنری با موضوع حافظ و هنر (۲۱ تا ۲۳ مهر ۱۴۰۰، ساعت ۲۰) از دیگر ویژه‌برنامه‌های مرکز حافظ‌شناسی با همکاری ستاد یادروز حافظ است که به‌مناسبت بیست‌وپنجمین یادروز حافظ درنظر گرفته شده و به‌صورت مجازی ارائه خواهد شد.

انتهای پیام
captcha