«رمانتیسم عماد و طوبی» در راستای تحکیم خانواده است + فیلم
کد خبر: 4021599
تاریخ انتشار : ۰۱ دی ۱۴۰۰ - ۰۸:۳۹
صبا‌‌غ‌زاده در گفت‌وگو با ایکنا:

«رمانتیسم عماد و طوبی» در راستای تحکیم خانواده است + فیلم

تهیه کننده «رمانتیسم عماد و طوبی» گفت: تلاش کردیم این فیلم در راستای تحکیم خانواده باشد زیرا جامعه فعلی به شدت نیازمند چنین کارهایی است.

مهدی صباغ‌زاده؛ کارگردان و تهیه‌کننده سینما در گفت‌و‌گو با ایکنا پیرامون جدیدترین فیلمش «رمانتیسم عماد و طوبی» که در حال اکران است اظهار کرد: در این اثر سینمایی به عنوان تهیه‌کننده حضور دارم و پسرم کاوه صباغ‌زاده؛ کارگردانی فیلم را بر عهده دارد. بعد از خواندن فیلمنامه این کار متوجه شدم با یک عاشقانه زیبا رو‌به‌رو هستم که در آن تحکیم خانواده جز اولویت‌هاست زیرا در جامعه‌ای که آمار طلاق بالا رفته و هر روز بیشتر شاهد فروپاشی خانواده هستیم، ساخت این دست آثار می‌تواند قدمی در جهت تقویت بنیاد خانواده باشد.

وی افزود: طبق گفت‌و‌گوهایی که با کاوه داشتم وی تاکید داشت حتماً فیلم پایانی شاد داشته باشد هرچند به شخصه نظری دیگر داشتم اما کارگردان تاکید داشت در فضای فعلی کارهایی که در آنها امید وجود دارد از ضرورتهاست و کارهایی که پایان تلخ دارد می‌تواند برای مخاطب ناامیدی همراه داشته باشد. دلیل دیگری که فیلمساز به آن باور داشت و مرا هم قانع کرد این بود که در شرایط دشوار اقتصادی موجود، یک پایان تلخ نه تنها سودی برای تماشاگر ندارد، بلکه باعث تخریب روحی او نیز می‌شود.

کارگردان فیلم «خانه خلوت» در پاسخ به این سوال که آیا برنامه‌سازی سینما در جهت تحکیم کانون خانواده است؟ گفت: نگاهی که در ارشاد وجود دارد بر پایه تحکیم خانواده استوار شده است. این اتفاق را در تولیداتی که خود بانی آن است می‌توان مشاهده کرد. نکته دیگر اینکه کارهایی که در آنها پیام اخلاقی داده می‌شود می‌تواند سرگرم‌کننده نیز باشد یعنی اینگونه نیست که اگر ما در فیلمی به ارزش‌ها متعهد هستیم حتما باید سرگرمی را فراموش کنیم. این نکته در فیلم «رمانتیسم عماد و طوبی» از سوی کارگردان به شکلی جدی مد نظر قرار گرفته است.

وی درباره اکران فیلم توضیح داد: این فیلم مورد حمایت ارشاد و بنیاد سینمایی فارابی بود، چون این کار را اثری ارزشمند در جهت تحکیم خانواده می‌دانستند، حتی به کارگردان گفته بودند این فیلم بهترین کار فیلمسازش است که برای جامعه امروز ما کاربرد بسیار دارد. این فیلم به طور همزمان با «قهرمان» و «گشت ارشاد 3» روی پرده رفت، درحالیکه گفته بودند فیلم من بعد از «قهرمان» باید روی پرده رود. در ضمن حرف و حدیث‌هایی پیرامون جلوگیری از پخش «گشت ارشاد» وجود داشت اما این فیلم هم در نهایت روی پرده رفت. در چنین شرایطی طبیعی است شرایط برای اکران «رمانتیسم عماد و طوبی مناسب نباشد.

کارگردان فیلم «سناتور» ادامه داد: در آخرین لحظات وقتی متوجه شدم «گشت ارشاد» روی پرده خواهد رفت و قهرمان هم به نمایش خود ادامه خواهد داد تصمیم گرفتم فیلم را از اکران خارج کنم ولی مسئولان اکران گفتند اگر چنین کاری انجام دهم نمایش فیلم به سال آینده می‌افتد. در چنین موقعیتی دیگر صلاح نبود فیلم نگه داشته شود. البته تنها فیلم من نبود که در این رابطه ضربه بخورد بلکه فیلم سینمایی «منصور» هم که از نگاه من اثر شایسته‌ای است از این شکل اکران، آسیب فراوان دید البته من مشکلی با فیلم‌هایی نظیر «گشت ارشاد» ندارم چون معتقدم این آثار نیز تولیدشان ضروریست زیرا چراغ سینما را روشن نگاه می دارند ولی قرار نیست به این توجیه دیگر فیلم‌ها قربانی شود.

در حال ادیت

وی متذکر شد: درباره تبلیغات فیلم هم ذکر نکته‌ای را ضروری می‌دانم. من نامه وزارت ارشاد پیرامون این فیلم را که در آن ذکر شده بود کار در جهت تحکیم خانواده قدم برداشته به شهرداری بردم تا برای آن تبلیغات شهری بگیرم اما همراهی لازم در این زمینه صورت نگرفت. درباره تیزرهای تلویزیونی نیز وضعیت مناسب نبود و تنها چند تیزر برای پخش این کار در نظر گرفته بودند. این بی‌توجهی در شرایطی رخ می‌دهد که شعارهایی در زمینه حمایت از کارهای ارزشی داده دائما داده می‌شود!

صباغ‌زاده درباره حضور مرحوم علی انصاریان در فیلم هم چنین توضیح داد:  علی انصاریان آخرین تجربه خود را پیش از مرگ در فیلم «رمانتیسم عماد و طوبی» داشت. این بازیگر از جمله هنرمندانی بود که به شدت اخلاقگرا و متعهد بود و به کاری که انجام می‌داد عشق می‌ورزید. جا دارد همین جا از این هنرمند یادی به نیکی بکنیم.

این کارگردان در دیگری از این گفت‌و‌گو درباره چرایی ساخته نشدن فیلم‌هایی نظیر «سناتور» در سینمای ایران و اینکه چرا تولیدات تنها به آثار آپارتمانی خلاصه شده اند، چنین پاسخ داد: من جلساتی با مسئولان ناجی هنر داشتم و پیرامون تولید آثار سینمایی با آنها گفت‌وگو کردم. نظر آنها نیز این بود که در این رابطه باید فیلمسازی شود، ولی این سخنان در حد گفت‌وگو باقی ماند اما هیچگاه عملی نشد، چون مراکز و سازمان‌های دولتی حاضر نیستند در این رابطه سرمایه‌گذاری لازم و کافی را انجام دهند.

وی در پایان تاکید کرد: مشکلی دیگری که سبب شد، فیلم‌هایی نظیر «سناتور» ساخته نشود به شخصیت‌پردازی فیلم‌های اینچنین برمی‌گردد. در سناتور ما نشان می‌دادیم یکی از مقامات کشوری در امر قاچاق حضور داشت. این امر به جذاب‌تر شدن فیلم کمک کرد، ولی آیا این امکان امروز وجود دارد که ما بخواهیم یکی از مقامات را در این رابطه دخیل بدانیم؟ مطمئنا جواب خیر است زیرا هیچگاه اجازه ساخته شدن چنین کاری داده نخواهد شد. برای همین است که دست فیلمسازان برای ساخت فیلم خوب پلیسی و اکشن بسته است. در چنین شرایطی فیلمسازان به سمت فیلم‌های اجتماعی روی ‌می‌آورند که خرج چندانی ندارد و تمام اتفاقاتش در داخل شهر و چند آپارتمان می‌گذرد.

انتهای پیام
captcha