آیت‌الله علوی گرگانی: عرفان‌های نوظهور در تضاد با عرفان اسلامی هستند
کد خبر: 4032311
تاریخ انتشار : ۱۰ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۰:۲۲

آیت‌الله علوی گرگانی: عرفان‌های نوظهور در تضاد با عرفان اسلامی هستند

آیت‌الله علوی گرگانی ضمن ارسال پیامی به همایش «گمشدگان لب دریا» تصریح کرد: فرقه‌ها و عرفان‌های نوظهور هیچگونه اصالت و صیغه دینی نداشته و راه معنویت را از دیانت جدا کرده است و در تضاد کامل با عرفان اصیل اسلامی هستند که در عصر حاضر به عنوان یکی از تهدید‌ها و آسیب‌های جدی نظام جمهوری اسلامی ایران و ابزاری برای پیشبرد اهداف جنگ نرم دشمنان علیه نظام محسوب می‌شوند.

به گزارش ایکنا، همایش نقد و آسیب‌شناسی اجتماعی فرق با عنوان «گمشدگان لب دریا» روز گذشته دهم بهمن‌ماه با سخنرانی آیت‌الله احمد بهشتی، عضو مجلس خبرگان رهبری و حجج اسلام سیدعباس موسوی مطلق، پژوهشگر اخلاق و عرفان و احسان بی‌آزار تهرانی، تولیت آستان امامزاده صالح برگزار شد.

در این همایش پیام آیت‌الله علوی گرگانی از مراجع تقلید قرائت شد که در ادامه می‌خوانید؛

بسمه تعالی

قال الله تعالی «یا ایها الذین آمنوالا تتبعوا خطوات الشیطان»

در دنیای امروز که به لحاظ باورهای دینی و فرهنگی، دچار چندهویتی شده است، کمتر جامعه‌ای را می‌توان یافت که هویت خالص دینی داشته باشد. فرقه‌های نوظهور دینی از جمله فرقه‌های نوظهور دینی از جمله فرقه‌هایی هستند که در جوامع در حال رشد هستند که بعضاً باورهای دینی رسمی را نیز دچار چالش کرده‌اند. شست‌وشوی مغز، استثمار و کنترل افراد‌، از ویژگی های بارز این فرقه‌ها است.

در جامعه ‌ما‌، با توجه به محدودیت‌های مذهبی‌، سیاسی و فرهنگی که وجود دارد باز مشاهده می‌شود که فعالیت این فرقه‌ها‌، به طور خزنده و خاموش در لایه‌های پنهان جامعه در حال شکل گیری و جذب نیرو هستند. غالب این جریان‌ها در ایران‌، یا از آبشخوری عرفانی نشات گرفته‌اند‌، یا اگر مستقیم نیز با مقوله‌ها‌ی عرفانی رابطه‌ای نداشته‌اند از مفاهیم و مبانی عرفانی بهره برده‌اند. شاید وضعیت فعلی با وضعیت تهدید ‌فاصله زیادی داشته باشد‌، لیکن آنچه مسلم است محدود‌سازی موفق در حال حاضر از مقابله جدی و همه‌جانبه فردا موثرتر و کم هزینه‌تر است.

ممکن است بعضی از صاحب‌نظران گمان کنند که بهتر است تنها عرفان اسلامی را ارائه دهیم و از نقد این فرقه‌ها بی‌نیاز هستیم‌، درحالی که نقد فرقه‌ها در سطح جامعه و آگاه‌سازی مخاطبین و مردم مخصوصاً قشر جوان‌، موجب می‌شود حرکت آنها کندتر شده و شبهات در میان عموم مردم کمتر شود.

فرقه‌ها و عرفان‌های نوظهور هیچگونه اصالت و صیغه دینی نداشته و راه معنویت را از دیانت جدا کرده است و در تضاد کامل با عرفان اصیل اسلامی هستند که در عصر حاضر به عنوان یکی از تهدید‌ها و آسیب‌های جدی نظام جمهوری اسلامی ایران و ابزاری برای پیشبرد اهداف جنگ نرم دشمنان علیه نظام محسوب می‌شوند.

امید است برگزاری اینگونه همایش‌ها و تضارب آراء صاحبن‌ظران موجب همگرایی و ایجاد راهکاری مناسب در جهت مقابله اصولی و منطقی و مدیریت شده با فرقه‌های غیر اسلامی و منحرف و نجات جامعه اسلامی از افکار التقاطی شود.

انتهای پیام
captcha