فعالیت‌ کانون‌های فرهنگی تربیتی متناسب با نیاز دانش‌آموزان به روز شود
کد خبر: 4037627
تاریخ انتشار : ۰۱ اسفند ۱۴۰۰ - ۱۵:۴۷
اصغر باقرزاده:

فعالیت‌ کانون‌های فرهنگی تربیتی متناسب با نیاز دانش‌آموزان به روز شود

سرپرست معاونت پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش در مراسم گرامیداشت سی و دومین سالگرد تأسیس کانون‌های فرهنگی تربیتی از ضرورت به روزرسانی فعالیت‌های کانون‌های فرهنگی تربیتی متناسب با نیاز بچه‌ها سخن به میان آورد و گفت: اگر ارتباط بین کانون و دیگر اجزای آموزش و پرورش شکل گیرد، نقش تربیتی معلم‌ها تقویت می‌شود.

اصغرباقرزاده

به گزارش خبرنگار ایکنا، مراسم گرامیداشت سی و دومین سالگرد تأسیس کانون‌های فرهنگی تربیتی با حضور اصغر باقرزاده، سرپرست معاونت پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش؛ علی حجرگشت، سرپرست اداره‌کل آموزش و پرورش استان البرز؛ فرشته فهمیده، معاون پرورشی و فرهنگی آموزش و پرورش البرز امروز یکشنبه یکم اسفندماه در کانون فرهنگی تربیتی شهید فهمیده کرج برگزار شد.

اصغر باقرزاده، سرپرست معاونت پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش در ابتدای این مراسم با اشاره به بزرگداشت تأسیس کانون‌های فرهنگی و تربیتی و تلاش‌هایی که پیرامون آن طی سالیان گذشته انجام شده است، اظهار کرد: تربیت یعنی رشد، تعالی و شکوفایی فرد در همه ابعاد و ساحت‌های تربیتی که به عواملی نیاز دارد تا فرزند خود بتواند رشد مناسبی داشته باشد. ما نمی‌توانیم یک گیاه را برویانیم، بلکه می‌توانیم به رویش گیاه در یک محیط تربیتی کمک کنیم. از جمله مهمترین عوامل تربیتی همین محیط‌های تربیتی هستند که شرایط را فراهم می‌کنند تا یک نهال نورس در آن قرار گیرد و رشد کند.

سرپرست معاونت پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش با تاکید بر اینکه کانون‌های تربیتی باید محیط خوبی برای تربیت فراهم کند، تصریح کرد: باید کمک شود تا رویش فرد به واسطه عواملی مانند محیط و مربی تربیتی تجلی یابد. یک کلاس درس محیط تربیتی برای ساحت‌های آموزشی و تربیتی است، همچنین کانون‌های تربیتی هم محل تربیت برای ساحت‌های مهمی مانند مشارکت جویی و مهارت‌های تربیتی محسوب می‌شود.

باقرزاده افزود: اگر همه عوامل را هم فراهم کنید، اما مربی کاربلد، فهیم، توانمند و باانگیزه کم باشد، آن عوامل و منابع به درستی بهره‌برداری نمی‌شوند. در خصوص مربیان پرورشی برنامه‌هایی داریم. قرار است به توانمندسازی مربیان فعلی کمک کنیم، برای مربیان ورودی جدید هم فکری کرده‌ایم و از وزیر آموزش و پرورش خواسته‌ایم اجازه دهند اوقات فراغت ورودی‌های جدید از دانشگاه‌های فرهنگیان و شهید رجایی را صرف توانمندسازی برای ورود به کانون‌ها و مراکز مشاوره کنیم.

وی همچنین به اهمیت و جایگاه کانون‌های فرهنگی تربیتی اشاره کرد و گفت: وزیر آموزش و پرورش تاکید دارد که همه مدارس باز است و حتی سرکشی کنید که مدارس باز باشند. اینکه دانش‌آموز به مدرسه برود یا خیر، تابع پروتکل‌های بهداشتی است، اما مدارس تعطیل نیستند. همچنین مراکز پرورشی، تربیتی، فرهنگی و اردویی باید باز باشند؛ هرچند شرایط استفاده از آن‌ها تابع شرایط استان و مقتضیات بهداشتی است.

سرپرست معاونت پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش با تاکید بر اینکه فعالیت کانون‌های فرهنگی و تربیتی نباید با زمان و مسائل آموزشی بچه‌ها تلاقی داشته باشد گفت: دانش‌آموزان می‌خواهند ساعتی به کانون بیایند که خارج از ساعت رسمی مدرسه باشد. شماری از فعالیت‌های کانون‌ها به روزرسانی و متناسب با نیاز بچه‌ها شده و باید یکسری هم متناسب با انگیزه آن‌ها طراحی شود. تا می‌توانیم مسائل پرورشی را به طور کلی و مسائل مربوط به کانون‌ها را با اجزای دیگر آموزش و پرورش ارتباط دهیم؛ برای مثال می‌توانیم برخی مسابقات و جشنواره‌ها را با محتوای کتب درسی همسو کنیم.

باقرزاده در پایان سخنان خود اظهار کرد: اگر ارتباط بین کانون و دیگر اجزای آموزش و پرورش شکل گیرد، هم نقش تربیتی معلم‌ها تقویت می‌شود و هم زمینه‌های بهتری برای اجرای مسابقات فرهنگی فراهم و هر کتاب درسی مبنای برگزاری یک مسابقه فرهنگی می‌شود. با خود معلمان می‌توانیم رایزنی خوبی برای استفاده در کانون‌های فرهنگی داشته باشیم. البته نباید فراموش کرد که مشارکت خانواده‌ها نیز در این زمینه بسیار مؤثر است.

نقش کانون‌های تربیتی و فرهنگ در تربیت دانش‌آموزان

علی حجرگشت، سرپرست اداره کل آموزش و پرورش استان البرز نیز در این مراسم گرامیداشت ضمن گرامیداشت ایام ماه رجب اظهار کرد: روز‌های گذشته آغاز چهل و چهارمین بهار انقلاب بود لذا از این رو باید بدانیم در کجای مسیر قرار داریم و در کدام جهت حرکت می‌کنیم. انقلاب اسلامی همواره پرشتاب و رو به جلو در حال حرکت است بنابراین آموزش و پرورش نیز به عنوان یکی از متولیان حوزه فرهنگی باید مورد ارزیابی قرار گیرد تا جهت‌گیری‌های ۴۳ سال گذشته ما مشخص شود.

سرپرست اداره کل آموزش و پرورش استان البرز ادامه داد: در حوزه آموزش و پرورش پیش و پس از انقلاب مجاهدت‌های بسیاری صورت گرفته که در واقع نتیجه اقدامات و بینش شهیدان بهشتی، مطهری و باهنر بوده است و می‌توان این شهدای عزیز را به عنوان بنیان گذاران پایه‌های فرهنگی در کشور قلمداد کرد.

وی با بیان اینکه تربیت امری ظریف است، اظهار کرد: همانطور که شهید باهنر گفته بود تربیت در تابستان با تعطیلی مدارس تعطیل نمی‌شود، این موضوع مهم در دوران کرونا با تعطیلی مدارس تداوم داشت. تربیت تعطیل شدنی نیست، امروزه به واسطه کانون‌های تربیتی و فرهنگی شاهد نقش آفرینی‌های هنری و تربیتی بسیاری هستیم.

حجرگشت در پایان اظهار کرد: ۳۰ بهمن‌ماه تا هفتم اسفندماه به عنوان هفته کانون‌های تربیتی نام‌گذاری شده است. امروز باید همه فعالیت‌های ۳۰ ساله کانون‌های فرهنگی و تربیتی مرور شود و همچنین بررسی کنیم که برای بهره‌مندی از ظرفیت بیشتر در این حوزه چه اقداماتی صورت گیرد. آموزش و پرورش همواره وظیفه خود را در انقلاب و جنگ تحمیلی با ۳۶ هزار دانش آموز شهید ایفا کرده و امید است نگاه جدید مسئولان آغازی برای آماده‌سازی زمینه‌های فرهنگی دیگر باشد.

عناوین روزشمار گرامیداشت هفته تاسیس کانون‌های فرهنگی تربیتی

در ادامه مراسم فرشته فهمیده، معاون پرورشی و فرهنگی آموزش و پرورش استان البرز نیز ضمن ابراز رضایت از آغاز به کار جشنواره کانون‌های فرهنگی تربیتی کشور در البرز، اظهار کرد: جشنواره کانون‌های فرهنگی تربیتی به میزبانی استان البرز با هدف انتقال و تبادل تجربه‌ها، معرفی توانمندی‌ها و نقش کانون‌های فرهنگی تربیتی درامورآموزشی، مهارتی و تربیتی دانش‌آموزان اجرایی شده است.

فرشته فهمیده با اشاره به اینکه کانون‌های فرهنگی تربیتی یکی از مهم‌ترین ظرفیت‌های نظام تعلیم و تربیت درکنار مدرسه به شمار می‌رود، گفت: کانون‌ها می‌توانند زمینه برقراری مهارت‌های ارتباطی و حرفه‌ای، فعالیت‌های گروهی و شکوفایی استعداد‌های نهفته دانش آموزان را مهیا کنند. این جشنواره یکی از برنامه‌هایی است که می‌تواند بخشی از فعالیت‌های حوزه پرورشی را در ابعاد مختلف مشخص کند.

معاون پرورشی و فرهنگی آموزش و پرورش استان البرز افزود: در این جشنواره کانون‌های فرهنگی تربیتی گردهم آمده اند تا با کارکرد، خلاقیت آفرینی و فعالیت‌های یکدیگر در فصول مختلف کاری آشنا شوند. فعالیت‌ها و دستاورد‌های کانون‌ها به صورت نمایشگاهی، کارگاهی و فروشگاهی درغرفه‌های مختلف ازجمله ایثارو شهادت، حجاب و عفاف، صنایع دستی و گردشگری، جوانه‌ها، رسانه، رادیو کانون، هنر‌های تجسمی، نگارگری، فضای مجازی وادبی به نمایش درآمده است.

فهمیده گفت: نمایشگاه این جشنواره از امروز در کانون‌های فرهنگی تربیتی دایر شده است و آمادگی لازم را برای بازدید شهروندان به خصوص دانش آموزان و فرهنگیان البته با رعایت کامل پروتکل‌های بهداشتی را دارد. در طول برگزاری این جشنواره آثار و دستاورد‌های کانون‌های فرهنگی تربیتی در فضای نمایشگاهی جشنواره و در بستر شبکه شاد برای بازدیدکنندگان از سوی کمیته‌های پیش‌بینی شده در قالب کلیپ به نمایش درمی آید.

وی به عناوین روزشمار گرامیداشت هفته تاسیس کانون‌های فرهنگی تربیتی کشور پرداخت و یادآور شد: مهمترین محوربرنامه‌های این هفته دراین روزشمار را کانون، جهش تولید، ترویج فرهنگ ایثار و شهادت، رهروان شهید سلیمانی، تربیت نسل مهدوی، تندرستی و سلامت در ایام کرونایی، مهارت‌آموزی، مشارکت اجتماعی، فضای مجازی، رسانه و شبکه شاد، غنی سازی اوقات فراغت و پویایی و نشاط و جوانه‌ها تشکیل می‌دهد.

فهمیده تاکید کرد: در این جشنواره برنامه آموزش و توانمندسازی مدیران و مربیان کانون‌های فرهنگی تربیتی از جمله با موضوع آموزش انجمن‌ها، قرآن و عترت، کارآفرینی، انتظار و مهدویت، مجری گری، خبرنگاری، پیشگامان سلامت، ورزش، گردشگری، مهارت‌های زندگی، بازی‌های رایانه ای، نجوم، حقوق دانش‌آموزی، هنر‌های نمایشی و آوایی، کتاب و کتابخوانی، شعر و داستان، فیلم دانش آموزی، رباتیک و نجوم از سی ام بهمن تا ۶ اسفندماه امسال در بستر شبکه شاد پیش‌بینی شده است.

در پایان این مراسم نیز از فعالان کانون‌های تربیتی و فرهنگی تجلیل شد.

انتهای پیام
captcha