همراه بزرگانی چون عراقی از آثار شاعران گمنام استفاده کردیم+ صوت
کد خبر: 4020397
تاریخ انتشار : ۲۲ آذر ۱۴۰۰ - ۰۹:۱۰
سرپرست گروه «نغمه‌گردان» در گفت‌وگو با ایکنا:

همراه بزرگانی چون عراقی از آثار شاعران گمنام استفاده کردیم+ صوت

آهنگساز آلبوم «جز عشق ندارم هنری» گفت: بسیاری از همکاران ما از اشعار شعرای نامی استفاده می‌کنند در صورتی که ما در این آلبوم در کنار شاعران بزرگی چون رهی معیری و عراقی از کلام و شعر افرادی که شاید دفعات اولی باشد که روی اشعار آنها کار می‌شود نیز استفاده کرده‌ایم.

احسان عبایی متولد مشهد و دارای کارشناسی ارشد نوازندگی موسیقی ایرانی از دانشگاه هنر است و پیش از این سه آلبوم از وی منتشر شده است که می‌توان به آلبوم‌های «طلیعه دشتی»، «چقدر ز خویش دورم»، «از سراسر بگذشته» که آلبوم سوم، آلبوم برتر در سومین جشنواره موسیقی بسطامی در سال 1396 شناخته شد و اثر جدیدی که در روزهای آتی منتشر می‌شود آلبوم «جز عشق ندارم هنری» اشاره کرد. همچنین وی سرپرست گروه موسیقی «نغمه‌گردان» است.

در آستانه آیین رونمایی از نخستین آلبوم گروم موسیقی «نغمه‌گردان» با نام «جز عشق ندارم هنری» در روز 25 آذر در فرهنگسرای سرو؛ خبرنگار ایکنا گفت‌وگویی با احسان عبایی، آهنگساز و نوازنده این آلبوم انجام داده است که به بررسی و واکاوی آن پرداخته است.

عبایی در رابطه با آلبوم «جز عشق ندارم هنری» بیان کرد: این مجموعه توسط گروه موسیقی «نغمه‌گردان» به آهنگسازی و تنظیم بنده ساخته و تولید شده است و آواز آن را سیدمحسن حسینی خوانده‌ است. ضبط این کار از اوایل پاییز سال 1398 شروع شد و تا قبل از همه‌گیری کرونا بخش عمده‌ای از آن انجام شد. بعد از محدودیت‌ها روند کار تحت تأثیر این شرایط قرار گرفت و درنهایت کار در یک سال بعد به پایان رسید و برای انتشار آماده شد. پنج‌شنبه این هفته؛ 25 آذر در فرهنگسرای سرو، مراسم رونمایی آن برگزار خواهد شد. عنوان آلبوم، یعنی«جز عشق ندارم هنری» برگرفته از یکی از ابیاتِ شعر محیط قمی است که اولین تصنیف این آلبوم بوده و بنا به نظر و سلیقه دوستان در گروه «نغمه‌گردان» انتخاب شد.

وی در رابطه با ژانر این آلبوم بیان کرد: این اثر در قالب موسیقی دستگاهی ایرانی با سازبندی نسبتاً مرسوم ساخته و تنظیم شده است. قطعات این آلبوم در مایۀ بیات اصفهان ساخته شده است و فرم آن نیز بر اساس فرم کلاسیک موسیقی دستگاهی طراحی شده است.

آلبوم «جز عشق ندارم هنری» اثری با اشعار کمتر شنیده است

عبایی در رابطه با گروه «نغمه‌گردان» بیان کرد:‌ این گروه در پاییز سال 97 شکل گرفت و فعالیت خود را شروع کرد و اجراهایی در چند شهر داشت و تا به امروز، علی‌رغم همه مشکلاتی که وجود داشته و دارد حیات و فعالیت خود را ادامه داده است. با تأسیس و شروع فعالیت گروه «نغمه‌گردان» قطعات آلبوم «جز عشق ندارم هنری» به تدریج ساخته و تنظیم آنها شکل گرفت و چندین بار به صورت رسمی کنسرت داده شد.

وی در رابطه با جامعه هدف آلبوم موسیقی «جز عشق ندارم هنری» گفت: اصولاً وقتی که آلبومی در حوزه موسیقی تولید می‌شود برای یک جامعه هدفی است که از پیش به آن فکر شده ولی پیش می‌آید که افراد دیگر با سلایق متفاوت هم به آن اثر گرایش یا تمایل یابند و یا به بخشی از آن علاقه پیدا کنند و ترجیح دهند بیش از یک‌بار، قطعه یا قطعاتی از آن مجموعه را گوش بدهند. این آهنگساز افزود: چون بخش عمده‌ای از این آلبوم در ارتباط با کلام است و غالباً کلام عنصر بسیار جذابی برای مخاطبان بوده است، در این مجموعه سعی شده از اشعار شاعران متفاوتِ دوره‌های مختلف اعم از معاصر و غیر معاصر استفاده شود و تلاش بر این بوده که این مجموعه بتواند توجه سلایق غیرمتمایل به موسیقی دستگاهی را هم تا حد ممکن جلب کند. البته این جلب توجهِ غیرمخاطبان امری نسبی است؛ چراکه برخی آلبوم‌ها با این موضوع مواجه می‌شوند و بعضی‌ها هم خیر. ما امیدواریم که این اتفاق بیافتد و تلاشمان نیز در همین راستا بوده است.

کد

عبایی در رابطه انتخاب اشعار گفت: یک روال رایجی وجود دارد که بسیاری از همکاران ما از اشعار شعرای نامی استفاده می‌کنند در صورتی که می‌تواند همیشه اینطور نباشد. ما در این آلبوم در کنار اسم شاعرانی چون رهی معیری و عراقی از کلام و شعر افرادی که شاید دفعات اولی باشد که بر روی اشعار آنها کار می‌شود نیز استفاده کرده‌ایم.

گفت‌وگو از سجاد محمدیان
انتهای پیام
captcha