بیانیه جمعی از فعالان قرآنی در مورد انتصابات اخیر در معاونت قرآن
کد خبر: 4020243
تاریخ انتشار : ۲۲ آذر ۱۴۰۰ - ۱۳:۲۱

بیانیه جمعی از فعالان قرآنی در مورد انتصابات اخیر در معاونت قرآن

جمعی از فعالان قرآنی کشورمان در بیانیه‌ای به انتقاد از انتصابات اخیر وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در معاونت قرآن و عترت پرداخته و آن را مصداق بی‌توجهی وزیر به این معاونت دانسته‌اند.

بیانیه جمعی از فعالان قرآنی در مورد انتصابات اخیر در معاونت قرآنی / منطقه ممنوعه؛ چند انتصاب و چند سؤال

به گزارش ایکنا، انتصاب مدیرکل‌های ارتباطات، آموزش و تبلیغ و ترویج معاونت قرآن و عترت وزارت ارشاد از سوی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در روزهای گذشته باعث شده تا فعالان قرآنی نسبت به این انتصابات و شیوه آن اعتراض کرده و خواستار توضیحات وزیر ارشاد در این زمینه شوند.

بر همین اساس جمعی از قاریان، حافظان و فعالان قرآنی طی بیانیه‌ای نسبت به این اقدام وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی واکنش نشان داده و به صدور بیانیه‌ای پرداخته‌اند. متن این بیانیه به شرح زیر است:

«و من یک توصیه‌ای به همه‌ مسئولان در دوره‌های مختلف داشته‌ام، به شما هم عرض می‌کنم این توصیه را زمان شتابان می‌گذرد و این چهار سال زود تمام می‌شود؛ از هر ساعتی، از هر فرصتی استفاده کنید و نگذارید وقتی را که متعلق به مردم و متعلق به اسلام است، تضییع بشود و از همه امکانات - از همه‌ امکانات زمانی و وقتی- استفاده کنید.»

«بیانات مقام معظم رهبری در نخستین دیدار رئیس‌جمهور و اعضای هیئت دولت سیزدهم»

چند ماه از تشکیل دولت سیزدهم گذشته است و فعالان قرآنی و علاقه‌مندان به این عرصه همچنان منتظر یک اتفاق و حرکت رو به جلو و سازنده از سوی وزیر محترم فرهنگ و ارشاد اسلامی در تعیین تکلیف معاونت مهجور و مظلوم قرآن و عترت می‌باشند. معاونتی که کماکان با سرپرست اداره می‌شود. اما آنچه بر شدت نگرانی‌های‌مان طی روزهای گذشته افزوده، انتصابات اخیر در این معاونت است. انتصاباتی که ضرورت شفاف‌سازی از سوی شخص وزیر محترم فرهنگ و ارشاد اسلامی را دوچندان می‌کند.

کدام سوابق ارزشمند؟

در ابتدای احکام این برادران بزرگوار آمده است «سوابق ارزشمند» خوب است این سوابق ارزشمند توضیح داده شود. دقیقاً این سوابق ارزشمند در کجا بوده است؟ شنیده‌های ما حاکی از آنست که یکی از این برادران بزرگوار پیش از تصدی این مسئولیت مشغول به فعالیت در کارخانه بوده است!

بنا به پیشنهاد سرپرست؟!

در ادامه احکام آمده است بنا به پیشنهاد سرپرست! اگر سرپرست پیشنهاد نداده باشد، در حکم مطلب خلاف واقع آمده که جای تأسف عمیق و فراوان دارد. اگر هم واقعاً سرپرست این افراد را پیشنهاد داده است لطفاً سرپرست محترم بفرمایند بر اساس چه مبنایی و طی چه فرایندی به انتخاب این افراد رسیده‌اند؟ گزینه‌های دیگر چه کسانی بوده‌اند و توضیح دهند و تبیین نمایند که پیش از حضور معاون جدید انتخاب مدیران وی توسط سرپرست صحیح بوده است یا خیر؟ در فرآیند این انتخاب‌ها به چه میزان به معیارهای و شاخص‌های مورد نظر رهبری معظم انقلاب در بیانیه گام دوم انقلاب توجه شده است؟ بهتر نبود خود معاون مدیرانش را انتخاب کند؟ یا اگر قرار به انحلال یا ادغام این معاونت در یک سازمان جامع قرآنی در کشور است این انتصابات دیگر چه معنایی دارد؟

آقایان! خودتان شفاف‌سازی کنید؟

نکته بعدی خطاب و مطالبه از خود آن مدیران محترم است. خوب است این رسم شود تا مدیرانی که منصوب می‌شوند حجت‌های شرعی‌شان را برای قبول مسئولیت بفرمایند و همچنین توضیح دهند در کوتاه مدت و میان مدت بناست چه فعالیتی انجام دهند تا قابل سنجش باشد.

منشأ معرفی افراد کجاست؟

در ابتدای دولت رئیس جمهور محترم سامانه‌ای را به منظور معرفی مدیران در نظر گرفتند، خوب است توضیح داده شود که کدام یک از مدیران فعلی معاون قرآن و عترت از آن سامانه انتخاب شده‌اند؟ و اینکه این بزرگواران را چه کسی معرفی کرده است؟

 قرآن و فعالیت‌های قرآنی برای وزیر محترم ارشاد اهمیت دارد؟

در طول چند ماه گذشته وزیر محترم ارشاد در حوزه‌های مختلف هنری، سینمایی، مطبوعاتی کتاب و... هم گفت‌وگوی مفصل داشته‌اند و هم دیدارهایی با اهالی آن حوزه، آیا معاونت قرآن و عترت نیز به اندازه سایر موضوعات وزارت خانه برای جناب وزیر اهمیت دارد؟ یا این معاونت از درجه اهمیت کمتری برخوردار است؟ عملکرد این چند ماهه چه می‌گوید؟ سینما مهم‌تر بوده یا قرآن؟ کتاب یا قرآن؟ مطبوعات یا قرآن؟!

 قابل توجه شورای محترم توسعه 

در خبرها آمده بود در پنجاه و سومین جلسه شورای توسعه فرهنگ قرآنی کلیات شاخصه‌های انتصاب مدیران قرآنی مورد تصویب قرار گرفته است. خبری که می‌تواند بارقه‌ای از امید تحول و رونق در فعالیت‌های قرآنی را ایجاد کند، اما انتصابات اخیر چه نسبتی با آن شاخص‌ها دارد؟ آیا نباید شورا نسبت به این انتصابات و نقض غرض‌ها از همان آغاز واکنش درخور توجهی نشان دهد؟ اگر بحث سیاستگذاری و تعیین راهبردها بدون توجه به الزامات اجرایی و اشراف بر عملکرد سایر دستگاه‌ها باشد، صرف این همه وقت و هزینه چه معنایی خواهد داشت؟

آیا ما وارد منطقه ممنوعه شده‌ایم؟

برخی فعالان قرآنی با تعجب عنوان می‌کنند: «وارد منطقه ممنوعه نشوید! ما می‌ترسیم کرسی داوری یا تلاوتمان از ما گرفته شود و جرأت حرف زدن نداریم»!!

عرض می‌کنیم: ما فقط حرف‌هایی که اغلب می‌دانند را شفاف گفته‌ایم! کار جدیدی نکرده‌ایم! بزرگان قرآنی، خادمان قرآن، اساتید به نام قرآنی کجا هستند؟ چرا برخی از این بزرگواران در محافل خصوصی ابراز تأسف می‌کنند اما کلامی در فضای عمومی نمی‌گویند؟ تاریخ پر است از بزنگاه‌هایی که خواص ترسیدند و در وقت لازم واکنش نشان نداند.

اگر بناست در کشور تحول اتفاق بیفتد لازم است در سمت‌های مختلف افراد دارای اندیشه و توان اجرایی بالا، با سابقه روشن و درخشان مرتبط مسئول باشند، و الا چهار یا هشت سال دیگر که به گذشته نگاه کنیم تحولی رخ نداده است و شعارها و برنامه‌های رئیس جمهور محترم به عمل تبدیل نشده است.

چهل و چند سال از انقلاب گذشته است و اکنون ابتدای انقلاب نیست که آزمون و خطا کردن در برخی حوزه‌ها طبیعی باشد. قطعاً ما مطالبه خواهیم کرد و سؤالاتمان را شفاف خواهیم پرسید. انقلاب و فعالیت‌های قرآنی دیگر فرصتی برای وقت تلف کردن ندارد. اکنون سال ۵۷ نیست سال ۱۴۰۰ است. آری... رسا و شفاف می‌گوییم که: «ما وارد منطقه ممنوعه می‌شویم». «وَلَا يَخْشَوْنَ أَحَدًا إِلَّا اللَّهَ وَكَفَىٰ بِاللَّهِ حَسِيبًا»(احزاب ۳۹)

جمعی از فعالان قرآنی کشور

اسامی به ترتیب حروف الفباء تا زمان تنظیم این خبر:

روح‌الله آقایی از استان قم

اسماعیل احمدی از استان سمنان

حسین ایمانی از استان چهارمحال و بختیاری

رسول باقی از استان قم

ثریا جمشیدی از استان کرمان

هاجر جهاندیده از استان آذربایجان شرقی

جوادیان از استان تهران

علیرضا حاجیان از استان سمنان

محمدحسین حبیبی از استان قم

محمد حفظ‌اله از استان بوشهر

علی‌اصغر رضوانی از استان تهران

مریم سارانی‌نیا از استان سیستان و بلوچستان

حسین سلیمانی از استان قم

مهدی سیفی از استان سمنان

علی‌رضا شعبانی‌فرد از استان تهران

امین شغلی از استان قم

مجتبی شغلی از استان تهران

محمد صادق صاحب‌هنر از استان قم

صدیقه صادقین از استان تهران

زینب عیسائیان از استان ایلام

تیمور کاکایی از استان تهران

علیرضا کچوئیان از استان تهران

عباس کریمی از استان سمنان

مصطفی کیکاوسی از استان سمنان

میلاد مرجانی از استان تهران

مریم معصومی از استان کرمان

موسی معتمدی از استان اصفهان

محمدصادق مقدسیان از استان قم

ملیحه منگلی‌زاده از استان گلستان

محمدرسول مهدوی از استان قم

مهندسی از استان قم

سیدامین‌اله موسوی‌مقدم از استان قم

فهیمه‌سادات موسوی‌نیا از استان خراسان رضوی

سیدعبداله میراحمدی از استان چهارمحال و بختیاری

علی مقنی نصرآبادی از استان قم

نجمه‌سادات هاشم آبادی از استان قم

سیدمهدی هاشمی از استان قم

همچنین تعدادی از  فعالان قرآنی شناخته شده از استان‌های مختلف نیز این بیانیه را امضا کرده‌ اما به خواست آنان، نامی از ایشان برده نشده است.

انتهای پیام
captcha