بزرگداشت یاد بزرگان امری قرآنی است
کد خبر: 4021427
تاریخ انتشار : ۲۶ آذر ۱۴۰۰ - ۱۷:۱۹
محسن قرائتی:

بزرگداشت یاد بزرگان امری قرآنی است

رئیس ستاد اقامه نماز کشور گفت: بزرگداشت بزرگان یک امر الهی و قرآنی است و یاد بزرگان یک ارزش است. زیرا وقتی کسی بزرگان خودش را شناخت، دیگر غرب‌زده نمی‌شود و لذا ما باید از بزرگان‌مان تجليل کنیم.

به گزارش خبرنگار افتخاری ایکنا، برنامه مراسم سوگواری دهه اول ایام فاطمیه و بزرگداشت سالگرد ارتحال حضرات آیات صدرالدین حائری شیرازی و محی‌الدین حائری شیرازی، پنجشنبه ۲۵ آذرماه، که در صحن شبستان امام خمینی(ره) حرم مطهر شاهچراغ حضرت احمد ابن موسی الکاظم(ع) با تلاوت امیر فتحی‌پور، قاری ممتاز برگزار شد.

حجت‌الاسلام و المسلمین محسن قرائتی، مفسر قرآن کریم، در این مراسم به تفسیر معنایی آیه چهل‌و‌یکم سوره مبارکه مریم «وَاذْكُرْ فِي الْكِتَابِ إِبْرَاهِيمَ ۚ إِنَّهُ كَانَ صِدِّيقًا نَبِيًّا» پرداخت و اظهار کرد: «وَ اذْكُرْ» تجليل از بزرگان و زنده نگه داشتن یاد مردان خدا و توجه به کمالات انسان‌های شایسته يكى از شيوه‌هاى تربيت است‌ و «صِدِّيقاً نَبِيًّا» بدین جهت که صداقت شرط نبوت است و صداقتى «كانَ صِدِّيقاً» است و ارزش دارد كه جزء خلق و خوى انسان و کمالات رفتاری و عقلی و بینشی او باشد. و همچنین نیز صادق امین در واقع یکی از بارزترین صفات پیامبران توحیدی و حاملان وحی‌الهی و علمای مصلح و عارفان سالک است که پیام‌رسان صدیق فرمان خالق متعال بی‌کم و کاست به بندگان خدا هستند.

یادمان بزرگان یک امر قرآنی‌ است

وی با تاکید بر اینکه برگزاری مراسم عزاداری برای یادمان گرامیداشت علما کافی نمی‌باشد بلکه با تلاش و پشتکار برنامه‌دار نیاز به تربیت نسل جایگزین است، افزود: بزرگداشت بزرگان یک امر الهی و قرآنی است و یاد بزرگان یک ارزش است. زیرا وقتی کسی بزرگان خودش را شناخت، دیگر غرب‌زده نمی‌شود و لذا ما باید از بزرگان‌مان تجليل کنیم.

ضرورت دستیابی به صادرات مرجعیت علمی در کشور

قرائتی به چگونگی امر تجليل پرداخت و تصریح کرد: مهم‌ترین تجليل از بزرگان آن است که جای آنها را پُر کنیم و باید فرزندان‌مان را به علم آموزی تشویق کنیم تا تبدیل به یک عالم ربانی و یک شخصیت علمی کارآمد درآید و برای جامعه‌اش مفید فایده واقع شود. همچنین نیز باید در بخش علوم انسانی به صدور مرجعیت علمی در کشور دست پیدا کنیم و به این رشد برسیم و حضرت آیت‌الله میرزا جواد تبریزی، حضرت آیت‌الله حائری شیرازی، آیت‌الله دستغیب شیرازی، آیت‌الله محلاتی، آیت‌الله ربانی، آیت‌الله حدائق و آیت‌الله ایمانی و آیت‌الله مکارم شیرازی به عنوان یکی از این افراد رشد یافته در جوار سومین حرم اهل‌بیت(ع) هستند و نیز منش و علم این علما نیز  مورد تشریح قرار بگیرد. و باید از این دست افراد شایسته و جوانان انقلابی کارآمد و از طلبه‌ها و دانشجویان مستعد حمایت همه‌جانبه‌ای برای رشد علمی و کمال شخصیتی انجام داد.

استاد حوزه و دانشگاه با اشاره به ویژگی های فقید سعید حضرت آیت الله حائری شیرازی بیان کرد: این عالم گرانقدر از قدرت تمثیل بسیار بالایی برخوردار بودند و با هر مثلی یک شبهه را حل می‌کرد که در کمتر عالمی دیده می‌شود. همچنین همه ما باید تفسیر قرآن و معرفی کتب اهل علم را وظیفه خود بدانیم و برای معرفی قرآن کریم به همگان تلاش کنیم. و نیز معرفی مطلوب علمایی که در نقاط مختلف زندگی می‌کنند نیز حائز اهمیت است و استان فارس مهد علمای مختلف دینی بود و باید مردم فارس باید تلاش کنند با حمایت ‌های مختلف، جایگزین مناسبی برای این افراد پیدا شود و دنیا از علم آنها بهره‌گیری کند.

سه راهبرد نصرت‌آفرین در فتوحات

حجت الاسلام و المسلمین قرائتی عنوان کرد: «لِيُظْهِرَهُ عَلَى الدِّينِ كُلِّهِ» سه بار در کتاب کلام‌الله مجید تکرار و شده است و پیام تاکیدی آن این است نصرت‌الهی با جبهه حق است و باید حرکت خود را با اراده الهی هماهنگ سازیم وگرنه محو و نابود خواهیم شد. بدین خاطر که محور وپايه‌ى دين اسلام بر مدار «دِينِ الْحَقِّ» است، زیرا «لِيُظْهِرَهُ» حق بر باطل پيروز است. و همچنین نیز برای اینکه اسلام بتواند کره زمین را بگیرد نیاز به یک رهبر مصلح داريم که بتواند کره زمین را اداره کند و پروردگار او را تعیین کرده و او حضرت مهدی(عج) است و دوم اینکه یک قانون می‌خواهیم و آن قانون باید از غیب باشد و قانونش همان کتاب قرآن است، پس مکتب او قرآن هست و یک آمادگی می‌خواهد و آمادگی آن به این است که ما اسلام‌شناس باشیم.

محصول قلم و دانش

وی با بیان اینکه تولید محصول اندیشه و دانش است و توزیع متعادل محصول قلم متعهد و بیان صدیق است و پژوهش‌های بنیادین موجب علم‌آموزی و آفرینش ثروت می‌شود، افزود: برخی نکات موجب تاسف و رنجش دل انسان می‌شود و می‌بینیم کتاب تورات و انجیل به دو هزار زبان ترجمه شده است، ولی الان کتاب قرآن کریم رو توانستند به ۵۰ زبان زنده دنیا ترجمه کنند و ما در این زمینه خیلی عقب ماندیم و نتوانستیم از زمان و فرصت‌ها استفاده کنیم.

معلم قرآن گفت: همه مخلوقات خدا در هسته درونی خودشان دارای یک لطف و کمال است پس هر لحظه همه ما انسان‌های موحد باید شاکر و ثناگوی درگاه قادر متعال باشیم.

یادآور می‌شود، ایام سوگواری دهه اول فاطمیه در حرم مطهر حضرت شاهچراغ(ع) با مداحی و قرائت دعای کمیل با نوای صادق آهنگران، نوحه‌خوان اهل‌بیت(ع) و یادگار هشت سال جنگ تحمیلی و شعرخوانی محمدزمان گلدسته، شاعر آئینی شیرزای همراه بود.

مصطفی فکوری

انتهای پیام
captcha