تحول در ساختارهای دولت به وسیله اندیشمندان صورت گیرد
کد خبر: 4024592
تاریخ انتشار : ۰۸ دی ۱۴۰۰ - ۱۵:۲۵

تحول در ساختارهای دولت به وسیله اندیشمندان صورت گیرد

رئیس مرکز تحول در علوم انسانی و اجتماعی دانشگاه شیراز با یادآوری مراحل تحقق تمدن نوین اسلامی مدنظر رهبری گفت: اکنون در مرحله‌ای هستیم که باید تحول در ساختارهای دولت به وسیله اندیشمندان جامعه که در حوزه و دانشگاه هستند، شکل بگیرد.

سعید زاهد زاهدانی، رئیس مرکز تحول در علوم انسانی و اجتماعی دانشگاه شیراز به گزارش ایکنا از فارس، سعید زاهد زاهدانی، رئیس مرکز تحول در علوم انسانی و اجتماعی دانشگاه شیراز امروز، ۸ دی‌ماه در سومین نشست از سلسله نشست‌های تخصصی «فصل تحول گفتمان دولت سیزدهم» با موضوع عدالت و پیشرفت که در دانشگاه شیراز برگزار شد با یادآوری سخنان رئیس جمهور مبنی بر اینکه دانشگاه‌ها اتاق فکر دولت هستند، گفت: برپایی این نشست‌ها تلاشی است برای اینکه در دانشگاه‌های کشور، حرکت مشورت‌دهی به دولت شکل بگیرد.

وی با یادآوری اینکه طبق نظریه‌پردازی مقام معظم رهبری که سیاست‌های کلان و کلی نظام را تعیین می‌کنند ما امروز در مرحله دولت‌سازی اسلامی هستیم، گفت: مرحله سوم برای رسیدن به تمدن نوین اسلامی، مرحله دولت‌سازی اسلامی است یعنی دستگاه حکمرانی باید اسلامی شود؛ کسانی که جامعه را مدیریت می‌کنند و ساختارهایی که می‌خواهد جامعه را مدیریت کند باید اسلامی شوند و اکنون در این مرحله هستیم که دولت اسلامی شود و بعد از اسلامی شدن دولت نوبت به جامعه می‌رسد یعنی وقتی که حکمرانان به صورت اسلامی جامعه را اداره کردند، اقتصاد، مدیریت، نهادها و... اسلامی شد، آن وقت جامعه اسلامی می‌شود.

زاهد زاهدانی تصریح کرد: اکنون مرحله استقرار دولت اسلامی است و پس از آن جامعه اسلامی شکل می‌گیرد و بعد به تدریج سبک زندگی اسلامی جریان پیدا می‌کند که تمدن نوین اسلامی تحقق می‌یابد بنابراین اکنون مرحله‌ای هستیم که باید تحول در ساختارهای دولت به وسیله اندیشمندان جامعه که در حوزه و دانشگاه هستند، شکل بگیرد.

عضو هیئت علمی دانشگاه شیراز در ادامه با اشاره به مبحث عدالت و پیشرفت در حوزه اجتماعی گفت: ابزار مدیریت اجتماعی ما علم جامعه‌شناسی است؛ علم جامعه‌شناسی که امروز در اختیار ماست، از کشورهای غرب صادر می‌شود لذا نمی‌تواند نیازهای ما را تأمین کند و باید با توجه به وضعیت اجتماعی خود این علم را تنظیم کنیم و اگر این تحول اتفاق نیفتد ما ابزار کاملی برای اجرای منویات اجتماعی نخواهیم داشت بنابراین تحول در رشته جامعه‌شناسی یکی از مهم‌ترین وظایفی است که باید اتفاق بیفتد.

وی با بیان اینکه تعبیر عدالت در نظام‌های فکری مختلف متفاوت است و ما تعبیر اسلامی عدالت را لازم داریم اجرا کنیم، گفت: اگر همه ارزش‌های اسلامی را در راستای عدالت با توجه به وضع موجود خلاصه کنیم شاید بتوان بگوییم که باید انحصار را در سطح جامعه خود در سیستم‌های اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی برداریم.

زاهد زاهدانی تصریح کرد: چگونگی شکستن انحصار با عدم تمرکز است، هرجا تمرکزی ایجاد می‌شود آنجا امکانات جمع می‌شود و برای اینکه امکانات توزیع عادلانه شود، باید تمرکزات را با توجه به مناسبات اسلامی بشکنیم.

وی با تصریح اینکه دولت سیزدهم این پتانسیل را دارد که گام اصلی را برای اسلامی شدن دولت بردارد، اظهار کرد: ممکن است سئوال پیش بیاید وقتی عدم تمرکز ایجاد کردیم همه چیز از دست می‌رود، باید گفت خیر، بحث حاکمیت مقتدر سر جای خود است و وقتی صحبت از ولایت مطلقه فقیه می‌کنیم دقیقا این است که اقتدار سیاسی حاکمیت باید حفظ شود و تا زمانی که مردم بصیرت پیدا نکنند، نمی‌توان عدالت را در جامعه مستقر کرد بنابراین مردم باید تربیت شوند.

رئیس پژوهشکده تحول در علوم انسانی و اجتماعی دانشگاه شیراز ادامه داد: اگر مردم  تربیت شوند و ولایت مطلقه فقیه را بپذیرند دیگر لزومی ندارد که واحدها را متمرکز کنیم و همه گوش به فرمان نقطه مرکزی هستیم چرا که دستورات مقام معظم رهبری رساله اجتماعی است بنابراین نمی‌خواهیم حاکمیت را بشکنیم و اقتدار ولی فقیه سرجای خود است.

زاهد زاهدانی افزود: دولت اسلامی در زمان حاضر دولت منتظر است، دولتی که مقدمات ظهور را فراهم می‌کند، دولتی است که امروز گوش به فرمان ولی فقیه است؛ دولت عدالت‌محور نگاه جهانی دارد یعنی منتظر برای ظهور و حاکمیت جهانی امام زمان(عج) است.

وی در پایان با تأکید بر اینکه دولت سیزدهم باید عمل جدی به رهنمودهای مقام معظم رهبری داشته باشد و رهنمودهای قبلی ایشان را که روی زمین مانده مورد توجه قرار دهد، گفت: سالم‌سازی ساختارهای موجود یکی از دستورالعمل‌های اصلی است که بحمد الهی به کارگرفته شده است و مبارزه با فساد انجام می‌گیرد غیر از این باید ساختارهای تولیدکننده فساد هم از بین روند و اصلاح شوند.

انتهای پیام
captcha