استفاده از ظرفیت‌های مردمی در فرهنگ‌سازی نماز
کد خبر: 4038624
تاریخ انتشار : ۰۵ اسفند ۱۴۰۰ - ۱۷:۰۷
وزیر آموزش و پرورش تاکید کرد:

استفاده از ظرفیت‌های مردمی در فرهنگ‌سازی نماز

وزیر آموزش و پرورش، با بیان اینکه باید از ظرفیت‌های مردمی در فرهنگ‌سازی نماز به عنوان حلقه‌های میانی بهره‌مند شویم گفت: خیران در امر نهضت نمازخانه‌سازی در مدارس به عنوان شاخص این حلقه‌های میانی بشمار می‌روند.

یوسف نوری وزیر آموزش و پرورشبه گزارش ایکنا از آذربایجان‌شرقی، یوسف نوری، وزیر آموزش و پرورش، امروز پنجم اسفندماه، در آیین اختتامیه اجلاس سراسرس نماز دانش آموزی در تبریز، با بیان اینکه باید از ظرفیت‌های مردمی در فرهنگ‌سازی نماز به عنوان حلقه‌های میانی بهره‌مند شویم گفت: خیران در امر نهضت نمازخانه‌سازی در مدارس به عنوان شاخص این حلقه‌های میانی بشمار می‌روند.

وی ضمن تاکید بر اهمیت فضای مجازی و تسلط این زیست بوم بر سیستم آموزشی گفت: امروزه باید مترقی را شناسایی کنیم که اگر نشناسیم نمی‌دانیم با آن چه خواهیم کرد و هر برنامه و دیسیپلینی که برای آن طراحی کنیم را پس خواهد زد که خود نیز نظاره گر مصادیق آن هستید، فلذا رهبر معظم انقلاب بحث نماز خوب را مطرح می‌کنند، نماز خوب در سایه حکمرانی خوب و شایسته امکان‌پذیر است یعنی ما بدانیم برای فرد چه برنامه‌ای باید مطرح کنیم، واقعیت این است برنامه‌ها کلیشه‌هایی هستند که فرزندان ما امروزه به آنها پاسخ که نمی‌دهند هیچ بلکه در مقابل آنان می ایستند و ما در قیامت باید نسبت به این مسئله پاسخگو باشیم.

نوری با اظهار این مطلب که حلقه7های میانی از اهمیت بسیاری برخوردار هستند و مورد توجه و تذکر مقام معظم رهبری نیز می‌باشد گفت: در اینجا منظور از حلقه‌های میانی خیرین هستند، همین ۱۸۰ نمازخانه با کمک این عزیزان بنا شده و چون با نیتی خیر این امر را انجام می‌دهند تاثیر و برکت آن بسیار بیشتر است و همه خیرینی را که در بحث نماز، حتی در حد کسی که کفش‌های دانش آموزان را جفت می‌کنند باید به مدارس بفرستیم. این الگو های نزدیک را باید به مدرسه بفرستیم تا این مردمی سازی اتفاق بیفتد و این نوید را می‌توان داد که زحمات دوستان به نتیجه خواهد رسید و همچنین طرح شهید بهنام محمدی که بسیار عالی و ارزنده می‌باشد نیز به همراه بسیجیان جز حلقه های میانی هستند، در سال ۷۱ مدارس اجازه داشتند دانش آموزان را به نزدیک ترین مسجد برای اقامه نماز ببرند و رهبر معزز و معظم انقلاب نیز به ادارات نیم ساعت فرصت داده بودند که یعنی باید کانون تربیتی محله، مدرسه باشد.

وزیر آموزش‌وپرورش ادامه داد: دولت سه شعار شفافیت، عدالت و مردمی سازی را سرلوحه اقدامات خویش دارد. نماز باید مردمی سازی شود. باید قرارگاهی برای این امر ایجاد شود، به این معنی که از حلقه‌های میانی استفاده کنیم. حلقه‌های میانی، خیرین هستند و چون نیت خیر دارند اقدامات و اعمالشان برای ساخت مسجد، نمازخانه و ترویج نماز، برکت و تأثیرش بر متربیان حتماً بیشتر است.

وی افزود: این موضوع باید در دستورکار قرار بگیرد و موضوع خیرین و نذر خیر نماز را سازماندهی کنیم. باید نوجوانانی که اهل نماز و عامل به نماز هستند را به عنوان الگوهای نزدیک به نوجوانان، بفرستیم که نماز را ترویج کنند. اگر مردمی سازی اتفاق بیفتد زحمات کسانی که اکنون در حال سرمایه‌گذاری برای امور خیر ترویج نماز هستند بی اجر باقی نمی‌ماند.

نوری با بیان اینکه برای تحقق سند تحول بنیادین در حوزه نماز، راهکارهای خوبی داریم و باید آنها را بر اساس نیازسنجی‌ها در زیست‌بوم جدید طراحی کنیم تا بتوانیم دانش آموزان را مشتاقانه به سمت نماز بیاوریم گفت: نوجوانان مورد تأکید رهبری هستند. از آن طرف هدف دشمن هم همین نوجوانان هستند.

وزیر آموزش و پرورش در پایان گفت: همچنین حرکت امام جمعه تبریز هم که در نماز جمعه دانش آموزان را هم در تداخل کارها قرار می‌دهند کار بسیار ارزشمندی است و این یعنی احترام به دانش آموزان.

انتهای پیام
captcha