درخواست حماس برای برگزاری انتخابات فراگیر
کد خبر: 4020179
تاریخ انتشار : ۲۰ آذر ۱۴۰۰ - ۲۲:۵۵

درخواست حماس برای برگزاری انتخابات فراگیر

سخنگوی حماس با انتقاد از تشکیلات خودگردان در برگزاری انتخابات محدود در کرانه باختری خواهان برگزاری انتخابات در همه سرزمین‌های فلسطینی شد.

به گزارش ایکنا به نقل از خبرگزاری شهاب، حازم قاسم، سخنگوی حماس با بیان اینکه تشکیلات خودگردان همچنان از شایستگی ملی شانه خالی می‌کند، تصریح کرد: برگزاری انتخابات فراگیر و نه جزئی ضروری است.

 علاوه بر این صلاح عبدالعیتی، رئیس کمیسیون بین‌المللی حمایت از حقوق مردم فلسطین «حشد» نیز گفت: برگزاری انتخابات محلی برای مرحله اول در کرانه باختری بدون برگزاری آن در نوار غزه باعث تداوم تفرقه می‌شود و تشکیلات خودگردان همچنان به اقدامات و سیاست‌های آن در برابر نوار غزه ادامه می‌دهد. عبدالعیتی افزود که امیدواریم این انتخابات در غیاب تفرقه برگزار و وضعیت وحدت میان جناح‌های مقاومت فلسطین برقرار شود و انتخابات محلی مقدمه‌ای برای پایان تفرقه موجود باشد.

وی خواستار آن شد که آنچه در این مرحله از انتخابات صورت نگرفته اصلاح شود و در  مرحله بعد انتخاباتی فراگیر و هم‌زمان با نوار غزه انجام شود.
عبدالعیتی تأکید کرد که انتخابات باید به گفت‌وگوی جدی ملی  میان همۀ نیروها و گروه‌های ملی و اجتماعی در سرزمین‌های فلسطینی تبدیل شود.
او با اشاره به ضرورت برگزاری انتخابات در فضای رقابتی و انتخاباتی که امکان مشارکت جوانان، زنان و تمامی نیروهای ملی و اجتماعی را فراهم کند، بر ارتقای نقش نهادهای محلی در توسعه و حمایت از حقوق بشر،  تأکید کرد.  
وی همچنین بر اهمیت رفع موانعی که مانع برگزاری هم‌زمان انتخابات می‌شود، تأکید و پیشنهاد کرد که این امر در چارچوب یک نقشه راه ملی برای برگزار انتخابات ریاست جمهوری و مجلس انجام شود.
عبدالعیتی خاطرنشان کرد: تاکنون به خواسته‌های جامعه مدنی، برای گفت‌وگوی جدی ملی و الزامات برگزاری انتخابات پاسخ داده نشده است.
وی اظهار امیدواری کرد که گام‌های جدی برای تضمین برگزاری هم‌زمان انتخابات در نوار غزه و کرانه باختری برداشته و به شهروندان اجازه داده شود تا در انتخاب نمایندگان خود مشارکت کنند.
امروز انتخابات محلی مرحله اول در کرانه باختری با شرکت 360 هیئت محلی و حدود 215 هیئت که هیچ انتخاباتی در آن‌ها برگزار نشد، آغاز شد. این در حالی است که حماس و سایر گروه‌های مقاومت از مدت‌ها قبل بر برگزاری انتخابات فراگیر و جامع به طور هم‌زمان در نوار غزه و کرانۀ باختری تأکید کرده‌اند.
انتهای پیام
captcha