خانواده بسترساز محبت و تأمین‌کننده نیازهای عاطفی است
کد خبر: 4037121
تاریخ انتشار : ۲۹ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۲:۳۲
حجت‌الاسلام هادی:

خانواده بسترساز محبت و تأمین‌کننده نیازهای عاطفی است

مهدی هادی، نائب رئیس انجمن روانشناسان اسلامی در سخنرانی پیش از خطبه‌های نماز جمعه تهران گفت: خانواده بسترساز محبت و تأمین‌کننده نیازهای عاطفی است.

حجت الاسلام هادی

به گزارش خبرنگار ایکنا، حجت‌الاسلام والمسلمین مهدی هادی، نائب رئیس انجمن روانشناسان اسلامی به‌عنوان سخنران پیش از خطبه‌های نماز جمعه تهران که امروز، 29 بهمن در مصلای امام خمینی(ره) برگزار شد، گفت: آدم‌ها نسبت به یکدیگر یک سلسله وظایفی دارند. هر کسی با هر پست و مقامی و در هر نقطه از کره زمین با دیگران ارتباط دارد و این ارتباط سلسله حقوق و وظایفی را به وجود می‌آورد و همچنین نیازمند حمایت‌هایی هستیم اما وقتی صحبت از حمایت می‌شود بلافاصله ذهن به سمت حمایت امنیتی می‌رود اما در کنار این نوع حمایت، حمایت اقتصادی و اجتماعی در قالب صدقه و نیز حمایت عاطفی مطرح می‌شود و از دیگر وظایف مهم ما انسان‌ها به شمار می‌رود.

وی افزود: ما انسان‌ها سلسله نیازهایی داریم که اگر برطرف نشود با مشکل مواجه خواهیم شد، همانند بدن که اگر نیازهایش تأمین نشود به مشکل برمی‌خورد. ذهن و روان ما هم همین‌طور است؛ چون انسان نیازهای روانی دارد که اگر برطرف نشود مشکلات عاطفی و روانی به وجود خواهد آورد. مثلاً وقتی روزه می‌گیریم نیازهای روانی ما برطرف می‌شود، پس نیازهای روانی انسان از نیازهای جسمی مهمتر است.

نائب رئیس انجمن روانشناسان اسلامی با بیان اینکه یک سری از نیازهای روانی همین عواطف است و وقتی خداوند می‌خواهد با انسان‌ها صحبت کند با عاطفه و محبت با انسان سخن می‌گوید، گفت: ویژگی مهمی که پیامبر عظیم‌الشأن ما داشتند این بود که پرچم اسلام را به دست کسی دادند که بندگان خدا را دوست داشت. عشق‌ورزی یکی از نیازهای روانی انسان است و در صورت عشق‌ورزی می‌توان قدم‌های بزرگ برداشت. خود خداوند دنیا را طوری آفریده که انسان‌ها در ارتباط با یکدیگر این نیازها را برطرف کنند و بستر خانواده یکی از این راه‌هاست. هرچقدر دایره دوستان یک فرد زیاد باشد اما هیچ‌یک جای خانواده و محبت همسر را نمی‌گیرد. خانواده محبوب‌ترین کانون نزد خداوند است همانطورکه روزه و نماز محبوب خداوند است. به همین دلیل خداوند می‌گوید خواب آدم متأهل از نماز شب یک فرد مجرد بالاتر است.

هادی ادامه داد: متأسفانه گاهی اوقات جمله‌ای در جامعه باب می‌شود که ای کاش این جمله سریع از جامعه رخت بندد. به طرف می‌گوییم ازدواج کن می‌گوید من تمایلی به ازدواج ندارم. ازدواج سنت پیامبر(ص) است و اینکه می‌گوییم تمایلی به ازدواج ندارم دهنم‌کجی به سنت پیامبر و فرار از واقعیت‌هاست. بهتر است به جای اینکه بگویید تمایل به ازدواج ندارم، بگویید فعلاً برای ازدواج تصمیم نگرفته‌‎ام.

وی به نقش همسر در تحکیم عواطف اشاره کرد و گفت: در خانه و خانواده اگر خانم‌ها توانستند تکیه‌گاه خوبی برای شوهر و فرزندانشان باشند، اینها بهترین زن خواهند بود. یکی از ویژگی‌های زنان خوب عالم همین بوده که غم را از چهره فرزندان و همسرانشان می‌زدودند. وقتی حدیث کساء را می‌خوانیم حدیث عشق‌ورزی به خانواده است و همه می‌دانیم این عشق‌ورزی‌ها زمینه‌ساز بارش نعمات و رحمت‌های خداوند خواهد بود. دستان همسر خود را بگیرید و از روی محبت و عشق‌ورزی کلمات محبت‌آمیز به همسرانتان بگویید. از سوی دیگر یکی از انتقادات خانم‌ها این است که فقط ما باید محبت بورزیم پس نوبت آقایان چه زمانی است. آقایان تکیه‌گاه خانواده هستند و آقایان موظف هستند که با همسران خود خوب رفتار کنند و امر به معروف را انجام دهند و خوش‌رو باشند. اگر یک خانم محترم نتواند به اندازه کافی محبت عاطفی به دست آورد قادر به ارائه محبت عاطفی نخواهد بود. دنیا جای بده و بستان است. اگر حضرت محمد(ص) توانسته از محبت حضرت خدیجه(س) برخوردار باشد چون رفتار محبت‌آمیز با ایشان داشتند و روابط حضرت زهرا(س) و حضرت علی(ع) هم بدین شکل است.

نائب رئیس انجمن روانشناسان اسلامی گفت: از سوی دیگر تکیه‌گاه عاطفی مخصوص زن و شوهر نیست، بلکه پدر و مادرها هم تکیه‌گاه عاطفی هستند و نسبت به فرزندانشان وظیفه دارند به ویژه پدر و مادرانی که سرپرستی یک فرزند را به عهده گرفته‌اند. همچنین فرزندان هم باید بتوانند تکیه‌گاه خوبی برای پدر و مادران باشد. وقتی پدر و مادران به یک سنی می‌رسند نیازمند حمایت فرزندان هستند؛ نگاه رحمت و مهربان فرزند به پدر و مادر عبادت حساب می‌شود. همانطورکه دوست و آشنا نمی‌تواند جای خالی همسر را پر کنند، بچه‌ها هم نمی‌توانند همه نیازهای عاطفی خود را از طریق پدر و مادر اشباع کنند، بلکه فرزندان از طریق خواهر یا برداران خود به اشباع رابطه عاطفی خواهند رسید. مثلاً در ماجرای کربلا رابطه عاطفی میان حضرت زینب(س) و امام حسین(ع) به اوج خود رسید.

هادی در پایان تصریح کرد: تک‌تک روایت‌های معصومین(ع) خبر از واقعیت‌هایی می‌دهند که این واقعیت‌ها در زندگی انسان تأثیرگذار است. تأخیر در ازدواج و تأخیر در فرزندآوری و نیز ممانعت از متولد شدن فرزندهای بیشتر برکت را از زندگی می‌برند.

انتهای پیام
captcha