حوزه علوم انسانی بیشترین مشارکت را در کنفرانس بازی‌های رایانه‌ای داشته است
کد خبر: 4035896
تاریخ انتشار : ۲۳ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۴:۳۹
دبیر هفتمین کنفرانس بین‌المللی بازی‌های رایانه‌ای:

حوزه علوم انسانی بیشترین مشارکت را در کنفرانس بازی‌های رایانه‌ای داشته است

مدیر مرکز نوآوری صنایع سرگرمی دانشگاه اصفهان گفت: طی شش دوره برگزاری کنفرانس بازی‌های رایانه‌ای، 477 مقاله مورد پذیرش قرار گرفت که 72 درصد آنها به حوزه علوم انسانی مربوط می‌شود.

جواد راستی مدیر مرکز نوآوری صنایع سرگرمی دانشگاه اصفهان

به گزارش ایکنا از اصفهان، جواد راستی، مدیر مرکز نوآوری صنایع سرگرمی دانشگاه اصفهان در نشست خبری هفتمین کنفرانس بین‌المللی «بازی‌های رایانه‌ای؛ فرصت‌ها و چالش‌ها» که امروز، 23 بهمن‌ماه به‌صورت مجازی برگزار شد، اظهار کرد: این کنفرانس در سال 1392 در دانشگاه اصفهان از سوی کارگروه بازی‌های رایانه‌ای متشکل از اعضای هیئت علمی علاقه‌مند به حوزه‌های مختلف این بازی‌ها کلید خورد و بعد از دو سال تلاش و تحقیق، اولین دوره کنفرانس در بهمن 1394 با همکاری بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای در دانشگاه اصفهان برگزار شد که اولین رویداد پژوهشی و مقاله‌محور در حوزه بازی‌های رایانه‌ای بود. یک‌سری رویدادهای جانبی مثل کارگاه‌ها و ماراتن بازی‌سازی و نمایشگاه و لیگ بازی‌های رایانه‌ای نیز در این کنفرانس برگزار شد.

وی افزود: این اتفاق آن‌قدر بزرگ بود که نهادهای حاکمیتی را نسبت به نقش دانشگاه‌ها در حوزه بازی‌های رایانه‌ای هشیار کرد و به دنبال آن، معاونت علمی و فناوری ریاست‌جمهوری و دانشگاه اصفهان طی یک سرمایه‌گذاری مشترک، مرکز تخصصی بازی‌های رایانه‌ای را در سال 1395 در این دانشگاه راه‌اندازی کردند. تمرکز این مرکز بر تقویت زیرساخت‌های آموزش، پژوهش و کارآفرینی در حوزه بازی‌های رایانه‌ای در اصفهان و استان‌های همجوار بود و تاکنون کلاس‌ها و دوره‌های آموزشی مختلف و نیز کنفرانس سالانه بازی‌های رایانه‌ای را برگزار کرده است. همچنین، یک آزمایشگاه سرگرمی در دانشگاه اصفهان ایجاد شد که هدف از آن، ساخت پروژه‌های سرگرمی به‌منظور آموزش و درمان و نیز حمایت از کسب‌وکارهای حوزه سرگرمی بود. در نتیجه، با حمایت مجدد معاونت علمی و فناوری ریاست‌جمهوری، مرکز نوآوری صنایع سرگرمی دانشگاه اصفهان در سال 1398 افتتاح شد که نسخه گسترش‌یافته مرکز بازی‌های رایانه‌ای با حوزه‌های وسیع‌تر بود. این مرکز در حال حاضر، امکانات مختلفی مثل استودیوی صوت و موسیقی، اتاق جلسات، آزمایشگاه بردگیم، سایت مجهز کامپیوتری، آزمایشگاه واقعیت مجازی و واقعیت افزوده دارد و از استارتاپ‌های حوزه سرگرمی حمایت می‌کند.

دبیر هفتمین کنفرانس بین‌المللی «بازی‌های رایانه‌ای؛ فرصت‌ها و چالش‌ها» بیان کرد: در سال 1394، از میان مقالات ارسال شده به دبیرخانه، 90 مقاله مورد پذیرش قرار گرفت که 33 مقاله به‌صورت شفاهی و 57 مقاله به شکل پوستر ارائه شد و سهم سه حوزه اصلی مربوط به بازی‌های رایانه‌ای شامل علوم انسانی، هنر و فنی به ترتیب 76، 10 و 14 درصد بود. در سال 1395، دومین دوره کنفرانس در دانشگاه اصفهان با حضور یک مهمان خارجی از دانمارک برگزار شد. در این دوره، 87 مقاله پذیرفته شد که 35 مقاله، شفاهی و 52 مورد پوستری بودند. از سال 1396، کنفرانس با حضور چند مهمان خارجی شکل بین‌المللی پیدا کرد و 80 مقاله در این دوره مورد پذیرش قرار گرفت که 34 مقاله به‌صورت شفاهی و 46 مورد به‌صورت پوستر ارائه شد.

وی ادامه داد: چهارمین دوره کنفرانس در سال 1397 در کاشان و با حضور مهمانانی از آلمان برگزار شد و مهمانانی نیز از آمریکا، نیوزیلند و فنلاند به‌صورت مجازی با کنفرانس در ارتباط بودند. 74 مقاله در این دوره پذیرفته شد که 48 مقاله، شفاهی و 26 مورد در قالب پوستر بود. در سال 1398، پنجمین دوره کنفرانس مجدداً در دانشگاه اصفهان با 62 مقاله برگزار شد که 38 مقاله به‌صورت شفاهی و 24 مورد به‌صورت پوستر بود. در سال 99 نیز به‌دلیل همه‌گیری کرونا، کنفرانس به‌صورت مجازی و در بستر اسکای‌روم و آپارات برگزار شد که 84 مقاله مورد پذیرش قرار گرفت و 37 مقاله به‌صورت شفاهی(آنلاین) و 47 مقاله به‌صورت آفلاین ارائه شد. در مجموع و طی شش دوره برگزاری کنفرانس بازی‌های رایانه‌ای، 477 مقاله مورد پذیرش قرار گرفت که 225 مقاله به‌صورت شفاهی و 252 مقاله به‌صورت پوستر ارائه شد. همچنین، 72 درصد مقالات از حوزه علوم انسانی، 15 درصد از حوره فنی و 13 درصد از حوزه هنر بود. سهم مقالات حوزه روانشناسی 138؛ حوزه فنی 72؛ حوزه هنر 62؛ یادگیری 47؛ جامعه‌شناسی 35؛ حقوق 24؛ بازی‌وارسازی 23، حوزه پزشکی 20 و سایر حوزه‌ها از قبیل علوم سیاسی، ادبیات، فقه و اخلاق، تربیت بدنی و... نیز 24 مقاله است.

مدیر مرکز نوآوری صنایع سرگرمی دانشگاه اصفهان اضافه کرد: اغلب مقالاتی که در کنفرانس بازی‌های رایانه‌ای ارائه شده، میان‌رشته‌ای است و متخصصان حوزه‌های مختلف در کنار هم قرار گرفتند تا این مقالات به‌دست آمد. تصمیم‌گیری درباره بعضی از مقالات که آیا به حوزه فنی مربوط می‌شوند یا روانشناسی، کار سختی بود و 72 مقاله‌ای که در حوزه فنی قرار گرفته‌اند، کاملاً فنی بوده‌اند.

وی تصریح کرد: در هفتمین دوره کنفرانس که قرار است پنجم و ششم اسفندماه سال جاری برگزار شود، 101 مقاله دریافت شده و با مشارکت بیش از 70 داور، در نهایت 67 مقاله پذیرفته شد که 19 مقاله به حوزه روانشناسی و یادگیری، 13 مقاله به حوزه هنر و 12 مقاله به حوزه فنی و مهندسی مربوط می‌شود؛ سهم حوزه‌های حقوق، مدیریت و سایر حوزه‌های علوم انسانی، هر کدام 6 مقاله است و پنج مقاله نیز در حوزه پزشکی پذیرش شد. امسال، هشت سخنرانی کلیدی، دو پنل، یک کارگاه و هفت نشست تخصصی ارائه مقاله برگزار می‌شود و متخصصانی از کشورهای ایران، ژاپن، مالت، سنگاپور، آمریکا، فنلاند، اسکاتلند، ولز، نیوزیلند، هلند، ایتالیا، سوئد و استرالیا در کنار کنفرانس هستند. پیش‌رویدادی نیز در روز چهارم اسفندماه یعنی یک روز قبل از برگزاری کنفرانس برگزار می‌شود که شامل دو سخنرانی کلیدی در ساعت 18:30 است. در روزهای برگزاری کنفرانس، علاوه بر سخنرانی‌ها و ارائه مقالات، کارگاه‌ها و پنل‌های مختلفی نیز برگزار می‌شود.

انتهای پیام
captcha